عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

زایمان زودرس از عوارض بیماری کرونا در مادران باردار / واکسیناسیون نقش بسیار زیادی در کاهش عوارض مادر و جنین دارد - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰

واکسیناسیون مادران باردار عارضه ای برای جنین به وجود نمی آورد. سینوفارم واکسن مطمئن و بدون عارضه برای مادران باردار است .

ابتلای مادران باردار به کرونا، ترس از عوارض بیماری کرونا بر جنین، نگرانی و اضطراب از مبتلا شدن نوزاد به کرونا در بدود تولد، نگرانی مادران از واکسن زدن در دوران بارداری و اینکه کدام واکسن، مناسب برای مادران باردار است؟ از مسائلی است که ذهن بسیاری از بیمارانی که به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند درگیر کرده است.

به گزارش وبدا جهرم،دکتر هاجر تقی زاده متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ابتلای مادران باردار به کرونا و عوارضی که این بیماری برای آنها خواهد داشت گفت: اینکه ابتلا به کرونا در دوران بارداری شانس سقط جنین و یا مرده زایی جنین را افزایش می دهد فرضیه ای اشتباه است. بر اساس تحقیقات و مقالاتی که از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون انجام شده این اتفاق نظر وجود دارد که ابتلا به کرونا در دوران بارداری در موارد حاد میتواند منجر به زایمان زودرس و در واقع به دنیا آمدن نوزاد نارس شود.

وی در ادامه گفت: در موارد ابتلا به فرم شدید بیماری کرونا که وضعیت مادر وخیم است، کرونا می تواند باعث ایجاد درد های زودرس زایمانی خود به خود شود و یا اینکه گاهی به علت حال وخیم مادر مبتلا، پزشک جهت ایجاد بهبودی در وضعیت مادر، مجبور به القای زایمان زودرس شود که در هر صورت به دنیا آمدن نوزاد نارس، از عوارض بیماری کورونا در دوران بارداری‌ است.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مادران این پرسش را دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری مبتلا به کرونا شدیم آیا بیماری بر جنین اثر می گذارد و ناهنجاری هایی را بوجود خواهد آورد؟ طبق‌مطالعات، تا کنون ناهنجاری های جنینی بر اثر کرونا دیده نشده است اما در مورد اُمیکرون که به تازگی شاهد شیوع آن هستیم باید منتظر نتایج مطالعات آماری جدید بمانیم. ویروس کرونا کم تر از یک درصد در خون پخش می شود و اکثر مطالعات و تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، این نتیجه را بدست آورده اند که ویروس کرونا از خون مادر به خون جنین منتقل نمی شود. ویروس از جفت رد نمی شود و ایجاد ناهنجاری برای جنین ندارد.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه با اشاره به متولد شدن نوزاد سالم از مادر مبتلا به کرونا گفت: همان طور که ذکر شد ابتلای کرونا در رحم مادر به نوزاد وجود ندارد. اغلب نوزادانی که به کرونا مبتلا می شوند به خاطر داشتن تماس با مادر و همراهانی است که مبتلا به کرونا هستند. در ابتدای تولد از نوزادانِ مادران مبتلا به کرونا تست کرونا گرفته می شود و اگر تست نوزاد منفی شد، جدا سازی مادر و نوزاد صورت می گیرد.

دکتر تقی زاده اضافه کرد: نوزاد مادر مبتلا به کرونا در زمان شیردهی اجازه دارد در آغوش مادر قرار گیرد. مادر می تواند با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست ها به نوزاد خود شیر دهد و بعد از شیردهی لازم است که جداسازی مادر و نوزاد صورت گیرد. برای جداسازی اگر نوزاد در بیمارستان باشد در دستگاه انکوباتور قرار داده می شود و اگر نوزاد در منزل است باید فاصله نوزاد و مادر تا ۲ متر حتما رعایت شود. در اینجاست که نقش واکسیناسیون در مادران باردار بسیار با اهمیت بوده  و تاثیر بسزایی در ایمنی مادر و نوزاد دارد.

دکتر تقی زاده بابیان این مطلب که بسیاری از مادران باردار به دلیل ترس از عوارض واکسن  بر جنین اقدامی برای دریافت آن نداشته و مبتلا به کرونا شده اند گفت: مادران باردار حتما باید تحت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته تا کنون عیچ عارضه ای واکسن بر جنین نداشته است. این نکته حائز اهمیت است که ابتلای کرونا در بارداری خود یک فاکتور خطرناک است.

به گفته وی بر اساس پروتکل های بهداشتی کشورمان، واکسن مورد تایید برای زنان باردار، واکسن سینوفارم است. مادران می توانند از بدو بارداری و در همان ابتدای سه ماهه اول بارداری و یا از هفته ۱۲ بارداری برای واکسن مراجعه نمایند.

وی در ادامه گفت: اگر خانمی قبل از بارداری دز اول واکسن، سینوفارم زده است و بعد باردار شده، می تواند بعداز ۲۸ روز از دز اول، دز دوم واکسن  سینوفارم را تزریق نماید. اگر واکسن برکت یا بهارات قبل از بارداری زده شده و مادر الان متوجه بارداری خود شده است باید دز دوم واکسن را سینوفارم تزریق نماید.

در صورتی که خانمی قبل از بارداری دز اول را واکسن های اسپوتنیک یا آسترازنکا زده است باید ۲ ماه بعد از دز اول، واکسن آسترازنکا دریافت کند و اگر با همان دز اول آسترازنکا دچار عارضه (مانند تشکیل لخته در خون) شده است باید از تزریق‌ مجدد آسترازنکا اجتناب کرده و دز دوم را واکسن سینوفارم تزریق نماید.

به گفته وی اگر به هر علتی بین تزریق دز اول و دوم و یا دز دوم و سوم واکسن فاصله ای افتاد، مادران باردار حتما در سریع ترین زمان ممکن برای تکمیل واکسیناسیون خود به مراکز منتخب مراجعه نمایند.


وی خاطرنشان کرد:  مادرانی که دارای بیماری های خاص، اضافه وزن بالا، سابقه لخته شدن خون، سابقه خونریزی مغزی در کودکی، سابقه سکته مغزی، مادرانی که دارای واریس شدید هستند، مادرانی که کم کاری تیروئید دارند و... اجازه دریافت واکسن آسترازنکا نداشته و باید واکسن سینوفارم تزریق کنند. در نهایت توصیه پزشکان متخصص برای تزریق واکسن به مادران باردار، در حال حاضر واکسن سینوفارم است.