عمومی | دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز حامی گسترش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های شهر لهکنو هندوستان شد

در راستای همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه های ایرانی، دکتر محمدصابر خاقانی نژاد، مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی و دکتر سعید حسام پور، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شیراز به دعوت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی، برای حضور در چندین برنامه ی فرهنگی و ملاقات با رئیس دانشگاه جامع اسلامی دهلی به هند سفر کردند.

به گفته ی مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه شیراز، محوریت جلسات برگزار شده در روزهای نخست این سفر، بحث و تبادل نظر درخصوص گسترش زبان فارسی در شبه قاره ی هند و برگزاری دوره های دانش افزایی برای دانشگاه های این کشور ازسوی دانشگاه های معین ایران بود.

دکتر خاقانی نژاد درخصوص دستاورد این سفر خبر داد: دانشگاه شیراز در این سفر، مسوولیت گسترش زبان فارسی در مجموعه ی دانشگاه شهر لهکنو ( Lucknow ) که شامل چهار دانشگاه و سه کالج آموزش زبان فارسی می شود را برعهده گرفت.

به گفته ی او، پشتیبانی و حمایت از آموزش حدود ۴۰۰دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر عهده ی دانشگاه شیراز گذاشته شده است که به زودی دوره های مجازی دانش افزایی این دانشگاه ها آغاز خواهد شد و درصورت فراهم بودن شرایط، تبادل استاد و دانشجو با این دانشگاه ها برقرار می شود و پایان نامه ها و رساله های دورههای تحصیلات تکمیلی در رشته ی زبان و ادبیات فارسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه شیراز گفت: از دیگر برنامه های این سفر، ملاقات با رئیس دانشگاه جامع اسلامی دهلی نو بود که جزء یکی از دانشگاه های برتر هندوستان به شمار می رود و در سال گذشته رتبه ی نخست را درمیان دانشگاه های هندوستان کسب کرده است و حدود ۱۶هزار دانشجو دارد. در این جلسه نیز، دانشگاه های ایران و هند هریک به معرفی خود و امکانات و دستاوردهای خود پرداخته و برای گسترش همکاری های علمی بین المللی و انجام طرح های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، انجام رساله ها و پایان نامه های مشترک و همین طور اعطای مدرک مشترک ابراز علاقه و اعلام آمادگی کردند.

گفتنی ست، این سفر با حضور تعدادی از نمایندگان دانشگاه های برتر ایران شامل دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مازندران و دانشگاه یزد ترتیب یافت.