عمومی | دانشگاه مذاهب اسلامی

دومین مراسم معارفه نودانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی ۱۴۰۰

در این مراسم با ورود نودانشجویان به دانشگاه از آنان پذیرایی شد. انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌ها برنامه‌های خود را معرفی کردند و به پرسش‌های مختلف آنان پاسخ دادند.

برنامه رسمی با حضور سرپرست دانشگاه، معاونان و روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها و دانشجویان جدید در سالن همایش شهید ماموستا شیخ‌الاسلام با پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید با صدای آقای سید محمدحسین پورایرانی آغاز شد. پس از آن پخش کلیپ نودانشجویان رشته‌های علوم قرآن و حدیث و تاریخ اسلام پنجشنبه گذشته به نمایش درآمد.


مجری برنامه آقای مسعود احسن نژاد از کارکنان دانشگاه با تبریک و خوش آمدگویی به نودانشجویان رشته‌های تحصیلی فقه وحقوق، فلسفه و عرفان اسلامی٬ ادیان و مذاهب اسلامی و میهمانان در مراسم، به معرفی معاونان و اساتید دانشگاه پرداخت.


نخستین سخنران معارفه جناب آقای مطیعی سرپرست محترم دانشگاه بود. ایشان خاطرنشان کردند دانشجویان بدون هیچ دغدغه و نگرانی فقط به فکر آموزش و یادگیری باشند.


ایشان ضمن خیرمقدم‌گویی به دانشجویان و اساتید و معاونان٬ از زحمات آقای دکتر جمالی‌فر معاون محترم فرهنگی - دانشجویی و آقای دکتر پروین معاون محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی و همکاران آن‌ها تقدیر و تشکر کرد. سپس گفتند: دانشگاه مذاهب اسلامی سه دهه پیشینه دارد و اکنون با کمک هیئت امنا و اساتید محترم برنامه تاسیس رشته‌های متنوع ایجاد شده است، طوری که دانشجویان پس از گذراندن دوره کارشناسی، علاقمند خواهند شد در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های جدید ادامه تحصیل دهند.
ایشان افزود: در یک سال گذشته اساسنامه دانشگاه تمام مراحل اصلاح خودش را گذرانده و امیدواریم به سرعت تصویب و از سوی رئیس جمهور محترم ابلاغ شود و کلمه غیرانتفاعی از عنوان دانشگاه حذف شود. در ۲۷ سال گذشته در صدور مدارک دانش‌آموختگی هیچ دانشجویی کلمه غیرانتفاعی وجود ندارد و در مدارک شما هم این عنوان نخواهد بود. هیچ نگرانی درباره این عنوان نداشته باشید، بلکه افزایش سطح آگاهی برای شما مهم و ارزشمند باشد.
این دانشگاه به لحاظ ضوابط آموزشی کاملاً زیر مجموعه وزارت علوم است اما از لحاظ مذهبی و اهداف به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وابسته می‌باشد. این دو رکن دانشگاه است و موجب شده هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ تعهدی اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. به یاری خدا با تحصیل شما دانشجویان جدید در این دانشگاه، افق‌های جدیدی به روی مسئله وحدت و تقریب در کشور باز خواهد شد.
برنامه بعدی این همایش اعلام آغاز زمان مسابقه «تقریب»به مدت ۱۵ دقیقه با پنج برنده و اهدای جوایز بود.
استاد مولوی محمد اسحاق مدنی مدیر گروه فقه و حقوق حنفی درباره وحدت و نقش و جایگاه دانشگاه مذاهب اسلامی سخن گفت.

ایشان بیان کرد: بسیار خوشحالم که چنین دانشجویان پرشوری می‌بینم. ابتدای انقلاب این سعادت را داشتم که در راه وحدت قدم بردارم و فرصت‌ها و زحمت‌های زیادی متحمل شوم. این دانشگاه یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانیم به‌عنوان مرکز وحدت نام ببریم که قادر است در مسیر وحدت کار اساسی انجام دهد. می‌دانید که این انقلاب بر اساس و بر مبنای وحدت به پیروزی رسید. پیش از پیروزی همه از وحدت سخن می‌گفتند و پس از پیروزی اولین سکاندار انقلاب رهبر و بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی (ره) که بنده افتخار داشتم در جلسات سخنرانی‌های ایشان به مناسبت‌های مختلف به‌عنوان مستمع حاضر باشم، در واقع در این جلسات یا در جلساتی که شنونده صحبت‌های امام از رادیو و تلویزیون بودم، هیچ سخنرانی‌ای از ایشان ندیدم که از وحدت خالی باشد بلکه همیشه سخن‌شان از وحدت بود. همچنین خلیفه بر‌حق ایشان مقام معظم رهبری انصافاً برای وحدت سنگ تمام گذاشتند. رهنمودها و دستورات ایشان در این‌باره بسیار پرهزینه بوده است اما ایشان از آن جایی که اساس کار این ملت و انقلاب را بهتر می‌دانند، تمام این هزینه‌ها را متحمل و با سعه‌صدر پذیرا شدند.

در ادامه افزود: مراکز و مکان‌های زیادی هستند که از وحدت صحبت می‌شود اما الحق و الانصاف جایی که می‌توان بر آن تاکید کرد که برای وحدت می‌تواند ماندگار باشد٬ همین دانشگاه است. هر وقت فرصت گفتگو با شخصیت‌ها و مدعوین خارج از کشور به دست می‌آید که به این دانشگاه دعوت می‌شوند یا اینکه در سفرهای خارجی فرصت پیش می‌آید این سخن مطرح می‌شود که این دانشگاه بزرگ‌ترین جایی است که به‌عنوان مرکز وحدت می‌توان در نظر گرفت. شما در همه جهان اسلام مشابه با این دانشگاه هیچ جایی را نمی‌یابید که تا در یک مقطعی دانشجویان٬ فقه خودشان را نزد استادان همان مذهب و همان فقه بخوانند اما در این دانشگاه در دوره کارشناسی فقه شافعی را استاد شافعی مذهب و فقه حنفی را استاد حنفی مذهب و فقه امامیه را استاد امامی مذهب تدریس می‌کند. البته قرار بود دیگر رشته‌های فقهی مانند فقه مالکی و فقه حنبلی نیز در این دانشگاه دایر شود اما از آنجا که در کشور ما جز مذاهب فقهی امامیه، شافعی و حنفی وجود ندارد، فعلاً نیاز به تاسیس آن‌ها نیست. دانشجویان شیعه و سنی، حنفی، شافعی و امامیه در یک کلاس با هم درس می‌خوانند و از اعتقادات همدیگر باخبر می‌شوند. تا زمانی که ما اعتقادات یکدیگر را نمی‌شناسیم با همدیگر دشمن هستیم؛ همان‌طور که گفته می‌شود: «النّاس اعداء ما جهلوا» انسان دشمن چیزی است که نمی‌داند ولی وقتی ما از یکدیگر خبر داشته باشیم دشمنی کنار می‌رود. ورودی‌های سال‌های گذشته که برای مصاحبه می‌آمدند، آدم دیگری بودند و زمانی که دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل می‌شدند، تغییرات چشمگیری داشتند. این تغییرات به معنای دست کشیدن از اعتقادات خودشان نبود٬ بلکه به یکدیگر حسن‌ظن پیدا می‌کردند. آنها پیش از این آشنایی یکدیگر را دشمن می‌پنداشتند و بتدریج متوجه شدند که اشتباه کرده و با هم برادرند و یک دین، یک قبله، یک پیامبر و یک کتاب دارند و اشتراکات آن‌ها فراوان است؛ به ویژه دانشجویان رشته‌های فقه اگر به دقت مطالعه و بررسی کنند، می‌بینند اشتراک‌های زیادی دارند.

همچنین افزود: پیش از این گفته می‌شد میان شیعه و اهل‌سنت مشترکات فراوان است اما با بررسی‌ای که کردم دیدم مسائل اختلافی فقه میان شیعه و سنی بسیار اندک است و فقط در چند مسئله اختلاف دارند و در بیش از ۹۵ درصد مسائل میان این دو مذهب وحدت و اشتراک وجود دارد. اگر در یک مسئله فقه جعفری با فقه حنفی اختلاف دارد، در همان مسئله با فقه‌های دیگر وحدت‌نظر دارد. اگر در یک مسئله با فقه شافعی اختلاف‌نظر دارد، با فقهای دیگر اهل سنت وحدت نظر دارد. برای همین است که اختلاف در مسائل فقهی ما انگشت‌شمار است. از خوشبختی‌های ماست که اختلافات در مسائل فقهی براساس شیعه و سنی نیست بلکه براساس نظرات مجتهدان این مذاهب است و این هیچ عیبی ندارد. در کتاب‌های فقهی می‌خوانیم که رسول‌الله فردی از صحابه را به یمن می‌فرستد و به ایشان می‌فرمایند: در آن مکان چگونه قضاوت می‌کنی؟ آن صحابه می‌گویند: من ابتدا به کتاب الله مراجعه می‌کنم، اگر این مسئله در کتاب‌الله بود به آن عمل می‌کنم و اگر آن را در کتاب‌الله نیافتم، به سنت رسول‌الله عمل می‌کنم و اگر در کتاب‌الله و در سنت رسول‌الله به صراحت چیزی نیافتم، آن وقت با فکر، اندیشه، برداشت و اجتهاد خودم نظر می‌دهم. سپس حضرت دست بر سینه او زد و فرمود: الحمدالله رسولِ رسولِ خدا همان چیزی است که رسول‌الله می‌خواهد؛ یعنی این اجتهاد را خود آن حضرت تایید کردند. این است که مجتهدان اسلام از هر گروه و مذهب که باشند براساس اجتهاد فتوا می‌دهند و این در اسلام پذیرفته شده است، گرچه اشتباه هم باشد. یقیناً همه فتاوای که چند مجتهد می‌دهند درست نیست و حتماً یکی از آن‌ها اشتباه است اما اگر فرد واقعاَ مجتهد باشد، آن اشتباه نزد خدا گناهی ندارد و این اشتباه و نادرستی٬ حق اجتهاد اوست که نظر و فتوا بدهد. امروز در این دانشگاه با چنین فکری روبروییم و انشاءالله شما دانشجویان بتوانید در کلاس‌ها و زیرسقف همین دانشگاه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و در درجات عالیه تحصیل کنید و امیدوارم که شما رسولان و قاصدان وحدت اسلامی باشید و به این آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ ...» عمل کنید. آیه‌ای که در دنیا با غربت مواجه شده است.

سخنان دکتر پروین، معاون محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی :
ایشان سخنان خود را با این سوال شروع کردند که: این که می گویند ادیان، مگرما چند دین داریم؟ قرآن می فرماید: «ان الدین عند الله الاسلام». خدا، یک است، راه هدایت و سعادت که همان دین باشد نیز یک است و آن اسلام است. پس عندالله، ادیان نیست، بلکه «ادیان» با صیغه جمع، عندالناس است. تبریک به دانشجویان ادیان و مذاهب که در این دانشگاه ادیان مختلف را خواهند شناخت و اعتبار آن ادیان را در ترازوی دین بر حق و عنداللهی، خواهند سنجید.
سوال دیگر این که: دین عنداللهی، دارای چه قلمروهایی است؟ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «الایمان التصدیق بالجنان و القول باللسان و العمل بالارکان». یعنی: همان طور که وجود انسان، مرکب از سه قلمرو ذهن و زبان وقلب هست و از آنجایی که دین جامه ای است بر وجود انسان، دین برای هر سه قلمرو وجودی انسان برنامه دارد. دین در یک قلمرو و در یک سطح به ما می‌گوید: چه کاری صحیح است و چه کاری اشتباه است. علم فقه، متکفل و عهده دار استنباط و تبیین اعمال صحیح و غیرصحیح است. تبریک می‌گویم به دانشجویان فقه و حقوق امامیه و فقه و حقوق حنفی و فقه و حقوق شافعی.


ایشان افزود: دین در سطحی دیگر به انسان می‌گوید: ما جهان را چگونه ببینیم. آیا جهان «خود آ» است یا متکی به خدا؟ آیا جهان محدود به این عالم است یا عالم یا عوالمی دیگر نیز وجود دارد؟ آیا انسان همین کالبد جسم است یا بعد دیگر و حیات دیگری نیز دارد و ... . علمای علم کلام، فلسفه اسلامی و عرفان نظری متکفل و عهده دار این هستند که به ما نشان بدهند: جهان بینی صحیح اسلامی چیست. تبریک به دانشجویان فلسفه و عرفان اسلامی دارم.
البته دین اسلام، محدود به این دو قلمرو نیست. اسلام، در عمیق ترین سطح می‌خواهد انسان را از درون منقلب کند و هیچ انقلابی در وجود انسان ایجاد نمی‌شود مگر این که عمیق ترین ساحت وجودی انسان، یعنی، قلب انسان متحول شود. عالمان علم اخلاق و عرفان عملی مدعی این هستند که راه چگونه بودن و چگونه شدن و تطهیر قلب و «پله پله تا ملاقات خدا» را نشان می دهند.
ایشان در خاتمه افزودند: معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی در خدمت شما دانشجویان گرامی است تا با انضباط¬بخشی هر چه بیشتر به امور آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش زمینه ای را فراهم کند تا در چهار سالی که شما گرامیان در دانشگاه خواهید بود نهایت بهره را از آن ببرید، ان شاء الله.

در این مرحله پخش کلیپ اردوهای دانشجویی و توزیع پیکسل‌های بسیج بین نو دانشجویان ورودی جدید، به عنوان هدیه برای هفته بسیج و کلیپ در مورد «اردوی بسیج دانشجویی در اردوگاه آلاء آبعلی بوده است.
در این بخش معرفی برنامه شاد استاد منوچهر آذری انجام شد که شعف و شادی را به همایش افزود.


برنامه بعدی مراسم نمادین حمل و تودیع پرچم دانشگاه ‌مذاهب بود که در آن یکی از دانش‌آموختگان پرچم دانشگاه را حمل کرد و به یک نو دانشجو سپرد. سپس پیام هادی دانشجوی رشته فقه و حقوق بر روی سن رفت و میثاق‌نامه دانشجویی را قرائت کرد و به معرفی پایگاه‌های بسیج، برنامه‌ها، دوره‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی - که جزو فعالیت‌های بسیج دانشجویی است – پرداخت.
سپس سرپرست محترم دانشگاه و معاونین محترم و مدیران گروها مراسم قرعه کشی را انجام دادند و به ۵ نفر از ۱۲ نفره پذیرفته شده جوایزی اهدا کردند. در ادامه‌ی مراسم  آقای پور ایرانی دانشجوی جدیدالورود اذان ظهر را قرائت کرد.


پس از صرف ناهار هم برنامه های روسای دانشکده ها و مدیران گروه‌ها با نودانشجویان در ساختمان امورکلاس‌ها برگزار شد. پایان بخش برنامه‌های معارفه دانشگاه، هدایایی به دانشجویان حاضر تقدیم شد.