عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

موضوع "کاربرد فناوری نوین نانو حباب در گلخانه های کشور" مورد بحث و بررسی قرار گرفت

با حضور دکتر محسن جهانشاهی نائب رئیس و دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی:
موضوع "کاربرد فناوری نوین نانو حباب در گلخانه های کشور" مورد بحث و بررسی قرار گرفت


نشست عملیاتی استفاده از فناوری نوین نانو حباب در گلخانه های کشور با حضور دکتر محسن جهانشاهی نائب رئیس و دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی، مدعوانی از وزارت جهادکشاورزی، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و بانک کشاورزی و دیگر اعضاء این کمیته در سالن اندیشه برگزار شد.
دکتر جهانشاهی نایب رئیس کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور میهمانان  در این ننشست تخصصی اظهار داشت: هدف فعالیت این کمیته اساساً فناوری نوین با تمرکز بر روی نانو می باشد که در حال حاضر اساسنامه و سند راهبردی آن تدوین شده است و شیوه نامه اجرایی آن نیز به زودی از سوی مقام عالی وزارت به کل معاونت های وزارتخانه و استان‌ها ارسال خواهد شد.
وی با اذعان بر این موضوع که بررسی فناوری های متعدد در این کمیته با احصاء توسعه فناوری نانو صورت می پذیرد گفت: از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های موجود وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ریزی برای گسترش و نفوذ فناوری ها به بازار استفاده می گردد.
دکتر جهانشاهی با بیان اینکه کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی حلقه وصل برای اجرایی نمودن و تسهیل مصوبات ستاد فناوری نانو در بخش کشاورزی است افزود: در حال حاضر فرصت مناسبی برای اجرایی نمودن محصولات ستاد فناوری نانو وجود دارد و این کمیته در این راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
نایب رئیس کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حل معضلات بخش کشاورزی با استفاده از دستاوردهای فناوری نانو و مزیت‌های آن است افزود: یکی از مدل هایی که در حال حاضر می‌خواهیم به آن بپردازیم بحث نانوحباب است و همچنین درصدد هستیم چندین مگاپروژه در سطح۱ تا پایان ۱۴۰۱، سطح۲ تا پایان سال ۱۴۰۲ و سطح۳ تا پایان سال ۱۴۰۴ را به پایان برسانیم.
دکتر علی اشراقی مسئول بخش کشاورزی و صنایع غذایی کارگروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ادامه با ارائه گزارشی به تشریح سامانه نانو حباب پرداخت و افزود: فناوری نانو حباب یکی از فناوری های نوین جهان در کشورهای توسعه یافته است که مورد استفاده صنعتی در کشورهایی همچون اسپانیا، چین، ژاپن و ... می باشد و یک نسل جدید اکسیژن رسانی با افزایش کیفیت آب و اشباع آب آبیاری از اکسیژن به صورت پایدار و یکنواخت است.
وی با معرفی طرح نانو حباب در گلخانه ارس و تشریح محاسبات اقتصادی آن به دیگر مزیت های این فناوری پرداخت و آن را یک فناوری نوظهور خواند و افزود: یکی از دلایل حضور بنده برای معرفی و ارائه راهکارهای توسعه فناوری نانوحباب، توجه به اهمیت موضوع آب و کاهش مصرف آن در کشور است.
دکتر علی اشراقی با اشاره به اینکه از مزیت های نانوحباب کاهش قطر حباب، مساحت فصل مشترک بزرگتر و انحلال گاز در مایع؛ شناوری خنثی و حرکت براونی و پخش شدن در سراسر مایع؛ بارمنفی و سطح و ترکیب کمتر نانوحباب ها و پایداری بیشتر و حباب های گازی با قطر کمتر از ۲۰۰نانومتر است گفت: اکسیداسیون مواد آلی و تولید انرژی به وسیله جذب اکسیژن از برگ ساقه و ریشه، افزایش شدت تنفس سلول گیاهی به وسیله افزایش میزان اکسیژن و فعال شدن باکتری و نیترات و تسریع رشد از دیگر مزیت های فناوری نانوحباب در گلخانه های کشاورزی است.
وی همچنین با اشاره به اجرای فناوری فناوری نانو حباب در مزرعه پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان اراک از مزیت های این فناوری در پروژه آبزی پروری نیز سخن گفت و از کاهش تلفات و افزایش راندمان در این بخش با اجرایی نمودن فناوری نانوحباب خبر داد.
دکتر اشراقی افزایش تراکم آبزی در حجم مشخص آب، کاهش مصرف آب در سیستم های مدار باز، تنظیم دقیق میزان اکسیژن محلول در آب، حذف آلودگی صوتی سامانه های سنتی حوادث، بهبود عملکرد سامانه بیوفیلتر در حذف آمونیاک و حذف تلاطم و استرس ناشی از آن را بخشی از مزیت های فناوری نانو حباب در پروژه های آبزی پروری خواند و گفت: از دیگر مزیت های فناوری نانو حباب در پروژه های آبزی پروری میتوان به کاهش مصرف برق، کاهش اکسیژن مصرفی، بهبود ضریب تبدیل غذایی و حذف بی خطر پاتوژن های آب اشاره کرد.
دکتر عباسی مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست با اذعان براینکه موارد مطرح شده در این جلسه به نوعی میتواند با حوزه آب و خاک مرتبط باشد افزود: در بحث آبیاری مبحثی  تحت عنوان: OXINISATION وجود دارد که بمعنای تزریق اکسیژن در آب است و این مهم بیشترین کاربردش در انجام روش های آبیاری زیرسطحی می باشد و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده که در نهایت، افزایش بهره وری در کاهش آب و مصرف  انرژی را به دنبال داشته است.
وی در ادامه  ارزیابی و اثربخشی بیشتر در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت کارگروه های تخصصی و تحقیقاتی تشکیل گردد.
دکتر عباسی در ادامه سخنان خود، معرفی این تکنولوژی به گروه های هدف را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: برای اینکه گروه های هدف از این تکنولوژی استفاده کنند، به مستندات بیشتری در زمینه کمی کردن اثربخشی نیاز می باشد و باید مشخص شود که این فناوری به چه میزان در افزایش عملکرد و بهره وری موثر است.

در این نشست مباحثی همچون تبیین طرح با ادبیات خاص اقتصادی و مالی در فضای کسب و کار، میزان افزایش تولید، بازگشت سرمایه و همچنین ارزیابی و پیگیری این طرح نوین تحقیقاتی در فضای طرح نوین اقتصادی و مشخص شدن جذابیت های اقتصادی آن برای سرمایه گذار از سوی دیگر اعضای جلسه مورد بحث و تبادل قرار گرفت.
روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی