عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

پانزدهمین جلسه شورای مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی با عنوان " تحقیقات کشاورزی برای توسعه( AR۴D) و گذار به سازمان واحد( One CGIAR) برگزارشد

پانزدهمین جلسه شورای مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی با عنوان " تحقیقات کشاورزی برای توسعه( AR۴D ) و گذار به سازمان واحد( One CGIAR ) برگزارشد

پانزدهمین جلسه شورای مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی با عنوان " تحقیقات کشاورزی برای توسعه( AR۴D ) و گذار به سازمان واحد( One CGIAR ) به صورت حضوری و مجازی با حضور کشورها، نهادها و موسسات از سراسر جهان در مونت پلیه فرانسه  از ۱۶ تا ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ،گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی ( Consultative Group for International Agriculture Research ) از سال ۱۹۷۱ با اهداف " بررسی نیازهای کشورهای درحال ‌توسعه برای تعیین زمینه‌های تحقیقاتی، هماهنگ کردن تلاش‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برای تامین مالی و اجرای تحقیقات کشاورزی، تامین مالی پروژه‌ های تحقیقات کشاورزی که دارای بیشترین اولویت هستند و بررسی مداوم اولویت ‌های تحقیقاتی" تشکیل و با داشتن ۱۵ موسسه بین المللی، متحدانی در سطح نظام های تحقیقاتی کشاورزی کشورهای مختلف ( National Agricultural Research System ) که ایران از ابتدا یکی از تامین کنندگان مالی بوده و ارتباطات علمی-تحقیقاتی وسیعی با گروه مذکور داشته و در این راستا تجربیات ارزشمندی از این مشارکت در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به دست آورده است که برای شرایط کنونی کشور و چالش های مواجه با آن ذی قیمت است.

بر اساس این گزارش طی این مدت سه دوره مدیریت پژوهش تکاملی را از سرگذرانده و در گذار به چهارمین دوره به شرح زیر می باشد:

الف- دوره تاسیس موسسات تحقیقاتی در ارتباط با محصولات و موضوعات مختلف در سراسر جهان

ب- حرکت به سوی برنامه محوری با تعیین ۱۰ چالش جهانی نظیر چالش جهانی آب و غذا

ج- ادامه برنامه محوری برای مواجهه با چالش های پیچیده در قالب ۱۵ مگاپروژه ( CGIAR Research Program-CRPs ) و مشارکت کلیه موسسات

د- گذار به مدیریت پژوهش در قالب سازمان واحد ( One CGIAR )

گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی در راستای پاسخگویی به چالش های درهم تنیده جهانی و منطقه ای در حوزه کشاورزی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰، تغییرات چشمگیری در قالب سازمان واحد( One CGIAR ) در سه بُعد ۱) محتوای علم و پژوهش، ۲) ساختار و ۳) تامین مالی و روش تخصیص منابع مالی را برنامه ریزی نموده است.

شایان ذکر است در بُعد محتوای علمی و پژوهشی کلیه پژوهش ها ذیل سه گروه جهانی علمی تحت عنوان گروه علمی نظام های کشاورزی-غذا( Agrifood systems ) ، گروه علمی نوآوری های ژنتیکی( Genetic Innovation ) و گروه علمی تبدیل سیستم( Systems Transformation ) قرار گرفته و ذیل هرکدام از گروه ها تحقیقات مربوطه در قالب های فرارشته ای جدید با مشارکت کلیه ذیربطان تحت عناوین کلی ( Research Initiatives ) که مجمع آن ۳۳ تا می باشد و جایگزین CRPs شده اند. در بُعد ساختاری جهان به شش منطقه تقسیم شده که ایران در منطقه غرب و مرکز آسیا و شمال آفریقا( CWANA ) قرار دارد. در هر منطقه تلفیقی از سه حوزه علمی فوق را یک زنجیره تولید متناسب با شرایط منطقه در برمی گیرد.  در بُعد مالی هم بگونه ای برنامه ریزی شده است که بصورت کلی برای همه برنامه ها و یا بصورت دوجانبه بین کشورها و برنامه براساس نیاز تامین مالی و تخصیص انجام گردد.

در پانزدهمین جلسه شورای مشورتی گذار به این برنامه با نظر اعضا مصوب گردید. ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی شورا به برنامه مذکور رای مثبت داده و بر لحاظ شرایط کشورها در سطح مناطق تاکید نمود.