عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

لزوم ارائه راهکارهای علمی در راستای ارتقای سواد سلامت و خودمراقبتی در مردان



معاون بهداشت وزارت بهداشت در ششمین کنگره سلامت مردان بر لزوم افزایش همکاری های بین بخشی به منظور ارتقای سواد سلامت و خودمراقبتی در مردان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در افتتاحیه ششمین کنگره سلامت مردان که به همت مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه برگزار شد، با اشاره به دو محور اصلی سلامت روان، تروما و حوادث در این کنگره، تصریح کرد: تامین و ارتقای ابعاد مختلف سلامت جامعه از جمله مردان، تنها با برنامه ریزی و اقدامات وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و همکاری سایر دستگاه های اجرایی و انجمن های صنفی مرتبط با نظام سلامت را می طلبد.
وی در ادامه بی توجهی به سلامت مردان که در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعالیت دارند را عامل بروز آسیب های جدی به این قشر از جامعه دانست و افزود: مجریان نیاز به دریافت راهکارهای علمی مبتنی بر مطالعات علمی اساتید دانشگاه و پژوهشگران دارند تا تصمیمات و سیاست های مقتضی با شرایط موجود در جامعه را اجرایی کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بحران کرونا را فارغ از اتفاقات تلخی که رقم زد، فرصتی برای کسب تجارب ارزشمند اعلام کرد و ادامه داد: با بروز اختلال در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به مردان بیشتر از زنان تنش هایی وارد شد که امیدواریم این موضوع سبب شود توجه بیشتری در امر آموزش ارتقای سواد سلامت و بهبود سیاست گذاری در این زمینه صورت گیرد.
دکتر حیدری همچنین برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهداشتی در زمانی متناسب با ساعات کاری مردان به ویژه قشر کارگری را از دیگر اقدامات لازم خواند و گفت: بررسی های انجام شده در حوزه حوادث ترافیکی و سلامت روان به ویژه در دوران پاندمی کرونا، در مسیر تدوین نقشه راهی منسجم کمک کننده خواهد بود.
وی در خصوص میزان بالای مرگ و میر زودرس بر اثر عوامل خطر به ویژه بیماری های غیرواگیر در مردان نسبت به زنان، تصریح کرد: مردان برای افزایش توانمندی و آگاهی در زمینه خودمراقبتی نیاز به آموزش دارند و دستگاه هایی نظیر وزارت آموزش و پرورش باید بیشتر در این زمینه ورود کنند. رسانه و شبکه های اجتماعی نیز نقش بسزایی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت مردان به ویژه در میان قشر غیراداری ایفا می کنند، چراکه ارائه آموزش های بهداشتی در بستر رسانه در محیط های صنعتی بازدهی بهتری دارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره بر لزوم کاهش نابرابری سلامت جنسی، جسمی، روانی و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: با افزایش جمعیت سالمندی و با توجه به سیاست های جمعیتی، برنامه ریزی در زمینه حفظ سلامت جنسی مردان باید صورت گیرد که این امر نیاز به جلب مشارکت مردم به ویژه مردان دارد.
شغل های پرمخاطره؛ تهدیدی برای سلامت مردان
دکتر محمد اسماعیل مطلق سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به سلامت مردان بیش از پیش، عنوان کرد: از هر ۴ مردی درگیر چالش های بهداشتی، ۳ مرد به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی کنند. همچنین مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و اضافه وزن و مستعد مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر هستند.
وی ادامه داد: در سراسر جهان پیامدهای سلامت محور و وضعیت استفاده از خدمات بهداشتی در بین مردان بسیار بدتر از زنان بوده و این نابرابری مبتنی بر جنسیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی امید به زندگی برای زنان بیشتر از مردان است.
دکتر مطلق در خصوص دلایل چنین تفاوت هایی بین مردان و زنان تصریح کرد: مردان نسبت به زنان در معرض خطرات فیزیکی و شیمیایی بیشتری به واسطه شغل هستند، رفتارهای مرتبط با هنجارهای مردانه، ریسک پذیری، ماجراجویی و پارادایم های رفتار بهداشتی مرتبط با مردانگی موجب می شود مردان در هنگام بیماری کمتر به پزشک مراجعه کنند.
سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت، ادامه داد: بیماری قلبی ۴۰.۵ درصد، سرطان ها ۱۵.۲ درصد؛ حوادث غیر عمد ۱۴.۲ درصد و بیماری تنفسی ۷.۲ درصد منجر به مرگ و میر در مردان می شود. وزارت بهداشت با همکاری مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری برای بهبود وضعیت سلامت و بهداشت مردان برنامه هایی را در نظر دارد.
دکتر مطلق عنوان کرد: طراحی خدمات بهداشتی متناسب با ساعت کاری مردان، ایجاد بانک اطلاعاتی در استان ها و شهرستان ها، طراحی شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات بیشترو  باکیفیت تر در خانه های بهداشت و مراکز بهداشت روستایی از جمله برنامه های وزارت بهداشت است. ارتقای فرهنگ خودمراقبتی، توجه به سلامت روانی مردان، پیشگیری از حوادث ترافیکی، پیاده سازی برنامه مستمر ورزش و بهبود شیوه زندگی ، حذف مواد دخانی و الکل و ارائه برنامه غذای سالم با ایجاد بسته های غذایی متنوع از دیگر اقدامات این حوزه محسوب می شود.
امید به زندگی در مردان ۴ سال کمتر از زنان است
دکتر حسین ملک افضلی بنیانگذار شبکه های بهداشتی کشور نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای برگزاری این چنین رویدادهایی در جهت ارتقای سلامت مردان، گفت: در تمام گروه های سنی از جنینی تا سالمندی احتمال مرگ و میر مردان از زنان بیشتر و متوسط سن امید به زندگی مردان در تمام دنیا نیز ۴ سال کمتر از زنان است.
وی ادامه داد: دهه ۶۰ تمرکز بر سلامت مادران و کودکان بود و در آن زمان تصمیمات درستی هم گرفته شد. در حال حاضر نیز برای ارتقای سواد سلامت مردان باید برنامه ریزی کرد.
دکتر ملک افضلی در خصوص دلایل احتمال بالای مرگ و میر در مردان نسبت به زنان، عنوان کرد: فارغ از مسائل بیولوژیک و هورمونی، شیوه زندگی مردان بسیار پرمخاطره تر از شیوه زندگی زنان است، سوانح و حوادث در دوران کودکی پسران به دلیل مسائل فرهنگی به مراتب بیشتر از دخترهاست. همچنین دوران نوجوانی و جوانی حوادث جاده ای برای پسران بیشتر رخ می دهد. رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف سیگار و حتی تغذیه نامناسب، مصرف مشروبات الکلی و نزاعات خیابانی نیز از دیگر عوامل این آمار محسوب می شود.
دکتر ملک افضلی تصریح کرد: محیط کاری مردان از نظر فیزیکی و شیمیایی بسیار پرمخاطره هستند و مشاغل سخت، آنها را در معرض عوامل خطر قرار می دهد. حتی ممکن است به ناچار در محیط های نا ایمن مشغول به کار شوند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مداخله ما باید در زمینه اصلاح شیوه زندگی و محیط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردان باشد، گفت: مراکز آموزشی و رسانه در این زمینه نقش پررنگی ایفا می کنند. از همین رو در نظام آموزشی و اطلاع رسانی باید بازنگری هایی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت مردان صورت گیرد.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ ی.ق