عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) آغاز بکار کرد

آغاز کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)

کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" با همکاری اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی و مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) صبح روز دوشنبه دوم اسفندماه جاری  آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ؛ کنگره "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" صبح دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ با  حضور دکتر مخبر رئیس شورای سیاستگذاری کنگره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویح کشاورزی، دکتر امانپور رئیس کانون جهادگران دکتر میررحیمی رئیس کنگره و رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ، دکتر رضایی دبیر علمی کنگره و رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی، دکتر یونسی دبیر کمیته اجرایی کنگره و معاون اداری و مالی مرکز امام و جمعی از  اساتید، محققان و بهره برداران حوزه گیاهان دارویی در مرکز آموزش عالی امام خمینی ) ره) بصورت نیمه مجازی آغاز بکار کرد.

در مراسم افتتاحیه کنگره ، آقایان  دکتر میررحیمی، دکتر رضایی  و  دکتر امانپور  به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر میررحیمی در مراسم افتتاحیه این کنگره طی سخنانی  اظهار داشت: انگیزه ما از برگزاری "کنگره گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری" ارتقاء جایگاه گیاهان دارویی در کشور، افزایش بهره‌وری و تولید ثروت در گیاهان دارویی و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی از تولید تا فرآوری می باشد.

وی افزود: متاسفانه زنجیره گیاهان دارویی در کشور متصل نیست و عمده گیاهان دارویی در کشور ما به صورت خام و فله به کشورهای دیگر صادر می شود. رئیس کنگره گیاهان دارویی، مکانیزاسیون و فرآوری گفت: در این کنگره مکانیزاسیون گیاهان دارویی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

دکتر میررحیمی افزود : اقتصاد و تجارت گیاهان دارویی و آموزش و ترویج کارآفرینی در حوزه این صنعت مورد توجه قرارگرفته که از طریق مکانیزاسیون و فرآوری می‌تواند تحول عظیمی در حوزه صنعت گیاهان دارویی ایجاد کند.

رئیس کنگره با اشاره به نوآوری‌های کنگره گیاهان دارویی، مکانیزاسیون و فرآوری گفت: رویدادکارآفرینی و جشنواره ایده‌های برتر دو نوآوری در این کنگره است. همچنین به دریافت مقالات دانش‌آموزی اشاره نمود و گفت: با توجه به وجود دو هنرستان کشاورزی با ۱۲۰ دانش آموز مستعد در استان، تعدادی از مقالات به حوزه دانش آموزی اختصاص داده شده است. همچنین نمایشگاه کتب و نشریات گیاهان دارویی به صورت تخصصی همزمان با کنگره گیاهان دارویی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

دکتر میررحیمی به برگزاری رویداد کارآفرینی از دیگر برنامه های جانبی کنگره  اشاره نمود و گفت: در کنگره گیاهان دارویی ۳۰ استارتاپ شرکت کردند که از این تعداد ۱۵ مورد انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ استارتاپ برتر معرفی خواهد شد که با هماهنگی های انجام شده از طریق نهادهای مختلف حمایتگر از جمله ستاد گیاهان دارویی نهاد ریاست حمهوری حمایت تسهیلاتی خواهند شد. پژوهشگاه گیاهان دارویی کشور فضایی به مدت یک سال رایگان در اختیار ۳ استارتاپ برتر قرار خواهد داد.

سپس دکتر رضایی دبیر علمی کنگره طی سخنانی تصریح نمود : کنگره گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری ، یکی از نادرترین کنگره ها و همایش ها در سطح کشور است و حمایت ها و زحمات ارزشمندی برای برگزاری این کنگره  مبذول و مصروف  شده است. وی افزود: اتحادیه انجمن های گیاهان دارویی با همکاری مرکز امام در سال جاری نشست های هم اندیشی متعددی از جمله: هم اندیشی زنجیره ارزش زعفران، هم اندیشی زنجیره ارزش دیمکاری گیاهان دارویی، هم اندیشی زنجیره ارزش تغییر اقلیم و تاثیر بر پوشش گیاهان دارویی و هم اندیشی زنجیره ارزش مکانیزاسیون گیاهان دارویی را برگزار نموده است. وی از برگزاری زنجیره ارزش توسعه فناوری و تجارت گیاهان دارویی بصورت استانی با حضور پیشکسوتان همان استان در سال آینده خبر داد و گفت چالش ها و فرصت های استان ها در این نشست ها مطرح خواهد شد.

دکتر رضایی  تعداد مقالات دریافت شده در این کنگره را ۲۶۷ مقاله اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۳۵ مقاله پذیرفته شده است  که ۱۴۶ مقاله پوستری، ۷۳ مقاله شفاهی، ۸ مقاله دانش آموزی در مجموعه مقالات درج شده است. همچنین ایده های برتر در جشنواره ایده های برتر کنگره، انتخاب و حمایت می شوند. وی اضافه افزود: ۷۰ ایده دریافت شده که ۱۵ ایده در مرحله اول انتخاب و ۵ ایده در مرحله نهایی به عنوان ایده های برتر معرفی می گردد.

دبیر علمی کنگره  ادامه داد: از دیگر برنامه های کنگره برگزاری شش کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه گیاهان دارویی و مکانیزاسیون و فرآوری این گیاهان می باشد که از روز دوم تا چهارم اسفند ماه بصورت مجازی برگزار می گردد.

شایان ذکر است که هدف اصلی برگزاری  کنگره  "گیاهان دارویی؛ مکانیزاسیون و فرآوری"  توسعه و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های نوین و هم‌‌افزایی دانش تولیدکنندگان، پژوهشگران و صنعت‌گران حوزه مکانیزاسیون تولید و فرآوری گیاهان دارویی و انتشار یافته‌‌های نو و بدیع در این زمینه است.

آشنایی و ارتباط استادان، پژوهش‌گران، صنعت‌گران، مدیران، کشاورزان پیشرو، تولیدکنندگان و کلیه علاقه‌‌مندان این حوزه، بررسی چالش‌‌های علمی، عملی و اجرایی مکانیزاسیون و کاربرد ماشین در فرآیند تولید و فرآوری گیاهان دارویی از دیگر اهداف این کنگره می باشد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰