عمومی | دانشگاه صنعتی ارومیه

صحبت های حجت السلام والمسلمین موسوی در مراسم بدرقه دانشجویان به اردوی راهیان نور

به گزارش روابط عمومی سایت نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه آیین بدرقه دانشجویان پسر شرکت کننده در اردوی راهیان نور مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب کشور با حضور مسئولین دانشگاه برگزار گردید.در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین آزاد موسوی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه به سخنرانی پرداختند.

ایشان در جمع دانشجویان اعزامی به اردو با اشاره به مسئله هویت  انسانها و جوامع گفت: گذشته آدم بخشی از هویت انسان هست یعنی  اگر بخواهیم شخصیت خودمان را قضاوت بکنیم ،یکی از معیارها و ملاک های قضاوتمان گذشته ما خواهد بود و بر اساس گذشته مان حال امروزمان را می توانیم قضاوت کنیم این نکته در مورد ملت ها هم صادق است . هویت و شخصیت یک ملت پیشینه و تاریخ قبلی آن ملت است و بر اساس تاریخ گذشته یک ملت  ما می توانیم آن را  قضاوت کنیم که بدانیم آیا این ملت یک ملت غیوری هست ؟ یک ملت شجاعی هستند؟ یک ملت صبوری هست؟ یک ملت میهن پرست و مسئولیت پذیری هست؟ انسانیت دارد یا ندارد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه در ادامه افزود: ملت ها در دو جا می توانند احساس بی‌هویتی بکنند ،اول  زمانی که گذشته نداشته باشند  دوم زمانی که با گذشته خود قطع رابطه کرده باشند، بعضی از این ملت هایی که شما می‌بینید احیاناً در جهان معاصر ۵۰ سال است که ایجاد شده است، ۶۰ سال است که ایجاد شده است و یا ۴۰ سال است که ایجاد شدند  از اینها نمی شود هویت خاصی  را انتظار داشته باشید چون گذشته خاصی ندارند،اما در این میان بعضی از ملت ها هم  هستند که گذشته دارند ولی متاسفانه به گذشته شان توجه ندارند و این دو دسته حتماً احساس بی هویتی می کنند در نتیجه وقتی یک ملت احساس بی هویتی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟  در این صورت یا برای خود هویت تراشی می کند یا هویت دیگران را به عنوان هویت خودش اخذ خواهد کرد که هر دوتا خطرناک هستند

ایشان در ادامه با اشاره به پیشینه هویتی کشور مان ایران گفتند: ببینید مملکت ما پیشینه اش نه به  ۲۵۰۰ سال قبل بلکه به هفت هشت هزار سال قبل برمیگردد و یکی از قدیمی ترین تمدن های موجود در جهان هست اگر ما گذشته خودمان را مطالعه نکنیم و به آن توجه نداشته باشیم دچار انقطاع هویتی می‌شویم  و احساس بی هویتی می‌کنیم  و اگر احساس بی‌هویتی کردیم انسان بدون هویت نمی تواند زندگی کند و مجبور خواهیم شد دست به دامان ملت های دیگر بشویم و این خطرناک است. ملتی که تاریخ خودش را مرور نکند یا دچار این بی هویتی می شود یا مجبور به تکرار تاریخ است .اگر ما کمی تاریخ گذشته کشور خودمان را مطالعه کنیم می بینیم در تاریخ گذشته ما مثلاً همین دویست سال اخیر با چه حوادث مختلفی مواجه بودیم، به طور مثال وقتی در جنگ جهانی اول  شوروی به مرزهای ما در منطقه جلفای آذربایجان شرقی حمله کرد در آن موقع علیرغم دستور دولت مرکزی رضا خان برای خلع سلاح ارتش مقابل دشمن سه سرباز ایرانی با هم هم عهد شدند و نگذارند لشکر شوروی  به مدت ۴۸ ساعت وارد مملکت ما بشود  تا اینکه شهید شدند.

دوستان این گذشته ما است ولی متاسفانه در این دویست سال اخیر قبل انقلاب از این خاطرات خوب کم داریم . در این مدت به خاطر بی لیاقتی های که اتفاق افتاد، به خاطر این انقطاع هویتی که اتفاق افتاد ما افغانستان ، پاکستان ،بحرین ، آذربایجان ، ترکمنستان ، ارمنستان را از دست دادیم  اما در ادامه وقتی می رسیم به هشت سال دفاع مقدس که دیگر اینجا با سه تا جوان مواجه نیستیم با لشکریانی از جوان ها مواجه هستیم . در دفاع مقدس  با لشکریانی از ۱۹،۲۰ ساله ها مواجه هستیم که نگذاشتند یک وجب از خاک ما در اشغال دشمن بماند.

دلاور مرد های ما  در دفاع مقدس با دست خالی ۲۹ روز خرمشهر را حفظ کردند .ملتی که گذشته نداشته باشد برای خودش گذشته تراشی خواهد کرد و این خیلی خطرناک است ما باید گذشته خودمان را مطالعه کنیم و بدانیم که در این ۸ سال چه انقلابی در جوانها اتفاق افتاد که نگذاشتند یک وجب از خاک ما به دست دشمن بیفتد فقط بحث شجاعت نبود بحث مدیریت هم بود. ببینید در رود اروند مهندسان ما چه کار مهندسی انجام دادند که در مقابل آن آبی که در چند جهت و با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت  حرکت می کرد ،چه کار مهندسی انجام دادند که رزمندگان اسلام توانستند از روی آن رد بشوند و فاو را بگیریم فقط بحث شجاعت نبود بحث مهندسی و استفاده از دانش هم بود.

ایشان در پایان سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه گفت: این سفر سرآغازی هست برای مطالعه تاریخ معاصر برای شما .بروید نگاه کنید ببینید در فکه، در شلمچه در چذابه و در جاهای مختلف چه اتفاقاتی افتاد. اما حواستان باشد که شما فقط به مطالعه زمین نمی روید که فقط بدانید آنجا چه عملیات هایی انجام شده، کجا شکست خوردیم ، کجا پیروز شدیم کجا شهید دادیم و ...  بلکه شما می روید آنجا انسان هایی را که روحشان  هنوز در آنجا حاکم است  را مورد مطالعه قرار دهید می روید آنجا شهید خرازی را مورد مطالعه قرار دهید شهید خرازیی  که وقتی در عملیات دستش را از دست داد ،خودش می آید و می گوید ندای آسمانی بر من آمد و به من گفتند که حسین می خواهی ببریمت یا میخواهی بمانی و او می گوید، من گفتم نه من اینجا کار دارم اینجا چه اتفاقی افتاده است که یک انسان به این مقام رسیده است که مورد خطاب ملائک قرار می‌گیرد برویم این ها را مطالعه کنیم .وقتی این شاخصه ها را درآوردید تلاش کنید در زندگی آینده تان این شاخص‌ها را در روح و وجودتان به حد توانتان عملیاتی بکنید انشالله و به این مسئله بیاندیشید که چطور شد که ما از آن همه حوادث تلخ گذشته مان که ذکر شد به این نقطه باشکوه رسیدیم.