عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

مراسم اختتامیه کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ؛ روز چهارشنبه چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ آئین اختتامیه کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" با حضور دکتر عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر رضایی رئیس انجمن اتحادیه های علمی گیاهان دارویی و دبیر کمیته علمی کنگره، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر میررحیمی رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و رئیس کنگره، دکتر یونسی معاون اداری و مالی مرکز و دبیر کمیته اجرایی، دکتر درویشی مدیرعامل شرکت مهندسی بدر سیستم و جمعی از پیشکسوتان گیاهان دارویی، استارتاپ های کشاورزی حوزه گیاهان دارویی و ارائه دهندگان ایده در سالن اجتماعات استاد شهید مطهری مرکز برگزار شد.

شایان ذکر است روز سوم کنگره با سخنرانی مجازی آقای دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آغاز شد. دکتر خیام نکویی از تلاشهای همه دست اندرکاران، اساتید، پژوهشگران و کارشناسان تشکر و قدردانی نمود و گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر این عقیده است تولید مکانیزه گیاهان دارویی و فرآوری آن می تواند از رویکردهای موثر در ارتقاء بهره وری و زمینه تولید ثروت در صنعت گیاهان دارویی باشد و این کنگره یک فرصت مناسب برای پرداختن به این امر مهم است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات از ریاست و همکاران مرکز امام تشکر ویژه نمود که این فضا را برای گردهم آمدن صاحبنظران و اندیشمندان گیاهان دارویی فراهم نموده است.وی افزود: رویکردی که ما در رهیافت جهانی می بینیم رویکرد زنجیره ارزش در امور مختلف کشاورزی است و شکل گیری و خلق ارزش در تولید، فرآوری، توزیع و مصرف فرآورده های گیاهان دارویی مستلزم تحلیل، ارزیابی و آسیب شناسی زنجیره تامین و ارزش این محصولات است.

مهندس ابراهیمی دبیر کارگروه کارآفرینی ستاد گیاهان دارویی نیز  از حمایت و پشتیبانی دکتر خیام نکویی تشکر و قدردانی نمود و گفت: دکتر خیام نکویی نکات ارزشمندی را در حوزه گیاهان دارویی و حمایت از تولید، توسعه و فرآوری این گیاهان مطرح نمودند که این نکات برای توسعه صنعت گیاهان دارویی از اهمیت فوق العاده ای برخورادر است.

در مراسم اختتامیه کنگره دکتر عصاره طی سخنانی  ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در کنگره خاطر نشان کرد: برگزاری این گونه رویدادها به تصمیم گیران و تصمیم سازان انرژی می دهد. وی افزود:  ما باید بتوانیم صنعت گیاهان دارویی را که یک نگاه تاریخی و کهن دارد با نگرشی جدید به یک صنعت پیشرفته، دانش بنیان و نوین در رقابت با آخرین دستاوردهای علم جهان تبدیل نماییم و از آن  و بعنوان یک صنعت نوبنیاد یاد کنیم.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عظمت صنعت گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ایران دارای نعمت های بزرگی است و ما باید با تبدیل علم به فناوری و با استفاده از این نعمت های خدادای تولید بیش از پیش تولید ثروت کنیم.

دکتر عبداله مخبر معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تاکید بر اهمیت کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسون و فرآوری" از همت و پشتکار دست اندرکاران برگزاری این کنگره و حامیان آن تقدیر نمود.

در این کنگره ۷۳ مقاله شفاهی و ۱۴۴ مقاله پوستری محل سه سالن آموزشی و پژوهشی مرکز و در قالب ۱۴ پانل تخصصی ارائه شد.

همچنین برنامه رویداد کارآفرینی و جشنواره ایده برتر به صورت نیمه حضوری در محل سالن کتابخانه مرکز برگزار شد و در روز سوم کنگره ۱۰ استارتاپ برتر از بین ۳۰ استارتاپ شرکت کننده در رویداد کارآفرینی و ۵ ایده برتر از بین ۷۲  ایده های رسیده به جشنواره ایده های برتر، برگزیده شدند و با اهداء لوح تقدیر و جوایز ارزنده از این برگزیدگان تقدیر شد.

در آیین اختتامیه کنگره گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری از پیشکسوتان مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی تجلیل بعمل آمد.

در حاشیه کنگره "گیاهان دارویی، مکانیزاسیون و فراوری"، نمایشگاه کتاب در حوزه گیاهان دارویی برگزار شد. محصولات عرضه شده در این نمایشگاه در قالب کتاب، نشریه، مجله و لوح فشرده به تعداد ۲۰۰ عنوان عرضه و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت. کتب و نشریات ارائه شده در نمایشگاه از نشریات مرکز اموزش عالی امام خمینی (ره) ، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، و سازمان جنگل ها و مراتع کشور بودند.

در پایان مراسم بیانیه کنگره گیاها دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری توسط دکتر میررحیمی رئیس کنگره قرائت شد.