عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: آنژیوگرافی روشی تشخیصی و آنژیوپلاستی روشی درمانی برای بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی است

دکتر محمدرضا پوربهی در گفتگو با روابط عمومی بیمارستان قلب بوشهر گفت: در عمل آنژیوگرافی، پزشک متخصص،عروقی که تنگ یا مسدود شده را شناسایی کرده و با استفاده از بالن یا استنت راه عبور جریان خون را باز می‌کند.
فلوشیپ قلب و عروق در بیمارستان قلب بوشهر با تشریح عمل آنژیوگرافی و نحوه انجام آن افزود: این عمل به دو روش برای بیماران انجام می‌شود که درروش اول از طریق شریان کشاله ران و درروش دوم از طریق شریان مچ دست لوله بسیار ظریفی به نام کاتتر به عروق قسمت‌های مختلف بدن هدایت می‌شود.
اینترونشنیست بیمارستان قلب بوشهر بابیان اینکه عمل آنژیوگرافی بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود ادامه داد: برای دیده شدن بهتر رگ‌ها و بررسی دقیق‌تر با کمک اشعه ایکس، ماده حاجب نیز از طریق لوله کاتتر وارد بدن بیمار می‌شود.
دکتر پوربهی عنوان داشت: پزشک متخصص با بررسی نتیجه عمل آنژیوگرافی، بیماری را تشخیص قطعی داده و راه‌های درمانی موثر را پیشنهاد می‌دهد.

با انجام عمل موفق آنژیوپلاستی نیاز به جراحی قلب باز نیست


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در عمل موفق آنژیوپلاستی که یک روش درمانی است نیازی به انجام جراحی قلب باز نیست.
دکتر پوربهی در تشریح عمل آنژیوپلاستی چنین گفت: آنژیوپلاستی عملی است که در آن با استفاده از استنت یا فنر که قطعه‌ای توری شکل، بسیار ظریف و انعطاف‌پذیر است، دیواره رگ‌ها را باز نگه می‌دارند.
فلوشیپ قلب و عروق در بیمارستان قلب بوشهر تصریح کرد: درصورتی‌که با عمل آنژیوگرافی عروق مسدود شده باز نشوند، عمل جراحی قلب باز تجویز می‌شود.

بالن و استنت باهم تفاوت دارند


متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه بالن و استنت با یکدیگر تفاوت دارند گفت: بالن قطعه‌ای انعطاف‌پذیر است که از طریق کاتتر (لوله ظریف) وارد ناحیه مسدود شده می‌شود که با باز و بسته شدن در محل گرفتگی رگ، انسداد را برطرف می‌کنند اما درصورتی‌که احتمال انسداد دوباره وجود داشته باشد باکار گذاشتن استنت (فنر) در آن ناحیه به درمان بیمار کمک می‌کنند.
دکتر پوربهی درباره آمادگی بیماران قبل از عمل آنژیوگرافی، گفت: بیماران نباید از ۴ ساعت قبل از عمل آنژیوگرافی غذا یا مایعات مصرف کنند، پاسخ آزمایش‌های انجام‌شده قبل از عمل را به همراه داشته باشند، موهای زائد در ناحیه عمل را پاک‌سازی کنند و داروهای مصرفی را در روز عمل با نظر پزشک مصرف کنند.
وی مراقبت‌های بعد از عمل آنژیوگرافی را چنین عنوان کرد: درصورتی‌که آنژیوگرافی از طریق شریان مچ دست انجام‌شده باشد از بلند کردن و هل دادن اجسام سنگین خودداری شود، از خم کردن کامل مچ دست و فروبردن دست در حجم زیادی از آب خودداری شود و از انجام رانندگی نیز پرهیز شود.
متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: درصورتی‌که عمل از طریق کشاله ران انجام‌شده باشد، بیمار نباید تا چند روز پس از عمل از پله‌ها بالا برود.

خطر کمتر، تشخیص دقیق و بهبودی سریع با آنژیوگرافی


دکتر پوربهی درباره مزایای عمل آنژیوگرافی عنوان داشت: این عمل ریسک کمتری نسبت به عمل جراحی بازدارد و تشخیص دقیق ناحیه گرفتگی عروق با امکان بررسی باکیفیت بالا در این عمل بیشتر است و دوران بهبودی بیمار با این عمل سریع‌تر است.
فلوشیپ قلب و عروق در بیمارستان قلب بوشهر خاطرنشان کرد: علاوه بر فواید آنژیوگرافی، برای برخی از بیماران عوارض احتمالی ناشی از آن‌هم وجود دارد که می‌توان به عفونت و درد در محل زخم، احتمال اختلال موقت قلبی یا مغزی، احتمال بروز حساسیت با ماده حاجب و اشعه ایکس، تپش قلب و مشکلات کلیوی اشاره کرد.

عمل آنژیوگرافی عروق همه اندام‌ها و اعضای بدن در بیمارستان قلب بوشهر انجام می‌شود


متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: باوجود پزشکان و متخصصان توانمند و زیرساخت‌های تجهیزاتی مناسب، عمل آنژیوگرافی عروق همه اندام‌ها و اعضای بدن در بیمارستان قلب بوشهر انجام می‌شود.

انتهای پیام/ م.م ۴۰۹۰