عمومی | دانشگاه نیشابور

آوازه دانشگاه نیشابور در آخن آلمان

مقاله دانشجوی دانشگاه نیشابور خانم صالحه نادری مهر در ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی ( آخن- آلمان) پذیرفته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه نیشابور مقاله « قابلیت های معنا پروری نور در فضاهای معماری با تکیه برآراء شیخ شهاب الدین سهروردی» توسط خانم «صالحه نادری مهر» دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر در ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی که توسط انجمن مهندسی و تکنولوژی لندن در شهر آخن کشور آلمان برگزار خواهد شد مورد پذیرش قطعی قرار گرفت.

این کنفرانس یکی از معتبرترین رویدادهای فعالان علمی است که همه سالِ با حضور استادان برجسته آسیایی و اروپایی برگزار می شود.

خانم نادری مهر در خصوص ماهیت مقاله خود گفت: این مقاله دارای ماهیت بین رشته ای است و نشان می دهد که آنچه معماری خوانده می شود در اصل رویکرد به علوم انسانی دارد اما با زبان مهندسی.

وی در مورد محتوای مقاله خود اظهار داشت:« همان گونه که انسان به مکان تشخص می دهد نور هم می تواند به فضا تشخص دهد. نور در حکمت هنر ومعماری ایرانی اسلامی هم شان "وجود" دانسته شده است و معماران و هنرمندان این دیار از قابلیت های متعدد آن برای تنفیذ ِگفتمان های معنایی خود بیشترین بهره ممکن را اندوخته اند. نور نه تنها از منبع یگانه ای برمی آید و مرجع مشخصی دارد بلکه دارای مراتب هم هست. ناپاکی در نور راه ندارد و هرگز آلوده نمی شود. پس نور نمادِ هستی و عاملی برای اعطای درنگ در شناخت مراتب آن است.»

نادری مهر در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل تحلیل آراء شیخ شهاب الدین سهروردی را در این مورد انتخاب کرده اید گفت: بیشترین قصد من این بود که در یک کنفرانس بین المللی سیمای علمی و ارزنده شخصیت های تمدن فاخرمان را متذکر بشوم و نشان دهم که تا چه اندازه در آنان قدرت نظریه پردازی وجود داشته است. شیخ شهاب الدین سهروردی بنیان گذار حکمت نوریه است؛ او با تبیین جهان شناسی مبتنی بر نور، خلقت انوار بی نهایت را، که ناشی از نظم و پویایی خاصی است، تبیین می کند.

لازم به یادآوری است که این مقاله با نظارت و راهنمایی جناب آقای دکتر باوندیان – عضو هیات علمی گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و عضو پیوسته انجمن بین المللی همکاری های علمی ایرانشناسی؛ نگارش و تدوین شده است.