عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سلامت روان، تروما و حوادث؛ محورهای اصلی ششمین کنگره سلامت مردان



ششمین کنگره سلامت مردان با محوریت سلامت روان، تروما و حوادث صبح امروز به همت مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، ششمین کنگره سلامت مردان همزمان با هفته ملی سلامت مردان صبح امروز به همت مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی مجازی با محوریت سلامت روان، تروما و حوادث به صورت مجازی افتتاح شد.
دکتر سید جلیل حسینی رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه و رییس ششمین کنگره سلامت مردان در مراسم افتتاحیه این کنگره، سلامت مردان را حلقه فراموش شده نظام سلامت دانست و گفت: در بسیاری از مناطق دنیا پیامدهای منفی سلامتی در بین مردان و پسران همچنان بروز و شیوع بالاتری نسبت به زنان و دختران دارند، اما چنین تفاوت های سلامتی در دو جنس توجه کمی در سطح ملی، بین المللی و منطقه ای از سوی سیاست گذاران و مسئولان بهداشتی دریافت کرده است.
وی در خصوص تفاوت های جنسیتی در برخی شاخص های اهداف توسعه پایدار سال ۲۰۱۷، عنوان کرد: شاخص هایی نظیر کوتاه قدی و لاغری، بروز عفونت جدید HIV و میزان بروز سل در مردان بالاتر از زنان گزارش شده است. همچنین احتمال مرگ مرد ۳۰ ساله بر اثر بیماری های غیرمزمن تا قبل از سن ۷۰ سالگی ۱.۴۴ برابر بیشتر از زنان بوده و میزان مرگ ناشی از تصادفات جاده ای، قتل و دگرکشی و مرگ منسوب به آلودگی هوا در مردان بیشتر از زنان است.
رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری از کمتر بودن متوسط ۴ سال سن امید به زندگی در مردان نسبت به زنان خبر داد و افزود: سال های از دست رفته سلامتی به عنوان شاخص سال های از دست رفته از زندگی سالم به دلیل ابتلا به بیماری ناتوانی در مردان نسبت به زنان بالاتر است.
دکتر حسینی با اشاره به بی توجهی به سلامت مردان در سطح جهانی تصریح کرد: غفلت از اختلافات جنسیتی در برنامه ها و سیاست های سازمان های بین المللی بهداشت و لحاظ نکردن سلامت مردان در اغلب اسناد سیاست گذاری بهداشتی بر خلاف زنان چالش هایی را در زمینه ارتقای سلامت مردان ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: سه رویکرد در تعیین اثربخشی مداخلات بر بهبود سلامت مردان تعریف شده است که عبارت است از مداخلات سبک زندگی با هدف گیری گروه های دور از دسترس مردان در باشگاه ها، مدارس و محیط های کاری، درگیر کردن مردان برای ارتقای سلامت زنان و کودکان همچون برنامه های واکسیناسیون کودکان و اجرای مطالعات اپیدمیولویک با هدف شکل دهی دوباره نقش مردان در جامعه و خانواده.
استاد دانشگاه در ادامه گزارشی از نمونه برنامه های ارتقای سلامت مردان در سایر کشورها و انتشارات بین المللی در پایگاه علمی اسکوپوس با این موضوع ارائه داد و گفت: در ایران با نامگذاری روز ملی سلامت مردان و گرامیداشت هفته سلامت مردان در راستای پیشگیری اولیه و تشخیص زودرس بیماری های خطیر و بدون علامت در سطح جامعه مردان و حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری در مردان تلاش های بسیاری صورت گرفته است.
دکتر حسینی توسعه توجه به سلامت مردان در کشورهای مختلف و فعالیت های گسترده اطلاع رسانی به مردم را از جمله اقداماتی دانست که از سال ۱۳۸۵ مورد توجه بوده است و در پایان عنوان کرد: با همکاری تمام دستگاه های اجرایی و بنابر تاکید وزیر بهداشت لازم است برنامه ریزی های علمی مبتنی بر توجه به سواد سلامت مردان و توسعه فرهنگ خودمراقبتی در مردان صورت گیرد.
دکتر مصطفی حمدیه فلوشیپ علوم اعصاب و دبیر علمی محور سلامت روان کنگره سلامت مردان نیز در ادامه با اشاره به اهمیت سلامت روان در این دوره از کنگره تصریح کرد: کمیته هایی را برای برنامه ریزی و راهبری پژوهش ها در مرکز تحقیقات سلامت روان تشکیل شد که کمیته بهداشت روان نیز از جمله این کمیته ها بود.
وی ادامه داد: در این کنگره پنل هایی با موضوع سلامت جنسی و نقش سواد سلامت روان و خودمراقبتی، تاثیر پاندمی بر سلامت روان مردان مداخله و مشاوره روان در پاندمی، جنبه های روانی و اجتماعی مشکلات زناشویی و پاندمی، رفتارهای پرخطر نوجوانان و مصادیق خشونت در پاندمی کرونا در حوزه سلامت روان مردان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ ی.ق