عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

جذب دانشجویان غیر ایرانی جزء ماموریت‌های دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر اکبری‌فرد سرپرست دانشگاه ضمن تبریک ایام شعبانیه و سالروز ولادت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه السلام گفت: مهم‌ترین مساله دانشجویان غیرایرانی بحث فرهنگ‌سازی و پذیرش دانشجویان در سطح دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی است که لازم است مقداری تسهیل‌گری شود.
وی افزود: در جذب دانشجویان خارجی باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم و ببینیم در چه نقطه‌ای هستیم و به چه نقطه‌ای می‌خواهیم برسیم و برای رسیدن به آن نیاز به چه مساعدت‌هایی است.
سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه شهر و استان کرمان (به دلیل زادگاه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) به عنوان یک شهر مقاومت و پایتخت مقاومت مطرح شده است گفت: بسیاری از کشورهای عربی زبان که به شخصیت سردارسلیمانی علاقمندند، تمایل دارند در کرمان مشغول تحصیل شوند و این یک ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده است، پس باید برنامه‌های فرهنگی مختص دانشجویان غیرایرانی را در حوزه‌های فرهنگی در نظر گرفته شود، به همین دلیل جذب دانشجویان غیر ایرانی جزء ماموریت‌های دانشگاه است و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.
دکتر حجت الله رنجبر مدیر گروه‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه گفت: با توجه به اینکه این دفتر کنسولی دانشگاه‌های استان در دانشگاه شهید باهنر واقع شده و ما از این به بعد شاهد دانشجویان خارجی بیشتر خواهیم بود .
وی افزود: در حال حاضر ۲۲۵ دانشجو پذیرش داشتیم و انتظار داریم که این روند افزایش پیدا کند و نیاز داریم که دفتر کنسولی دانشگاه‌های استان کرمان تقویت شود.
دکتر فرید رحیمی نداف رئیس اداره‌ امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دفتر امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی مسئولیت خدمات کنسولی دانشجویان غیر ایرانی و برخی از خدماتی را در حوزه صیانتی دانشجویان غیرایرانی در کشور را برعهده دارد و تقریبا طی ۱۳ سالی که وزارت علوم در خصوص جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی پرداخته  ۱۰۸ هزار دانشجوی غیر ایرانی داشته است و  در سال ۱۴۰۰ روند رو به رشدی داشتیم.
وی افزود: در حال حاضر ۵۷۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های سراسر ایران مشغول به تحصیل هستند.
رحیمی نداف گفت: با افزایش دانشجویان غیرایرانی و با فعال کردن حوزه دیپلماسی علمی و آمدن دانشجویان بین‌الملل به کشور و بازگشت‌شان، اهداف بلند این حوزه از جمله دیپلماسی علمی و حضور سفیران برای کشور محقق خواهد شد و این فضایی که وجود دارد یک کار مهمی است.
رئیس اداره امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی افزود: با توجه به اهمیت و وضعیت دیپلماسی علم و فناوری در ایران و سایر کشور‌ها، لازم است سفیرانی در هر کشوری داشته باشیم.
در پایان، سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان، حکم انتصاب محسن پورمحمدی به عنوان رئیس اداره کنسولی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه شهید باهنر کرمان که توسط دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان امضاء شده بود را تقدیم وی کرد.