عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

نشست هم اندیشی نخبگان و دانشگاهیان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده معماری دانشگاه گیلان برگزار شد

نشست هم اندیشی نخبگان و دانشگاهیان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده معماری دانشگاه گیلان برگزار شد

روز سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، نشست هم اندیشی با نخبگان و دانشگاهیان گیلان در راستای برنامه های تحول محور دولت مبنی بر توسعه کشاورزی دانش بنیان با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر خیرالدین معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، روسای دانشگاهها، موسسات، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با هدف بررسی زمینه های همکاری مشترک سازمان تحقیقات با دانشگاه گیلان؛ در محل سالن اجتماعات دانشکده معماری دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، در این نشست دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن تشکر از دکتر نجفی رئیس دانشگاه گیلان به لحاظ میزبانی و دکتر خیرالدین معاون وزیر علوم و همکاران و دکتر محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، تصریح نمود: در جمع حاضر بیش از ۲۴ درصد ظرفیت کل سازمان تحقیقات کشاورزی حضور دارند، حدود ۱۳ موسسه و مرکز سازمان در این جلسه هستند که واقعا کم نظیر است.

دکتر خیام نکویی افزود: با توجه به ظرفیت دانشی دانشگاه و سازمان، امروز باید از این جلسه نتیجه گیری نمود. فلسفه حضور ما به لحاظ دستوری که ریاست جمهور در سفر استانی به گیلان داشت؛ در خصوص ظرفیت کشاورزی استان که اگر به خوبی سازماندهی و هدایت شود می تواند منشا تحول در بخش کشاورزی شود.

وی افزود: شاید از نظر دیدگاهی، اولین بار است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن مرزهای وزارتی اجماع دارند که بتوانند با همکاری هم، تحولی در بخش کشاورزی بوجود بیاورند. اولویت بخش کشاورزی گیلان، طبیعتاً از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی توسعه کشاورزی استان اعلام می شود. بخشهای سازمان و دانشگاه لازم است متمرکز و مورد حمایت قرار گرفته و به عنوان پایلوت و نمونه الگویی برای کشور شود. وی با تاکید بر اینکه؛ تحول در حوزه کشاورزی گیلان نیازمند عزم جدی استانی است، مهم ترین معضل در کشاورزی را نبود طرح جامع نظام کشاورزی دانست.

دکتر خیرالدین معاون وزیر علوم ضمن تشکر از برگزاری این نشست؛ نقش نوآوری و فناوری در توسعه حوزه کشاورزی را مهم دانست و افزود: در حوزه کشاورزی لازم است در بحث ارگانیک بیشتر کار شده و به آن ارزش داده شود. نوآوری نیاز به ریسک دارد و ریسک هزینه بردار است و لازم است جایگاه هوش مصنوعی در کشاورزی مشخص شود.

در این جلسه دکتر صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: گیلان سرزمینی است با پیشینه تاریخی و بسیار قوی و محل فرهنگ و تمدن که چهره های شاخص ملی و بین المللی در حوزه های مختلف علوم دارد. کشاورزی در استان رکن اصلی معیشت مردم گیلان است و ۸۵ درصد از خاک استان در حوزه کشاورزی مدیریت می شود.

دکتر نجفی رئیس دانشگاه گیلان ضمن خیر مقدم به معاونین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: پیرو دستور ریاست جمهور در سفر اخیر به گیلان که در حوزه کشاورزی استان با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی آن؛ تاکید داشت و دانشگاه گیلان از ابتدای تشکیل با دانشکده کشاورزی شکل گرفت، سعی کردیم نقش دانشگاه گیلان را در حوزه کشاورزی استان و کشور ایفاء کنیم و در جهت پیشرفت و امنیت غذایی با توجه به تامین پایدار غذای کشور این جلسه تشکیل شده و با توافقنامه منعقده و همکاری دو مجموعه این هدف عملی گردد و باعث پیشرفت و ارتقاء کشاورزی استان شود.

در پایان مراسم؛ تفاهم نامه تنظیم شده در جهت مشارکت و سازماندهی ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی استان در دو مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

لازم به ذکر است؛ دکتر مژدهی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و دکتر دهقان زاده معاون پژوهش و فناوری مرکز نیز در این جلسه حضور داشتند.