عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

سالانه چهار هزار پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی ایران اجرا می‌شود

سالانه چهار هزار پروژه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی ایران اجرا می‌شود

اردبیل- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه چهار هزار پروژه تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف کشاورزی ایران اجرا شده و یافته‌های آن برای بهره برداری فعالان این بخش عرضه می شود.

به گزارش ایرنا، کریم احمدی صومعه روز چهارشنبه در آیین معرفی رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی توسط یک هزار و ۹۶۰ محقق برجسته و عضو هیات علمی دانشگاه و بالغ بر ۲ هزار کارشناس و متخصص بخش کشاورزی دنبال شده و یافته‌های آن در قالب بولتن‌های علمی منتشر می شود.

به گزارش ایرنا، مهندس کریم احمدی صومعه روز چهارشنبه در جلسه معرفی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی توسط یک هزار و ۹۶۰ محقق برجسته و عضو هیات علمی دانشگاه و بالغ بر ۲ هزار کارشناس و متخصص بخش کشاورزی دنبال شده و یافته‌های آن در قالب بولتن‌های علمی منتشر می شود.

وی انتقال یافته‌های طرح‌های پژوهشی به فعالان بخش کشاورزی را از ضعف‌های حوزه تحقیقات کشاورزی عنوان کرد و افزود: طرح‌های تحقیقاتی دستاوردها و پیامدهای بسیار مثبتی در عرصه تولید دارند و لازم است که یافته‌های آن به دست مردم برسد.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: با برنامه ریزی اصولی و از طریق تقویت پروژه یاوران تولید در دولت جدید مقرر شده یافته‌ها به دست مردم و فعالان و تولید کنندگان عرصه کشاورزی برسد.

وی با اشاره به اجرای ۱۰۰ درصد پروژه های تحقیقاتی بخش تولید بذر گندم و جو در داخل کشور گفت: در قالب این پروژه‌ها همه ارقام مناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور بذر گندم و جو کشور در مراکز تحقیقاتی داخل کشور تولید شده و طرح‌های جدیدی نیز در این حوزه در مرحله آزمایش و اجرا قرار دارد.

احمدی، فعالیت ۲۰ موسسه و مرکز تحقیقاتی را ظرفیت کم نظیری برای بخش تولید کشاورزی کشور دانست و اضافه کرد: هم اینک در این مراکز طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی متعدد در زمینه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، آب و خاک، مقابله با بیماری‌ها، کاهش ضایعات، کاهش مصرف سموم و تولید ارقام محصول در حال اجراست.

وی با اشاره به بروز تنش‌های متعدد زیستی و غیرزیستی در حوزه کشاورزی ایران طی ۵۰ سال اخیر گفت: تنش آبی و فرسایش خاک مهمترین تنش‌های بخش کشاورزی ایران در این مدت بوده به طوری که بارندگی ایران در بلند مدت حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و در چند سال اخیر تشدید هم شده است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، تامین غذای مردم و امنیت غذایی کشور را دغدغه اصلی مدیران بخش کشاورزی ایران عنوان کرد و ادامه داد: رفع این دغدغه نیازمند حرکت طرح‌های تحقیقاتی کشاورزی به سمت تامین نیازهای بخش تولید از طریق افزایش بهره‌وری در تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح است.

رویکرد اصلی سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی تولید محصولات مقاوم به کم آبی است

وی اضافه کرد: این هدف با انتقال یافته‌های علمی و دستاوردهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی به دست کشاورزان محقق می‌شود و علاوه بر این باید همزمان آموزش های لازم نیز به کشاورزان ارائه شود و محققان نیز برای اجرای طرح‌ها در کنار کشاورزان قرار گیرند.

احمدی رویکرد اصلی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور را اجرای طرح‌های تحقیقاتی برای تولید محصولات با ارقام مقاوم به کم آبی و تنش‌های آبی عنوان کرد و افزود: معرفی ارقام پرمحصول و افزایش تولید در سطح از طریق به کار گیری ماشین آلات نوین نیز در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در این آیین ضمن قدردانی از خدمات حسین کربلایی، کمال شهبازی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شد.