عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

رویداد سه روزه نمایشگاه بانوان کارآفرین و تورهای کودک و کشاورزی را برگزار نمود

رویداد سه روزه نمایشگاه بانوان کارآفرین و تورهای کودک و کشاورزی

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ؛ دومین نمایشگاه «بانوان کارآفرین زیست بوم کسب و کارهای نوپا» در سال ۱۴۰۰ با حضور بانوانی از مناطق پیرامونی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در روزهای چهارشنبه ۱۸ الی  جمعه ۲۰ اسفند ماه سال جاری در محل «کتابخانه و مرکز نوآفرینی کشاورزی صدرا»   برگزارشد.

شایان ذکر است که در سالیان اخیر آشکار شده‌است که اقتصاد جوامع محلی نقش بسیار موثری را در اقتصاد کلان کشورهای پیشرفته به ویژه درحوزه کشاورزی ایفا می کنند. بر پایه‌ی مطالعات دانشگاه یوتا در آمریکا ،  باغبانی خانگی در سراسر ایالات متحده در حال افزایش است و شهروندان ایالت یوتا از جمله کسانی هستند که جنبش پرورش مواد غذایی خودشان را هدایت می‌کنند. طبق گزارش انجمن باغبانی ایالات متحده تعداد باغبانی خانگی آن کشور در سال‌های اخیر به ۱۹% افزایش یافته است (چیزی نزدیک به ۴۳ میلیون خانوار در ایالات متحده آمریکا).

مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) به منظور حمایت از جوامع محلی پیرامون خود و در راستای رسالت ذاتی خود به عنوان یک «سازمان میانجی» (intermediary organization) با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برخواسته از ظرفیت‌های دانش بنیان مرکز اقدام به برگزاری سلسله نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات غذایی و فراورده‌های خانگی سالم بانوان کارآفرین نمود‌ه‌است.

باشگاه نوآفرینی "توسکانو"  به عنوان یک نهاد نوآوری نوپای برخاسته از بخش دانش بنیان مرکز، کلیه مراحل برنامه‌ریزی تا اجرای این رویداد و سه تور «کودک و کشاورزی» را با حمایت مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در روزهای ۱۸ الی ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ بر عهده داشت.

تورهای برگزار شده با هدف آشنایی خانواده‌های ساکن در بافت‌های متراکم شهری تهران و کرج ( به ویژه کودکان ۴ تا ۱۲ سال )  با فعالیت‌های کشاورزی و تحکیم امنیت غذایی بر پایه‌ی آخرین تعاریف علمی صورت پذیرفته‌است. این تورها به لحاظ علمی زیر نظر متخصصین کودک و اعضای هیات علمی کشاورزی مرکز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. در طول سه روز برگزاری این رویداد بیش از صد کودک و والدین آنها در این برنامه‌های مفرح آموزشی شرکت و در عین حال از بانوان کارآفرین محلی محصولات مورد نیاز خود شامل خوراکی‌های سالم حاصل از محصولات کشاورزی، محصولات کشت بافتی، عرقیات گیاهی و گیاهان دارویی را تهیه کردند.

در طول برگزاری این تورها ،  کودکان با کاشت گیاهان دارویی به صورت عملی آشنا شده و گلدان‌های کاشته شده خود را به همراه بردند؛ از کارگاه اسانس و عرق‌گیری گیاهان دارویی بازدید کردند و با ادوات و ماشین آلات کشاورزی از نزدیک آشنا شدند.