عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

اعضای انجمن ذرت کاران شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی با رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) دیدار و گفتگو کردند

به گزارش روابط عمومی  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) اعضای انجمن ذرت کاران شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی تولیدکننده بذر، چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با دکتر کمال شهبازی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار دکتر کمال شهبازی انتقال دانش فنی به بخش خصوصی را از اقدام‌های مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در راستای برون سپاری وظایف غیر حاکمیتی برشمرد و اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ دانش فنی حاصل از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) افزود: تقویت جایگاه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی تحت نظارت و هدایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جهت عملیاتی کردن ایده‌های جدید و به‌کارگیری یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها به منظور گذار از چالش‌های موجود بخش کشاورزی ضروری است .

وی بر ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف کشاورزی در کشور تاکید کرد و گفت: علی‌رغم تمامی ظرفیت‌های کشاورزی در کشور متاسفانه این حوزه از چالش‌های زیادی رنج می‌برد که برای بخش قابل ملاحظه‌ای از این چالش‌ها راهکار در کشور وجود دارد .

دکتر کمال شهبازی افزود: پائین بودن دانش در هکتار از چالش‌های مهم بخش کشاورزی کشور است. یکی از برنامه‌های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی این است که میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کند .

وی گفت: داشتن برنامه منظم تولید بذر در کشور از جمله برنامه‌های مهم است یعنی بذرهای با کیفیت پائین را باید از دست زارعان گرفت و در عوض بذرهای مرغوب و مناسب را در اختیار آنان قرار داد . برای تحقق این برنامه مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، بخش‌های خصوصی همه و همه باید پای کار باشند .

دکتر کمال شهبازی حمایت از شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را جزو برنامه‌های خود اعلام کرد و بیان داشت: پیشرفت در حوزه کشاورزی در گرو استفاده از تکنولوژی کشورهای پیشرفته است و شرکت‌های بخش خصوصی و فعال در حوزه اقتصادی بایستی نسبت به ورود این تکنولوژی ها اقدام نمایند تا کشاورزی منطقه به پیشرفت مطلوب برسد.

اعضای انجمن ذرت کاران شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی تولیدکننده بذر ضمن تبریک انتصاب دکتر کمال شهبازی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند. همچنین مسائل و مشکلات حوزه کاری خود را مطرح و خواستار مساعدت ریاست مرکز و انعکاس آن در سطوح بالا دستی جهت رفع آن‌ها شدند.