عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

دستیابی به توسعه پایدار با تاکید بر مبحث نور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر سیدعبدالمجید جلائی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ در سومین همایش ابن هیثم و نور که با حضور استادان، اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شده بود درباره بحث نور و این همایش از نگاه رشته اقتصاد به موضوع نورشناسی اشاره‌ای کرد و گفت: یکی از اصولی که همه نظام‌های اقتصادی دنبال می‌کنند، توسعه اقتصادی است که قاعدتا منجر به رفاه می‌شود.
وی افزود: این اصل در علم اقتصاد و عرصه عملی اقتصاد پذیرفته‌ شده است و در همین راستا رشد اقتصادی که با توسعه متفاوت است شرط لازم و کافی برای محقق شدن یک توسعه اقتصادی بالنده است.دکتر جلایی اظهار داشت: در بحث رشد دو شرط اساسی مورد توجه است که یکی از آنها به همایش ابن هیثم و نور مربوط می‌شود.
مشاورعالی سرپرست دانشگاه افزود: رشد اقتصادی تا قبل از دهه نود میلادی عموما از طریق اعداد و مسابقه عددی بین کشورها مطرح بود اما از دهه نود به این سمت، اعداد در بحث رشد اقتصادی اهمیت خودش را از دست داده و جای خود را به دو مسئله ثبات و پایداری داده است.
رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه در خصوص بحث پایداری که با مبحث نورشناسی در ارتباط است، گفت: بحث ثبات در رشد اقتصادی عموما در برداشت فیزیک به مساله رشد توجه دارد و هم به شاخص‌هایی که به توسعه پایدار مربوط می‌شوند، بنابراین یک از مقوله‌هایی که می‌تواند ارتباط بین نور و حوزه اقتصاد را برقرار کند نقشی است که نور می‌تواند در پایداری رشد اقتصادی داشته است.
دکتر جلایی تصریح کرد: در بحث اقتصادی در خیلی از موارد از قوانین فیزیکی و اصولی که در علم فیزیک است استفاده می‌شود تا جایی که از سال ۲۰۰۰ میلادی که نقش توسعه پایدار و تولید پاک مورد توجه در دنیا قرار گرفته، این ارتباط و اتصال خیلی تنگاتنگ، سیستماتیک و منظم شده بنابراین اگر از نگاه رشته اقتصاد به موضوع همایش نگاه کنیم یکی از مهم‌ترین جایگاه‌هایی که نور می‌تواند در صحنه جامعه امروز نقش ایفا کند در حوزه اقتصاد و علوم اجتماعی است.
عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است کیفیت در تولید و کیفیت در زندگی انسان‎‌هاست که یکی از مقوله‌های بزرگ و مهم و اصلی آن به حوزه توسعه پایدار برمی‌گردد و حوزه توسعه پایدار مجموعه مباحث مرتبط با نور را در بر می‌گیرد.
وی گفت: تلاش ما این است که برای دوره‌های آینده ارتباط نور را با دیگر رشته‌ها در دستور کار قرار دهیم و هر سال ارتباط این مبحث با یکی از رشته‌ها به ویژه در حوزه علوم اجتماعی مدنظر قرار گیرد تا مقوله خاصی که مبدا آن فیزیک‌دانان بوده‌اند در حوزه اقتصاد بتواند نقش موثری داشته باشد.
مشاور سرپرست دانشگاه تصریح کرد: استان کرمان، استان زرخیزی است که ظرفیت آن بر همه روشن است اما مساله اساسی امروز و وابستگی به حوزه کشاورزی و صادرات محصولاتی که بخشی از آنها در خدمت محیط زیست و منابع طبیعی نیستند. دکتر جلایی تصریح کرد:همایش‌هایی که همزمان به مسائلی اصلی استان کرمان می‌پردازد و به نورشناسی به عنوان محور اصلی این همایش توجه دارد،، می‌تواند در دستور کار دبیرخانه جشنواره قرار گیرد.
وی گفت: استان کرمان در ۲۲ حوزه کالایی و خدماتی دارای مزیت نسبی است و حدود ۵ درصد مزیت رقابتی دارد.  وی افزود: امروز در دنیا مزیت‌های نسبی و استعدادهای منطقه‌ای اگر رقابت‌پذیر نباشند عملا تکامل نمی‌یابند و در این شرایط باز هم مباحثی نظیر  که یک منطقه برای یک محصول دارد اگر به نور می‌توانند کمک‌کننده و راهگشا باشند.
همچنین، دکتر حسین مهرابی بشر آبادی عضو هیات علمی دانشگاه و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان ضمن  ذکر نام و یاد بنیان‌گذار دانشگاه در کرمان (مرحوم مهندس افضلی‌پور و همسرشان بانو فاخره صبا) گفت: همه ما و همه جامعه علمی دانشگاه در کرمان و در ایران، از بزرگ‌مردی مثل افضلی پور الهام گرفتند و نقش و تلاش‌های صادقانه‌ای را در راستای توسعه علم و فرهنگ در جامعه ایفا نمودند.
معاون امور اقتصادی استانداری کرمان عنوان کرد: اصل بحث ابن هیثم و نور این است که برگزار کنندگان این همایش با زنده کردن این موضوعات تمدن اسلامی را احیا می‌کنند که رسالت جمهوری اسلام ایران هم است.
وی گفت: ابن هیثم و نور موضوعی را به هم پیوند داد که حدود ۱۰۰۰ سال قبل پیوند دادن این دو موضوع بسیار ارزشمندتر از همه کارهایی بوده که در حوزه نجوم، نور، فیزیک و فلسفه انجام داده و آن پیوند دادن تجربه‌گرایی و اعتقادات عمیق اسلامی بود و از نظر فلسفی در آن دوره تاریخی و اوج فلسفه اسلام هم بوده که مباحث بسیار زیادی مطرح می‌شد و ابن هیثم با کنار زدن مقامات دنیوی به بحث علم و اعتقادات اسلامی پرداخت.
دکتر مهرابی افزود: بحث‌های علمی ابن هیثم در زمینه اتاق تاریک، انعکاس نور و دیگر مسائل است که امروز بسیاری از تکنولوژی‌ها و هنرهایی که داریم در این زمینه رشد پیدا می‌کنند.
گفتنی است، این همایش یک روزه  با پنل های تخصصی و محورهای(مبانی نورشناسی ابن هیثم، ابن هیثم و دانشمندان هم عصر، ابن هیثم، علوم تجربی و علوم انسانی، تاریخ علم فیزیک و نجوم، ابن هیثم و نورشناخت نوین، هنر و زیبایی شناسی در اندیشه ابن هیثم) به کار خود پایان داد.