عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

برای پیشگیری از کم شنوایی؛ نوزادان در هنگام تولد و کودکان ۳ تا ۵ سال ازنظر شنوایی غربالگری شوند

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، فرزانه گشمردی اظهار داشت: علل ایجاد کم شنوایی عفونت‌های داخل رحمی (سرخجه، سفلیس، تب‌خال تناسلی مادر)، ناسازگاری خون پدر و مادر، نارسی نوزاد، دیابت مادر، بدشکلی‌های ساختارهای گوش، یرقان، زردی بعد از تولد، کمبود اکسیژن نوزاد هنگام تولد و... است.
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان داشت: تاخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان، اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان، اختلال عاطفی رفتاری، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی، اختلال خواندن نوشتن، اختلال در حافظه شنیداری و... از عوارض این بیماری است.
وی افزود: نوزادان زیر سه ماهی که به صدای بلند واکنش سریع نشان نمی‌دهند، یا صدای آهسته آرام نمی‌شوند، آوای «اوه» را نمی‌سازند، نوزادانی که با صدای معمولی از خواب بیدار نمی‌شود و به صدای اطرافیان واکنش نشان نمی‌دهند مشکوک به مشکل شنوایی هستند.
گشمردی اظهار داشت: در نوزادان بین ۳ تا ۸ ماه، نوزادانی که در پاسخ به صدا عکس‌العملی ندارند و هیجان نوزاد سالم را در پاسخ به جغجغه نشان نمی‌دهد، نوزادانی که در پاسخ به صدا چشم‌های خود را حرکت نمی‌دهند، نوزادانی که تا شش‌ماهگی هیچ‌گونه تقلید صدایی انجام نمی‌دهند مشکوک به مشکل شنوایی می‌باشند.
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در رابطه با تشخیص کم شنوایی مادرزادی عنوان داشت: لازم است شنوایی کلیه نوزادان در هنگام تولد (۳ تا ۵ روزگی) توسط شنوایی‌شناس مورد ارزیابی قرار گیرد. حتماً تا ۶ ماهگی باید وضعیت نوزادان ازنظر شنوایی مشخص گردد‌‌ودر ضمن در سن ۵-۳ سالگی مجدداً برای کوکان غربالگری شنوایی صورت گیرد.
گشمردی تاکید کرد: در نوزادان بین ۱۰ تا ۱۲ ماه که به اسم خود واکنش نشان نمی‌دهند، قادر به گفتن مامان و بابا نیستند، صدای سازی نمی‌کنند و یا به اصوات حساس نیستند با مشکل شنوایی روبرو هستند.
این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: غربالگری شنوایی برای کودکان ۵-۳ سال به دلیل مشکلات شنوایی نظیر عفونت گوش میانی یا پرده گوش و استفاده از بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا اغفال خانواده‌ها جهت این بیماری کودک خود، باعث اختلال شنوایی این عزیزان می‌گردد.
گشمردی اضافه کرد: همشهریان برای غربالگری بدو تولد کودکان خود به مرکز خدمات جامع سلامت شهری هفتم تیر مراجعه نمایند و در ضمن در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس و بیمارستان امیرالمومنین (ع) غربالگری شنوایی انجام می‌گردد.
این مقام مسئول همچنین در خصوص ارجاع کودکان ۵-۳ سال جهت سنجش سلامتی تاکید کرد: والدین گرامی قبل از مراجعه به مرکز شنوایی به مراکز خدمات جامع سلامت خود مراجعه و فرم ارجاع سلامت کودک خود دریافت نمایند تا از تخفیفات ویژه برخوردار شوند و پس‌ازآن می‌توانند به مرکز شنوایی که آدرس آن خیابان سنگی –پل پوردرویش-نرسیده به تیپاکس –مرکز ارزیابی ناشنوایی و تجویز سمعک است، مراجعه نمایند.
انتهای پیام/ا.س ۳۰۰۰