عمومی | دانشگاه تهران

ایران در سال ۱۴۰۰، ۸۶۳۰ بار لرزید

بنا بر گزارش موسسه ژئوفیزیک، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های سال ۱۴۰۰ در منطقه فین استان هرمزگان در تاریخ ۲۳/‏۰۸/‏۱۴۰۰‬ رخ دادند که بزرگی آنها ۶.۲ و ۶.۳ با عمق به ترتیب ۱۰ و ۱۹.۵ بوده و متاسفانه آسیب‌هایی نیز به همراه داشت. از نظر زلزله‌شناسی این زمین‌لرزه در دماغه هرمز، یکی از مناطق لرزه‌خیز و فعال بخش زاگرس رخ داد. گسل زاگرس مرتفع با سازوکار معکوس در شمال رومرکز این زمین‌لرزه قرار دارد و همچنین، یک راندگی در جنوب آن با شیب به سمت شمال که قطعه‌ای از گسل پیشانی کوهستان نامیده می‌شود.
در سال ۱۴۰۰ از لحاظ آماری ماهانه حداقل یک زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۵ در ایران رخ داده‌ است.
در سال گذشته استان خراسان رضوی با ۱۰۱۴ زمین‌لرزه ثبت شده بیشترین تعداد زمین‌لرزه را در کشور داشته است و پس از آن استان‌های کرمان با ۶۷۴ و اصفهان با ۵۸۴ زمین‌لرزه قرار دارند. همچنین، کمترین تعداد زمین‌لرزه‌های ثبت شده به ترتیب متعلق به استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان و زنجان است.
مرکز لرزه‌نگاری کشوری در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۴ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرد که بزرگترین آنها در حوالی پردیس با بزرگی ۳.۹ بوده‌ است.

آمار و نقشه زمین‌لرزه‌های ثبت شده در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری در سال ۱۴۰۰ به تفکیک استان‌ها به شرح زیر است؛

جدول ۱. فراوانی زمین لرزه‌های ثبت شده از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ الی ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ در کشور و نواحی همجوار بر حسب بزرگای زمین لرزه

نمودار میله‌ای فراوانی زمین لرزه‌های ثبت شده از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ الی ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ در کشور و نواحی همجوار بر حسب بزرگای زمین لرزه


جدول ۲. فراوانی زمین لرزه‌های ثبت شده از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ الی ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ در کشور به تفکیک استان‌ها

نمودار میله‌ای فراوانی زمین لرزه‌های ثبت شده از ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ الی ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ در کشور به تفکیک استان‌ها


جدول زمین لرزه‌های با بزرگی بیش از ۵ کشور در سال ۱۴۰۰