عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

مراسم معارفه مسئول حراست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر عبدی مدیر کل حراست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر مویدی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر عبدی مدیر کل حراست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل و جمعی از کارکنان مرکز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری مراسم معارفه مسئول حراست مرکز برگزار شد.

در این جلسه ابتدا حجت‌الاسلام دهقان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در مرکز ضمن تبریک ولادت با سعادت جوادالائمه و آغاز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بیان داشت: یکی از آموزه‌ها، اهداف و پیام‏های انقلاب اسلامی، دعوت برای وحدت مسلمانان بود. انقلاب اسلامی در شرایطی این مهم را سرلوحه اقدامات خود قرار داد که زمینه‌های تفرقه و اختلاف میان کشورهای اسلامی، از سوی دشمنان اسلام به‏ شدت تقویت می‏شد.

سپس رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گزارشی از سیمای کشاورزی استان را ارائه کرد و اظهار داشت: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل قابل توجهی است و ۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور متعلق به این استان است. تنوع اقلیمی، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر و مغان از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که به مدد وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، بخش کشاورزی توانسته است ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد .

دکتر حسین کربلائی خیاوی با بیان اینکه استان اردبیل ۱۰۰ درصد چغندر بذری و سورگوم بذری و حدود ۹۰-۸۰ درصد ذرت بذری کشور را تامین می‌کند، اضافه کرد: استان اردبیل در تولید عدس و کلزا رتبه اول، در تولید سیب‌زمینی رتبه دوم و در تولید عسل رتبه سوم را در سطح کشور از آن خود کرده است و از نظر سطح زیر کشت محصولات زراعی رتبه دهم را داراست.

وی با بیان این مطلب که استان اردبیل در خصوص تامین هسته‌های اولیه بذری فعالیت گسترده‌ای دارد، گفت : مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حوزه تولید محصولات فناورانه با تاکید بر تولید هسته‌های اولیه بذر محصولات کشاورزی، موفق به تولید ۱۱ تن از کل ۸۰ تن بذر پرورشی یک در کشور شده است؛ همچنین از ۸۰۰ تن بذر پرورشی دو تولید شده در کشور ۱۷۶ تن آن به همت محققان این مرکز در استان اردبیل تولید شده است.

دکتر حسین کربلائی خیاوی یکی از ویژگی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را توجه ویژه به علم و دانش برشمرد و ابراز داشت: از جمله مولفه‌های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فنّاوری پیشرفته است. امروزه با گذشت چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله‌های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه و انقلابی ایران اسلامی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: ورود بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به لیست دانشگاه‌های برتر جهانی، تاسیس پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بخشی از دستاوردهای علمی چهار دهه اخیر کشومان است.

وی گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۵۷ تعداد دانشجویان کشور در همه مقاطع تحصیلی ۱۷۵ هزار نفر بود که این تعداد اکنون به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده است. تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از ۵ هزار نفر به بیش از ۸۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ و تعداد دانشمندان ایرانی جزو یک درصد برتر جهانی به بیش از ۲۳۰ نفر افزایش یافته است.

دکتر حسین کربلائی خیاوی در ادامه سخنان خود بخش کشاورزی را از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته است برشمرد و به مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی قبل از انقلاب و چهار دهه پس از آن پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی ایران، از خارج وارد می‌شد و محصولات استراتژیکی مانند؛ گندم و برنج وابسته به خارج بود. امروز و بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود. میزان تولیدات کشاورزی ایران قبل از انقلاب اسلامی ۲۵ میلیون تن در حال حاضر این عدد به بیش از ۱۳۰ میلیون تن رسیده و صادرات ایران به بسیاری از کشورهای عربی و آسیایی انجام می‌شود . تولید محصولات ایران در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بیش از پنج برابر شده است .

مدیر کل حراست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: حراست باید چنان قوی حرکت بکند که از هر گونه تهمت مبرا باشد و از تمامی رنگ‌ها به دور باشد باید طوری حرکت بکند که خود را در مسیر تهمت و افترا قرار ندهد. از ولایت، دین اسلام و انقلاب و فرزندان انقلاب دفاع کند علاوه بر همکاران مآمن همه اقشار مردم باشد.

دکتر عبدی خاطر نشان ساخت: ما حراست اثرگذار می‌خواهیم حراستی که با رئیس مرکز و مجموعه همراه باشد . التزام به ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تخصص در امور، آینده‌نگری و اخلاص در کار از ویژگی‌های فردی است که در این جایگاه قرار می‌گیرد.

وی افزود: سیستم یک چشم تیزبین می‌خواهد که خوب پایش بکند خوب رصد بکند و جلوی اتفاقات را بگیرد چون همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است.

مدیر کل حراست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ما در جمع همکاران با صفا کار می‌کنیم بنابراین باید از پتانسیل‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم. همه دست به دست هم بدهیم و کارهای خوبمان را برجسته سازیم و به اثربخشی بالا توجه داشته باشیم. در پایان مراسم با اهداء لوح سپاس از خدمات مهندس سرکاری قدردانی گردید و حکم انتصاب مهندس اصلانی به‌عنوان مسئول حراست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به وی ابلاغ گردید.