عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

برگزاری نشست تحلیلی با موضوع بحران اوکراین؛ ابعاد و پیامدهای راهبردی جهانی

برگزاری نشست تحلیلی با موضوع بحران اوکراین؛ ابعاد و پیامدهای راهبردی جهانی
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایران، نشست تحلیلی «بحران اوکراین؛ ابعاد و پیامدهای راهبردی جهانی» با حضور جمعی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور جهانگیر کرمی استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد .
کرمی در این نشست با بیان اینکه این اولین جنگی در دنیاست که روایت‌های مختلف در این سطح از آن منعکس می‌شود، گفت: در این جنگ علاوه بر خبرگزاری های رسمی، افراد بسیاری بصورت رسانه های خبری درآمده اند و روایت های خود را ارائه می کنند .
وی به بیان عوامل شکل گیری بحران اوکراین پرداخت و ادامه داد: از نظر روایت غربی ها تمام این بحران تقصیر شخص پوتین است که بخاطر اقتدارگرایی و بلند پروازی و تصمیم برای جبران تحقیر شدگی روسیه توسط غرب انجام می شود  اما بر اساس دیدگاه بسیاری از تحلیلگران سیاسی حتی آمریکایی اقدام پوتین یک اقدام دفاعی است چرا که ناتو تا مرزهای او که جغرافیای آسیب پذیری دارد پیش رفته و موشکهایش را مستقر کرده است و از هیچ تلاشی برای جذب اوکراین و پیوستن به اتحادیه اروپا و قرار دان او در مقابل روسیه که تاریخ مشترکی دارند فروگذار نکرده است و حتی برخلاف پیمانی که با گورباچف بسته بود که معاهده ورشو را باطل کند، غرب برخلاف تعهداتش ناتو را گسترش داد و تا مرزهای روسیه کشاند بطوریکه در سال ۲۰۱۴ دولت روسگرای اوکراین نیز توسط غربیها سرنگون شد .
استاد دانشگاه تهران با اشاره به محبوبیت پوتین در روسیه که از سال ۲۰۰۰ به بعد خدمات اجتماعی تعطیل شده را احیا کرد و در بسیاری از شاخص ها کشورش را ارتقا داد گفت: به علت حضور میلیون‌ها روسی در اوکراین و میلوین ها اوکراینی در روسیه این بحران با پیچیدگیهای بسیاری روبروست .
وی تاکید کرد: از لحاظ بین المللی، امریکا پس از شکست شوروی تبدیل به هژمونی دنیا شده و در بسیاری از جنگ ها برنده شده بود، ناکامی آنها در پروژه خاورمیانه بزرگ و شکست آنها در عراق و افغانستان و سوریه و خروج تحقیر آمیز آنها از افغانستان، دولت پوتین را با ملاحظات شخصی و ملی و منطقه ای به این نتیجه رساند که زمانی برای تحقیر غرب فراهم شده بود و اوکراین بهترین موقعیت برای روسیه است این درحالی است که در صورت طولانی شدن جنگ این اتفاق به نفع روسیه نخواهد بود و جنگ فرسایشی او را به شکست خواهد کشاند .
کرمی اظهار داشت: تا امروز و در آینده نزدیک برنده جنگ اوکراین و روسیه، چین است زیرا معادله چندقطبی شدن جهان بدون هزینه دادن توسط چین تثبیت شده و غرب که اکنون با بحران اندیشه روبروست بدون هماهنگ کننده قوی و رهبری یک اتحاد بزرگ مانده است و روسیه نیز دچار بحران اقتصادی و تحریم خواهد شد. وی ادامه داد در این میانه اوکراین هم چیزی بدست نمی آورد و تبدیل به کشوری ورشکسته خواهد شد .
این استاد دانشگاه درباره پیامد این بحران برای کشور ما گفت: ایران بر اساس اصول سیاست خارجی خود با احترام به تمامیت ارضی کشورها، خواستار هیچ جنگی در دنیا نیست اما از طرفی تبدیل جهان به نظام چندقطبی به نفع ایران است و از آنجا که مسائل بین المللی بیشتری مطرح خواهد شد، فرصتی برای ایران است و روسیه در فشار به غرب نیازمند به ایران خواهد بود .
وی گفت: البته نباید ایران در این زمینه بخاطر نزدیکی با روسیه به دفاع بی قید و شرط از روسیه بپردازد بلکه بر اساس سیاست مستقلی که دارد بایستی متوازن و سنجیده باشد .
در پایان این نشست سوالات و دیدگاههای شرکت کنندگان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
انتهای پیام /