عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

مراسم معارفه سرپرست جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد

مراسم معارفه سرپرست جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مراسم معارفه سرپرست جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر احمدی صومعه معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر حمید نوشاد مدیر کل دفتر خدمات فنی و پشتیبانی سازمان، حجت‌الاسلام اکبری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، مهندس نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به همراه مدیران ستادی، روسای بخش‌ها و ایستگاه‌های تحقیقاتی و جمعی از کارکنان روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه تصریح کرد: امید است با ورود نیروی مدیریتی جدید با کار مداوم، پرتلاش و جهادی مشکلات و چالش‌های کشاورزی استان رفع شود.

حجت‌الاسلام اکبری خاطر نشان کرد: برای رسیدن به توسعه و رشد علمی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نیازمند مدیریت، کار جهادی و انقلابی هستیم.

مهندس نیکشاد در مراسم معرفی رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۳۵ هزار تن بذر گواهی شده گندم و جو و یک هزار و ۵۰۰ تن بذر سویا در استان اردبیل تولید می‌شود.

وی تولید ۸۰ درصد بذر چغندرقند مورد نیاز کشور و نیز ۱۰۰ درصد محصول سورگوم مورد نیاز کشاورزان ایران را از جمله توانمندی‌های بخش کشاورزی استان اردبیل برشمرد و اضافه کرد: این استان با تولید تقریبی پنج هزار تن بذر سایر محصولات، تامین کننده بخش عمده‌ای از نیاز کشور به بذور مختلف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تبدیل شدن استان اردبیل به ویترین و قطب تولید انواع بذر محصولات کشاورزی را نتیجه تلاش محققین و دست‌اندرکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عنوان کرد و از اجرای بیش از ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز خبر داد.

دکتر احمدی صومعه معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه اقتدار و امنیت هر کشوری در گرو امنیت غذایی است، اظهار داشت: برنامه تحولی دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی اقتدار غذایی است که تحقق آن امنیت پایدار غذایی، ارز آوری و ایجاد شغل پایدار را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی در کشور  از ۲۵ میلیون تن در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۱۲۵ میلیون تن رسیده است، عنوان کرد: اما این رقم کافی نیست و باید به امنیت غذایی پایدار فکر کنیم.

دکتر احمدی صومعه تغییر نگاه مردم به تحقیقات را به عنوان یک برند معتبر خواستار شد و تاکید کرد: باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تحقیقات کشاورزی را با همکاری همه حوزه‌ها به نمایش بگذاریم و تحقیقات را به برندی تبدیل سازیم که به عنوان انتخاب نخست هر بهره‌بردار کشاورزی باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به تشریح دستاوردهای سازمان تحقیقات پرداخت و افزود: محققین سازمان تحقیقات طی چهل و سه سال گذشته ۱۱۶ رقم زراعی و باغی را به جامعه کشاورزی معرفی کرده‌اند. نتایج طرح‌های تحقیقاتی باید وارد عرصه شده و به دست کشاورز برسد.

وی در پایان از اعضای هیات علمی و محققین مرکز خواست همانند گذشته با قدرت و قوت دکتر شهبازی را در این مسیر یاری کنند.

دکتر کمال شهبازی سرپرست جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در این مراسم اظهار داشت: بر خود لازم می‌دانم از معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، اعضای کمیته انتصاب و تمام کسانی که بر بنده اعتماد کردند و این وظیفه خطیر را به اینجانب سپردند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.

وی افزود: مرکز تحقیقات استان اردبیل یکی از مراکز بسیار مهم در سطح سازمان و کشور است که وظایف خطیر و مهمی بر عهده دارد، اطمینان دارم با تکیه بر توجهات حضرت حق و با تکیه بر تخصص همکاران این هدف را به سر منزل مقصود خواهیم رساند.

دکتر کمال شهبازی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی، فعالیت‌های نظارتی، برند سازی و اعتبار دهی به این برند، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و هسته‌های اولیه اعم از زراعی و باغی، دامی و منابع طبیعی در راستای سیاست‌های سازمان تحقیقات، توجه جدی به مسئله خشکسالی و دیمزارها، تجاری‌سازی تحقیقات، تقویت ارتباط با دستگاه‌های اجرای و دانشگاه‌ها، شناسایی دقیق مشکلات بخش کشاورزی استان و در اولویت قرار دادن پروژه های تقاضا محور، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، بهبود ضریب نفوذ دانش، تقویت منابع انسانی، افزایش درآمدهای اختصاصی با تعریف منابع درآمدی جدید در کنار کاهش هزینه‌ها، همکاری جدی در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی ملی در راستای افزایش تولید و ادامه همکاری مشترک با ترویج استان به خصوص طرح عظیم جهش تولید در دیمزارهای استان با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش از جمله اولویت‌ها و اهداف کاری اینجانب خواهد بود.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت مرکز با تکیه بر تمام منابع در اختیار از هیچ تلاشی در جهت تحقق اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دریغ نخواهد نمود، لذا با جلب مشارکت کلیه همکاران و اعضای هیات علمی مرکز با ایجاد محیطی آرام زمینه را برای افزایش عملکرد و جهش تولید مهیا خواهیم ساخت.

رئیس سابق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز در این آیین، استان اردبیل را منطقه‌ای پیشرو در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و به خصوص تولید ارقام بذور عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای طرح یاورران تولید در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

دکتر حسین کربلائی خیاوی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سالانه بالغ بر یک هزار تن انواع بذر پرورشی را در مراکز و ایستگاه اصلاح و تحقیقات خود تولید می‌کند و در سایه فعالیت علمی مستمر، درآمد این مرکز طی سال‌های اخیر از ۱۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی از راه‌اندازی سیزدهمین مرکز رشد و فناوری کشاورزی کشور در استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون سه شرکت دانش بنیان در این مرکز در حال فعالیت تحقیقاتی و تولیدی هستند.

دکتر حسین کربلائی خیاوی تهیه اطلس رنگی بخش کشاورزی، تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی و نیز تدوین سند الگوی کشت برای ۱۰ شهرستان استان را از جمله دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در سال‌های اخیر ذکر کرد.

در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات دکتر حسین کربلائی خیاوی، دکتر کمال شهبازی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شد.