عمومی | دانشگاه شهرکرد

برگزاری ویژه برنامه هفته منابع طبیعی در دانشگاه شهرکرد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ویژه برنامه هفته منابع طبیعی با حضور  دکتر یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد، دکتراصغر احمدی سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، ، مهندس هومان خاکپور رییس اداره آموزش و ترویج مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان،دکتر حسن جهانبازی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری دکتر عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر محمد علی نظری مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر پژمان طهماسبی معاون دانشجویی دانشگاه،دکتر حمدالله مشتاقی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر محسن مبینی معاون پژوهشی دانشگاه و دکتر مهدی پژوهش رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر یاسر پیر علی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: با همکاری دانشکده منابع طبیعی، دانشکده کشاورزی و معاونت فرهنگی- اجتماعی با توجه به تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به فرهنگسازی درختکاری با دیدگاه فرهنگی در دانشگاه شهرکرد پرداختیم.

سرپرست دانشگاه شهرکرد در ادامه: کاشت درخت با آبیاری قطره ای در جهت توسعه فضای سبز دانشگاه و رفع مشکل باغات با همکاری دانشکده منابع طبیعی در حال انجام است.

دکتر یاسر پیر علی با اشاره به وضعیت نامناسب فضای سبز باغات دانشگاه گفت: با توجه به جریان ساز و مطالبه گر بودن دانشگاه باید با همکاری منابع طبیعی به کاشت درختان مثمر بپردازیم .

سرپرست دانشگاه شهرکرد به نیاز دانشگاه و استفاده از تپه های بالا دستی برای دانشکده منابع طبیعی به لحاظ ایجاد ایستگاه های  تحقیقاتی، کوه گردی، فعالیت های ورزشی و باغ  سطح شیب دار اشاره کرد و گفت:  باغ سیب مادری در دانشکده بروجن در حال انجام است که مستلزم ایجاد تصفیه خانه در دانشگاه است.

دکتراصغر احمدی  با اشاره به این که منابع طبیعی وابسته به همه علوم است گفت: نقش دانشگاهیان در حفظ منابع طبیعی امری غیر قابل انکار است هرکجا کار های تحقیقاتی و علمی حفاظت از منابع طبیعی به صورت اصولی نشود دچار بحران خواهیم شد.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، عوامل طبیعی، آفات و امراض و عوامل انسانی را از مخاطرات جنگل ها و مراتع عنوان کرد.

دکتراصغر احمدی در ادامه گفت: اگر  منابع طبیعی را اصولی و علمی مدیریت نکنیم به توسعه پایدار نخواهیم رسید و بر همین اساس از دانشگاه شهر کرد برای حفظ ثروت های ملی کمک می طلبیم.

دکتر حسن جهانبازی نیز با ابراز خرسندی از تفاهم نامه بین دانشگاه شهرکرد و مجموعه جهاد کشاورزی آن را راهی برای ارتباط موثر بین پژوهش،آموزش و اجرا دانست.

مهندس هومان خاکپور نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از اجرای مشترک برنامه هفته منابع طبیعی گفت: موضوع منابع طبیعی موضوعی بین رشته ای است و در بحث حفاظت از منابع طبیعی باید از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی می توانیم استفاده کنیم.

دکتر مهدی پژوهش در این مراسم گفت: با توجه به سابقه ایرانیان در هفته درخت کاری و تاکیدات رهبری در این زمینه امسال برنامه مدونی از ۱۵ اسفند در این خصوص داشتیم از جمله تقسیم روزهای هفته جهت کاشت درخت با عنوان روز استاد و درختکاری، روز کارمند و درختکاری، روز دانشجو و درختکاری و روز خانواده و درختکاری که اقدام به کاشت ۲۰۰ اصل نهال با همکاری اداره آموزش و ترویج مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان و انجمن های علمی و مهندس نمودیم.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه در ادامه گفت: دانشگاه شهرکرد با دارا بودن فضای آموزشی و و زمین های مناسب فضایی برای ایجاد ایستگاه های حفاظت آب و خاک و همچنین احداث ایستگاه بررسی گیاهان مرتعی به علت نبودن زمین ها در تملک دانشگاه نداشته است.

دکتر مهدی پژوهش  در پایان به ارتباط دانشگاه ها و مرا کز تحقیقاتی با مراکز اجرایی در انجام کارهای تحقیقاتی تاکیدکرد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از  برگزیدگان اولین جشنواره فرهنگی هنری "انسان هنر و منابع طبیعی" به کاشت ۱۰۰۰اصل نهال غیر مثمر از نوع زبان گنجشکی،کاج و بادام تلخ در زمینی به مساحت ۳۰۰۰متر مربع از زمین های دانشگاه پرداختند.