عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

"محافظت جمعی با واکسیناسیون"

معاون بهداشتی دانشگاه، از نامگذاری شعار هفته جهانی واکسیناسیون با عنوان "محافظت جمعی با واکسیناسیون" خبر داد.

دکتر سید علیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری چهارم لغایت دهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون اظهار داشت: به منظور گرامیداشت و ترویج ایمن سازی، هفته اخر ماه اوریل میلادی به نام هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شده و هرساله برای ان شعاری در نظر گرفته می شود.

وی گفت: ایمن سازی دوران کودکی یک سرمایه گذاری جهانی برای نجات زندگی سالیانه بیش از ۲ و نیم میلیون نفر در دنیاست.

دکتر مروجی، با بیان اینکه متاسفانه براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنان سالیانه تعداد زیادی از کودکان دنیا در اثر  بیماری های قابل پیشگیری با واکسن جان خود را از دست می دهند، افزود: در سال ۲۰۱۵ طبق امارها ۶۳ هزار نفر در اثر سیاه سرفه، ۱۱۲ هزار نفر در اثر سرخک، ۵۸ هزار نفر در اثر کزاز نوزادی،۱۰۵  هزار نفر در اثر هموفیلوس انفلوانزا،۴۰۰ هزار نفر در اثر اسهال های ویروسی،۸۸۷ هزار نفر در اثر هپاتیت ب و ۹۲۰ هزار مورد ناشی از پنومونی جان خو درا از دست دادند.

وی تصریح کرد: این میزان معادل ۲۵ درصد از کل مرگ های زیر ۵ سال در دنیاست که به راحتی با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری می باشد.

***پوشش بالای ۹۹ درصد واکسیناسیون در کاشان و اران و بیدگل

دکتر مروجی، از واکسیناسیون بیش از ۱۱۵ هزار نفر برابر بیماری های مهلک واگیر دار با پوشش بالای ۹۹ درصدی در سال گذشته در شهرستان های کاشان و اران و بیدگل خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: براساس براوردهای وزارت بهداشت، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کشور در سال ۱۳۵۷، برابر با ۱۵۴ در هزار تولد زنده بود که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۶ در هزار تولد زنده کاهش یافته است که این دستاورد بسیار بزرگ پس از پیروزی انقلاب با انجام واکسیناسیون و مراقبت های دوران کودکی و دوران بارداری محقق شده است.

دکتر مروجی، یکی از مشکلات برنامه واکسیناسیون کشور و منطقه در سال های اخیر را وجود برخی افراد سودجو که متاسفانه خود را پیشرو در زمینه طب سنتی می دانند، دانست و یاداورشد: این افراد سودجو در مجامع عمومی علیه واکسیناسیون اقدام به سخنرانی می نمایند و این در حالی است که سخنان انان غیر علمی می باشد و به این مهم توجه ندارند که هرگونه تزلزل در امر واکسیناسیون باعث بازگشت بیماری های ناتوان کننده و کشنده دوران کودکی خواهد شد.

وی در پایان از مردم خواست با درایت و هوشیاری کما فی السابق به همکاری خود با پرسنل مراکز، پایگاه ها و خانه های بهداشت ادامه دهند و با تشکیل پرونده الکترونیک نسبت به واکسیناسیون خود و کودکانشان اقدام کنند.