عمومی | فرهنگستان علوم

درگذشت دکتر سعید ناطق، استاد برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۳۹۳

آقای دکتر سعید ناطق استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف و استاد برجسته مهندسی کشور منتخب فرهنگستان علوم، دار فانی را وداع گفت.

دکتر سعید ناطق دارای مدرک دکتری در رشته متالوژی و از اعضاء هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با درجه استادی بود. دکتر ناطق مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران و مدرک دکتری خود را از دانشگاه نیویورک اخذ کرد. وی پس از اخذ مدرک دکتری در رشته متالوژی به عضویت هیات علمی گروه متالورژی دانشگاه صنعتی شریف درآمد. این استاد فقید در زمان حیات خود، در کنار تدریس به مطالعه، تحقیق و تالیف آثاری پیرامون حوزه های علمی مورد علاقه خود پرداخت و از جمله متالورژیست ها و آلیاژشناسانی بود که تحقیقات مفصل و عمیقی درباره مهندسی مواد و آلیاژها انجام داد. وی به عنوان استاد برجسته مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و استاد برجسته مهندسی کشور منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۳۹۳ برگزیده شده بود.

در پی درگذشت این استاد پیشکسوت مهندسی کشور، آقای دکتر علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَهً وَ اِلَیْنا تُرْجَعُونَ (انبیاء/۳۵)

با نهایت تالم و تاثر، مطلع شدم فرهیخته گرامی، جناب آقای دکتر سعید ناطق، استاد برجسته مهندسی مواد و متالورژی که به عنوان استاد برجسته مهندسی کشور از سوی فرهنگستان علوم انتخاب گردیدند، دیدار حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافته است. انسانی شریف و با اخلاق که آثار و دستاوردهای زیادی را در حوزه های تخصصی مهندسی مواد از خود به یادگار گذاشته است.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر جامعه علمی و بویژه خاندان جلیل القدر ناطق، از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و همنشینی با اولیاء دین و برای خانواده معزز ایشان صبر و سلامتی مسئلت می کنم.

علی اکبر صالحی

۲۵ بهمن ۱۴۰۰