عمومی | دانشگاه نیشابور

حسن ختام بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی شرق کشور با سخنرانی اساتید دانشگاه نیشابور

دکتر فرزانه فرخ فر و استاد محمد زرقی در اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه نیشابور ؛ به جهت استفاده از ظرفیت بالای اساتید دانشگاه نیشابور از اعضای هیات علمی دانشگاه نیشابور به عنوان سخنران اختتامیه جشنواره هنرهای تجمی فجر خراسان دعوت به عمل آمد؛ در این  سخنرانی دکتر فرزانه فرخ فر در خصوص مکتب کتاب‌آرایی مشهد، حلقه واسط مکاتب تبریز، قزوین و شیراز صفوی به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت : مکتب کتاب‌آرایی مشهد یکی از مهم‌‌ترین مکاتب هنری عصر صفوی در نیمه دوم قرن دهم هجری‌قمری است که در کتابخانه شاهزاده ابراهیم میرزای صفوی، حاکم مشهد، شکل گرفت. مصورسازی مضامین عرفانیِ بکر و ارزشمندی همچون آثار عبدالرحمن جامی، که با توجه بسیار در این مکتب مصور شد و همچنین، بهره‌گیری از الگوهای تصویری جدید، بر گسترش نگارگری عصر صفوی در دیگر ‌مکاتب معاصر آن روزگار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد : پرسش این است: مکتب کتاب‌آرایی مشهد تا چه میزان بر توسعه نگارگری عصر صفوی در قرن دهم هجری‌قمری تاثیرگذار بوده است؟ و بیشترین اقتباس از سوی کدام مکتب انجام شده است؟

دکتر فرزانه فرخ فر  عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور اظهار کرد : براساس یافته‌های پژوهش، مکتب کتاب‌آرایی مشهد، علیرغم عمر کوتاهش، به سرعت رشد یافته و نقش مهمی بر توسعه مضامین نو و الگوهای ساختاری جدید در مکاتب درباری و تجاری ایران در نیمه دوم قرن دهم هجری‌قمری داشته است؛ از این بین، بیشترین الهام‌پذیری از ویژگی‌های مضمونی، تصویری و ساختاریِ نگارگری مکتب مشهد در نسخ مصور مکتب شیراز دیده می‌شود.

استاد محمد زرقی که از دیگر سخنرانان مدعو به این رویداد فرهنگی بزرگ بود در باره کتب و دست نوشته های عکاسی و نقش آن در گسترش فرهنگ عکاسی در جامعه ی دوران قاجار گفت : ی تردیدکیفیت و کمیت کتب و سایر نشریات در هر جامعه ای، با پیشرفت و آگاهی بخشی و هم چنین رواج و معرفی نوآوری ها و پدیده های مدرن، همچون عکاسی، ارتباط تنگاتنگی دارد. با بررسی و تحلیل اولین کتب، جزوات و دست نوشته های مرتبط با عکاسی در قرن ۱۹ و سرآغاز ورود این رسانه جریان ساز به ایران، می توان به درک و شناخت روشن تری از جایگاه این پدیده و عوامل موثر بر فراز ها و فرود های توسعه ی آن در جامعه ایرانی رسید.

وی افزود : این بررسی به گونه ای سعی بر آن دارد  تا با بهره مندی از روش تاریخی و مقایسه ای و رویکرد توصیفی تحلیلی و با کاربرد نظریه تاریخ اجتماعی  به بخشی از این پرسش پاسخ دهد؛ با توجه به اینکه عکاسی حدودا ۳ سال بعد از اعلام رسمی اختراع عکاسی در جهان، وارد ایران شد، چرا تا سال های طولانی ایرانیان نتوانستند آن شکل از پیشرفت و حضور عکاسی در جامعه غربی را تجربه کنند.

استاد محمد زرقی عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور اظهار کرد : این پژوهش، ابتدا به شرح وضعیت و جایگاه کتب و دست نوشته های عکاسی در دوران قاجار می پردازد و در این جریان عوامل مهم و تاثیرگذاری در این حوزه همچون تعداد نسخه های نوشته ها، رویکرد ها و محتوای آنها، شیوه تصویرسازی و... مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کیفیت و کمیت های محتوایی و تصویری کتب و نوشته های عکاسی به نوعی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سطح فرهنگ تصویری و تفکرات مردم جامعه در ارتباط با پدیده عکاسی و پذیرش آن، در سرآغاز ورودش به ایران، بسیار تاثیر گذار بوده است.

شایان ذکر است بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی شرق کشور با حضور پررنگ دانشگاه نیشابور همراه بود که حضور اساتید دانشگاه نیشابور به عنوان داور جشنواره فجر ، به نمایش درآوردن آثار هنری در نمایشگاه های نیشابور و مشهد، سخنرانی علمی دو نفر از اساتید ، در اختتامیه این جشنواره از جمله مهمترین فعالیت های این واقعه هنری اساتید دانشگاه نیشابور می باشد.