عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

اولین همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو در زنجان آغاز به کار کرد

اولین همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو در زنجان آغاز به کار کرد
اولین همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و با همکاری سازمان جهانی بهداشت آغاز به کار کرد.

پایگاه خبری وبدا-زنجان، در این همایش سه روزه که از صبح امروز دوشنبه ۱۶اسفند، به صورت ویدئوکنفرانس در سالن اجلاس مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۱۸اسفند ادامه خواهد داشت، شخصیت‌های علمی از کشورهای ایران، کانادا، آلمان، مصر، انگلستان و عراق به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
هدف از برگزاری این همایش، ارتقاء دانش و توانایی و ارتباطات بین المللی در حیطه فارماکوویژیلانس و مدیریت عوارض جانبی داروها با بهره‌گیری از نظریات و تجربیات صاحب‌نظران و اندیشمندان و تحلیل یافته‌های ارزشمند جهانی می‌باشد.
جلسه‌ی اول از اولین روز همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو، به مقدمه و مرور کلی اختصاص دارد و اعضای پنل در این جلسه دکتر جمشید سلام‌زاده و دکتر مریم نوبرانی هستند. در این جلسه، مقدمه‌ای بر فارماکوویژیلانس توسط دکتر مریم نوبرانی، برنامه سازمان جهانی بهداشت و مرکز پایش دارویی اوپسالا سوئد برای نظارت و مراقبت بین‌المللی دارو توسط آقای Magnus Ecelo و مروری بر قوانین فارماکوویژیلانس در ایران توسط دکتر جمشید سلام‌زاده ارائه می‌شود.
جلسه‌ی دوم از اولین روز همایش به موضوع سیستم‌های فارماکوویژیلانس و ارزیابی کیفیت اختصاص دارد و دکتر پیام پیمانی و دکتر انسیه گلعلی اعضای پنل در این جلسه هستند. فایل اصلی سیستم فارماکوویژیلانس ، بازرسی‌های فارماکوویژیلانس و ممیزی فارماکوویژیلانس موضوعاتی است که توسط دکتر Mayada Alkhakany در این جلسه ارائه می‌شود.
جلسه‌ی اول از دومین روز همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو، به گزارش‌های اختصاصی ایمنی دارو می‌پردازد و اعضای پنل در این جلسه دکتر منیره مهام و دکتر مهدیه گلعلی هستند. در این جلسه دکتر منیره مهام و دکتر مهدیه گلعلی به ارائه‌ی مدیریت و گزارش ADR و دکتر Manal Younus به ارائه‌ی
Medical Dictionary for Drug Regulatory Activities می‌پردازند.
دومین جلسه از دومین روز همایش به موضوع گزارش و اندازه‌گیری‌های کاهش خطا اختصاص دارد و دکتر مریم نوبرانی و دکتر پیام پیمانی اعضای پنل هستند. در این جلسه پلن مدیریت خطر توسط پروفسور Saad Shakir ، مکاتبات ایمنی دارو توسط دکتر سید رضوان‌الدین احمد و گزارش و ارزیابی دوره‌ای خطر توسط دکتر Manal Younus ارائه می‌شود.
در اولین جلسه از آخرین روز همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو، اندازه‌گیری سیگنال‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و دکتر منیره مهام و دکتر مهدیه گلعلی اعضای پنل هستند. در این جلسه دکتر پیام پیمانی به ارائه‌ی محاسبات و مکاتبات مرتبط با سیگنال‌های خطر، دکتر Hadir Rostom به ارائه‌ی PASS و آقای Sten Olsson به ارائه‌ی Assessment of the Completeness and Performance of National Pharmacovigilance Systems می‌پردازد.
دومین جلسه از آخرین روز همایش، به حوزه‌ی بیمارستانی و کارگروهی اختصاص دارد و دکتر مریم نوبرانی و دکتر منیره مهام اعضای پنل هستند. در این جلسه فارماکوویژیلانس بیمارستانی توسط دکتر پیام پیمانی، فارماکواپیدمیولوژی در بیمارستان و ارزیابی های پس از بازار: بررسی نمونه‌های آسیب کبدی ناشی از دارو توسط دکتر پیام پیمانی، کاربرد Real Word Evidence and Data در فارماکوویژیلانس توسط دکتر پیام پیمانی و بهداشت عمومی و فارماکوویژیلانس توسط دکتر مریم نوبرانی ارائه می‌شود.
اختتامیه‌ی اولین همایش ملی فارماکوویژیلانس و ایمنی دارو، عصر چهارشنبه ۱۸اسفند برگزار می‌شود.