عمومی | دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و معاونت امور تعاون وزارت کار منعقد شد/ طراحی رشته‌های دانشگاهی در حوزه حکمرانی مشارکت عمومی و امور تعاون

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، ارتقای نگرش، دانش و مهارت‌های تعاون‌گران از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه حکمرانی مشارکت عمومی، تعاون و کارآفرینی جمعی؛ طراحی رشته‌های علمی مورد نیاز در حوزه حکمرانی مشارکت عمومی و امور تعاون و تدوین دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد نیاز تعاون‌گران بر حسب نیاز متناسب با مسائل حوزه تعاون در کشور از جمله محورهای تفاهم‌نامه منعقدشده فی‌مابین دانشگاه تهران و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به امضای دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین دانشگاه تهران با معاونت امور تعاون وزارت کار، گفت: با وجود تاکید فراوانی که در قوانین بر بخش تعاونی و نهادهای مدنی و اجتماعی صورت گرفته اما آن‌طور که شایسته این بخش بوده، به آن پرداخته نشده است.

دکتر مقیمی افزود: «اگر به سابقه تعاونی‌ها در جهان نگاه کنیم، آنها نقطه عطفی در این کشورها بوده‌اند؛ ولی در کشور ما به شکل علمی دنبال نشده است».

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاکید کرد: «یکی از موضوعاتی که در دانشکده حکمرانی پرداخته خواهد شد، تعاونی‌ها هستند. تعاونی‌ها که تاکنون از منظر علمی و اجرایی مورد غفلت واقع شده‌اند، در دانشکده حکمرانی مورد توجه قرار می‌گیرند».

وی خاطرنشان کرد: «برای توجه به تعاونی‌ها نیازمند همکاری ویژه در این زمینه، استفاده از تجارب سایر کشورهای موفق و تربیت مربیانی هستیم که بتوانند در این حوزه فعالیت کنند».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرینی با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» افزود: «نگاه ما در راه‌اندازی دانشکده‌های جدید و طراحی و ساماندهی طرح‌های تحقیقاتی، تقاضامحور است. در حوزه دانشکده تازه تاسیس حکمرانی با نهادهای مختلف در حال همکاری هستیم تا نیازها و تقاضاهای آنها که در حوزه حکمرانی است احصا شود. چون موضوع تربیت حکمرانان در حوزه‌های مختلف جزء دغدغه‌های مسئولان نظام است».

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که زمینه‌های خوبی بین دانشگاه تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عملیاتی شدن برنامه‌ها فراهم شود.

بر طبق این گزارش، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، راه‌اندازی دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران را موضوعی جدی و مهم ارزیابی کرد و با ذکر مثال‌هایی از کشور فرانسه و اسپانیا، بحث تعاونی و فعالیت‌های جمعی را قابل‌توجه دانست.

وی یکی از دلایلی که بخش تعاون در کشور رونق لازم نگرفته است را نداشتن پایگاه علمی دانست و با اشاره به اینکه اولین موسسه تعاونی در کشور، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شکل گرفته است، اظهار کرد: «این نشان می‌دهد دانشگاه تهران، مادر علم تعاون در کشور است».

دکتر علی‌اصغر پورعزت، مسئول راه‌اندازی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز با تحلیل وضعیت تعاونی‌ها در کشور، گفت: «امر به تعاون در نیکی که صریحاً در قران کریم بر آن تاکید شده است، در کشورمان به‌خوبی پیش نرفته است. این در حالی است که در کشورهای غربی حتی انگلیس نیز ظرفیت خوبی برای کار تعاونی ایجاد شده و باقی مانده است».

وی افزود: «در حالی که تعاون در سابقه ایرانی اسلامی دارای پیشینه‌ای قوی است اما نتوانسته‌ایم تعاونی‌ها را بازیابی و وارد زندگی مردم کنیم».

رئیس دانشکده حکمرانی با اشاره به وجود برخی فعالیت‌ها در شهرهای مختلف که منشا تعاون دارند، تاکید کرد: «باید ظرفیت سایر نهادهای ایران از جمله شوراهای محلی شهر و روستا را دریابیم، چراکه اگر کشور بر پایه عدالت اجتماعی رشد نکند، موفق نخواهیم بود و تعاونی‌ها یک راهکار مردمی و معقول برای عدالت است.»