عمومی | سیویلیکا

اعتبار یابی و اعتماد سازی جایگزینی برای روایی و پایایی در مطالعات مدیریت اسلامی

چکیده بخش مهمی از تلاش‌های محققان در پژوهش‌های مدیریت اسلامی، براساس پژوهش‌های کیفی و مبتنی‌بر اسناد و متون دینی است. همان‌گونه که پژوهش‌های کمی با روایی و پایایی ارزش علمی پیدا می‌کنند، پژوهش‌های کیفی نیز نیازمند عناصر اطمینان‌بخش هستند که توانایی اعتباریابی و اعتمادسازی را داشته ‌باشند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی، مستند به دانش اصول ‌فقه و فلسفه ‌اسلامی، به شناسایی عناصر اصلی اعتباریابی و اعتمادسازی در پژوهش‌های مدیریت اسلامی پرداخته است. یافته اساسی این پژوهش شناسایی چهار عنصر استناد دینی، انسجام و هماهنگی، مطابقت با واقعیت و کارآمدی، به‌عنوان معیار اصلی در پژوهش‌های مدیریت اسلامی است. هر یک از این عناصر دارای سنجه‌ها و ملاک‌هایی برای پایش عناصر اصلی هستند که محقق می‌تواند با استفاده از آن‌ها، نسبت‌به ارزشمندی پژوهش اطمینان حاصل کند. کلیدواژه‌ها: اعتباریابی، اعتمادسازی، استناد دینی، انسجام، مطابقت، کارآمدی.

سخنران: حجت الاسلام دکتر محسن منطقی ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدحسن جعفری مدیر کرسی: حجت الاسلام دکتر علی دهقانی طرزجانی