عمومی | دانشگاه شیراز

اعلام برنامه‌‌های شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران

شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران (آبخیزداری و توسعه پایدار)، به همت بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشکده کشاورزی و انجمن آبخیزداری ایران در دانشگاه شیراز، در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

دکتر حمیدرضا پورقاسمی، دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، ضمن اعلام این خبر، درخصوص ضرورت برگزاری این همایش توضیح داد: دامنه ی علوم و فنون مرتبط با آبخیزداری علمی به حدی گسترده و فراگیر است که شاید کم تر موضوعی را بتوان از این مجموعه کنار گذاشت. گسترش مکانی و جغرافیایی آبخیزها از یک سو؛ تنوع موضوعی، ذی نفعان و مشارکت کنندگان حقیقی و حقوقی مسائل آبخیزها از دیگرسو سبب شده تا حل این مسائل نیازمند برقراری گفتمان مستمر و دائمی بین متخصصین این حوزه و ذی نفعان منافع آبخیزها باشد.

وی ادامه داد: به این منظور قریب به دو دهه است که مجموعه متخصصین مرتبط با علوم و مهندسی آبخیزداری با تشکیل انجمن آبخیرداری ایران به ایجاد بستری برای تبادل نظر، اطلاع سانی، تولید و توسعه ی موضوعات روزآمد، علمی و فنی در حوزه مسائل آب و خاک ایران نسبت به برگزاری منظم و فراگیر همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران به عنوان رویدادی گفتمان ساز در سطح ملی اهتمام ورزیده است.

به گفته ی دانشیار مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه شیراز، پس از برگزاری پانزده دوره ی موفق و تاثیرگذاری این رویداد علمی در کشور، این بار افتخار میزبانی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با تاکید بر توسعه ی پایدار، در شهر علم و فرهنگ و ادب، به دانشگاه بزرگ شیراز محول شده است.

دکتر پورقاسمی، در ادامه به محورهای برگزاری این همایش پرداخت و گفت: آبخیزداری و پایداری بوم سازگان؛ پایش و سلامت حوزه ی آبخیز؛ شناسایی، سنجش و مدیریت خدمات آبخیز؛ آبخیزداری و امنیت پایدار؛ همسویی آبخیزداری کشور با اهداف توسعه پایدار جهانی از محورهای درنظر گرفته شده ی این همایش است و به طور خاص، محور ویژه ی این دوره از همایش، مدیریت سیلاب شهری با تاکید بر جنبه ها و دلایل وقوع سیل شهر شیراز در سال ۱۳۹۸ است.

دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری به زمان بندی این دوره از همایش نیز اشاره کرد و گفت: در آبان ماه سال جاری فراخوان این دوره از همایش اعلام شد و پژوهشگران فرصت داشتند، چکیده ی مقالات خود را در پیوند با محورهای اعلام شده، تا پایان آبان ماه به دبیرخانه همایش ارسال نمایند؛ پس از داوری اولیه و اعلام فراخوان دوم در آذرماه، تاریخ ارسال اصل مقالات از اول دی ماه تا شانزدهم بهمن ماه، سه بار تمدید شد و درنهایت، نتایج داوری مقالات تا ۲۲ بهمن ماه اعلام گردید.

وی افزود: در این دوره از همایش جشنواره ی انتخاب برترین آثار علمی، پژوهشی (مقاله برتر، کتاب برتر و رساله برتر) در حوزه ی علوم ومهندسی آبخیزداری و توسعه پایدار نیز برگزار شد که تاریخ اعلام فراخوان آن به مهرماه بازمی گردد و تا ۱۱ اسفندماه ادامه داشته است و نتایج آن در جشنواره اعلام خواهد شد.

دکتر پورقاسمی، ضمن دعوت از همگان برای شرکت در این رویداد، اعلام کرد: آیین گشایش همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران (آبخیزداری و توسعه پایدار)، ساعت ۸:۳۰ روز سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ با حضور و سخنرانی مسوولان کشوری و استانی از نهادهای مختلف مربوطه برگزار خواهد شد و این همایش تا روز ۱۸ اسفند ادامه خواهد داشت. شرکت در برنامه های افتتاحیه و اختتامیه ی همایش نیز، از طریق لینک آپارات مدیرت فرهنگی دانشگاه شیراز به نشانی http://www.aparat.com/farhangi.shirazu/live امکان پذیر خواهد بود.

به گفته ی دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری، در این همایش دوروزه، درمجموع ۳۷مقاله به صورت سخنرانی و ۹۲مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد و برنامه ها ، به صورت نیمه مجازی (بخشی حضوری، به صورت پخش زنده و برخی سخنرانی ها به صورت مجازی و در محیط Adobe connect ) به دلیل شرایط ناشی از شیوع همه گیری کرونا و ضرورت حفظ سلامت افراد ترتیب یافته است.

دانشیار مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه شیراز همچنین از برگزاری نشست تخصصی «ارزیابی اثرات زیستی- فیزیکی و اجتماعی-اقتصادی اقدامات اصلاحی آبخیز در اراضی لسی: آبخیز نمونه حوضه قرناوه استان گلستان» در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری خبر داد و اعلام کرد: این نشست به صورت کارگاه برای شرکت کنندگان درنظر گرفته شده است.

وی در پایان از همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه یزد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دانشگاه ارومیه، دانشگاه یاسوج، پارک علم و فناوری فارس، سازمان سیمامنظر و فضای سبز شهرداری شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده به عنوان حامیان این همایش قدردانی کرد.

جدول برنامه ارائه مقالات پوستری

جدول برنامه کلی همایش