عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه: حس شنوایی در ایجاد تعامل بین فرد و جامعه نقش دارد

زهره گره در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: کودک می‌تواند از طریق شنیدن زبان را کسب کرده و مهارت‌های گفتاری خود را توسعه دهد. برای این کار کودک نیاز دارد که صدا را کشف و مکان‌یابی کند، سپس صدا را تمایز داده و در ذهن ذخیره کند تا بتواند صدا را شناخته و درک کند.
وی عنوان داشت: در معرض زبان گفتاری بودن در دوران کودکی بسیار مهم است، درنتیجه کودکان کم‌شنوا که کم‌شنوایی آن‌ها تشخیص داده نشده است حتی درصورتی‌که کم‌شنوایی ملایم یک‌طرفه داشته باشند تاخیر در تکامل مهارت‌های گفتاری و مشکلات رفتاری و روانی را تجربه می‌کنند که روی تعامل اجتماعی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
گره بیان داشت: در کم‌شنوایی تشخیص و مداخله زودهنگام بسیار ضروری است زیرا از این طریق می‌توان شرایط زندگی را برای افراد کم‌شنوا بهتر کرد.
وی افزود: بااینکه اکثر کودکان تازه متولد، دارای شنوایی طبیعی هستند اما از هر ۱۰۰۰ کودک، ۱ تا ۳ کودک دارای درجاتی از کم‌شنوایی هستند. این آمار نشان می‌دهد که کم‌شنوایی یکی از شایع‌ترین نقص‌های مادرزادی به هنگام تولد است.

بدون انجام غربالگری شنوایی امکان کشف مشکل شنوایی در ماه‌های اول تولد وجود ندارد


مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: بدون انجام غربالگری شنوایی امکان کشف مشکل شنوایی در ماه‌های اول تولد وجود ندارد غربالگری شنوایی قادر به کشف کم‌شنوایی احتمالی در روزهای ابتدایی تولد است. وی تصریح کرد: کودک از بدو تولد شروع به یادگیری می‌کند، یکی از راه‌های یادگیری، از طریق شنیدن است، اگر کودک متولدشده مشکل شنوایی داشته باشد، در صورت عدم دریافت خدمات لازم، در تکامل زبان و گفتار مشکل خواهد شد.
گره بیان داشت: برخی از والدین گمان می‌کنند که خود قادر به تشخیص کم‌شنوایی نوزاد هستند، این گمان در همه موارد صحیح نیست، کودک با یکه خوردن ناگهانی در مقابل سروصدا یا برگرداندن سر به سمت صدا پاسخ می‌دهد اما این به معنی داشتن شنوایی طبیعی نیست. اکثر کودکان دارای کم‌شنوایی به برخی از این صداها پاسخ می‌دهند ولی نه به‌اندازه‌ای که بتوانند مهارت‌های گفتاری خود را تکمیل کنند
وی ادامه داد: یکی از ارزیابی‌های که در روزهای ابتدایی تولد کودک انجام می‌شود غربالگری شنیداری است، این غربالگری سلامت اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم شنیداری را بررسی می‌کند.
گره تشریح کرد: برنامه غربالگری شنوایی بدو تولد امکان تشخیص وجود کم‌شنوایی را در روزهای ابتدایی تولد فراهم می‌آورد، درواقع برنامه غربالگری شنوایی کشف ناشنوایی مادرزادی و کم‌شنوایی را در بدو تولد امکان‌پذیر می‌کند.
مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: غربالگری شنوایی بخشی از برنامه سه‌قسمتی است که به نام تشخیص و مداخله زودهنگام کم‌شنوایی شناخته می‌شود، اهداف این برنامه شامل غربالگری کامل تا یک‌ماهگی، تشخیص کامل تا ۳ ماهگی و تجویز سمعک و وسایل کمک شنوایی تا ۶ ماهگی است.
وی تاکید کرد: تشخیص و مداخله زودهنگام می‌تواند جلوی پیامدهای شدید روانی، آموزشی و زبانی کم‌شنوایی بگیرد، در صورت انجام ندادن غربالگری شنوایی بدو تولد ممکن است که کشف مشکل شنیداری کودک تا سن ۱۴ ماهگی به تاخیر بیفتد.
وی اضافه کرد: در این صورت بروز مشکل در تکامل زبانی، آموزشی و گفتاری و پیامدهای همراه آن‌ها، مانند مشکلات رفتاری، کاهش سلامت روانی و مهارت‌های تطبیقی ضعیف اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
زهره گره تاکید کرد: وجود کم‌شنوایی درزمینهٔ تحصیل کودکان و نیز ارتباط برقرار کردن آن‌ها مشکل‌زا است، علاوه بر این ایجاد عفونت در گوش میانی نیز آسیب‌ها و بیماری‌هایی را برای کودکان به ارمغان می‌آورند. با انجام غربالگری شنوایی در سن ۳ تا ۵ سالگی عفونت را می‌توان قبل از اینکه باعث ایجاد آسیب جدی به‌سلامت گوش شود تشخیص داد و درمان کرد.
مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه عنوان داشت: طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در پایگاه ثابت به آدرس گناوه-خیابان امام (ره)-کلینیک تخصصی امام خمینی (ره)-طبقه دوم-واحد ۱۳ و چهارشنبه هر هفته ساعت ۸ تا ۱۰ صبح در مرکز خدمات جامع سلامت سیدالشهدا انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ک.آ ۳۰۸۰