عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی: جذب خیرین نقش مهمی در تکمیل زیرساخت‌های حوزه سلامت شهرستان دشتی ایفا کرده است

مهندس پرویز احمدی در گفتوگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی ضمن تبریک و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در یک سال گذشته شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی با بسیج تمام امکانات خود در مسیر مقابله با کرونا در ابعاد مختلف ازجمله آموزش پیشگیری از کرونا، پایش رعایت مفاد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس، ادارات، صنوف و اماکن عمومی و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ گاام برداشته است.
وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اجراشده در حوزه سلامت شهرستان دشتی در یک سال گذشته گفت: در این مدت امر آموزش کرونا با استفاده از تبلیغات محیطی، تهیه و توزیع اقلام آموزشی، برپایی ایستگاه‌های سلامت، برگزاری مانورهای بهداشتی و اجرای پویش‌ها و کمپین‌های مختلف صورت گرفت.
مهندس احمدی ادامه داد: در یک سال گذشته پایش چگونگی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در صنوف و اماکن عمومی از طریق انجام بازدیدهای بهداشتی کارشناسان شبکه و نیز بازدیدهای مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی صورت گرفت که نتیجه آن انجام ۲۰ هزار و ۴۰۰ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و تعداد ۵ هزار و ۹۵۰ مورد بازدید مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی بوده که در همین راستا ۱۲۵ مورد پلمب و تعطیلی، ۲۵۰ مورد معرفی به مراجع قضایی و دو هزار و ۷۵ مورد صدور اخطاریه بهداشتی را به دنبال داشته است، همچنین ۵۰۴ مورد بازدید از مدارس شهرستان د راستای بررسی نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام گرفت.
مهندس احمدی تصریح کرد: با آغاز اجرای برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ تمهیدات لازم برای اجرای هرچه بهتر این برنامه در سطح شهرستان دشتی اندیشیده شد و این برنامه در ابتدا با راه‌اندازی ۲ مرکز تجمیعی در مرکز شهرستان و ۵ پایگاه در نقاط مختلف شهرستان آغاز شد و هم‌اکنون این برنامه در ۱ مرکز تجمیعی در شهر خورموج و کلیه مراکز خدمات جامع و پایگاه‌های سلامت و نیز خانه‌های بهداشت روستایی اجرا می‌شود.
وی افزود: در یک سال گذشته در شهرستان دشتی حدود ۵۶ هزار نفر دوز اول، ۵۱ هزار نفر دوز دوم و ۱۷ هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نموده‌اند.
وی اضافه کرد: از آغاز واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان، ۶/۹۸ درصد از فرهنگیان و ۷/۹۰ درصد از دانش آموزان شهرستان نوبت اول واکسن کووید-۱۹ و ۹/۹۵ درصد ا فرهنگیان و ۲/۷۶ درصد از دانش‌آموزان نوبت دوم این واکسن را دریافت نموده‌اند.
وی افزود در همین مدت حدود ۱۸۰۰۰ تست کووید-۱۹ در شهرستان دشتی انجام‌شده است.

دسترسی عادلانه همه آحاد مردم به خدمات نظام سلامت


مهندس احمدی با اشاره به اصل مهم لزوم دسترسی همه آحاد مردم به خدمات نظام سلامت تصریح کرد: این اصل همواره مدنظر مدیران حوزه سلامت قرار داشته است. وی افزود: در یک سال گذشته هزار و ۷۰۰ مورد برنامه ده گردشی جهت ارائه خدمات مختلف بهداشتی از قبیل خدمات پزشکی، دارویی، مامایی و مشاوره‌ای به روستاییان و جمعیت عشایری شهرستان انجام‌شده است.
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته که مجموعه بهداشت و درمان درگیر مبارزه همه‌جانبه با کووید-۱۹ بوده است، از سایر برنامه‌ها در بخش‌های مختلف در حوزه سلامت غفلت نشده و با دقت و جدیت به مرحله اجرا رسیده است.
وی به حوزه آموزش بهورزی اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته ۶ نفر از دانش آموزان مرکز آموزش بهورزی شهرستان دشتی فارغ‌التحصیل شده و در خانه‌های بهداشت محل سکونت خود مشغول به کار شدند و همچنین در این مدت ۸۵ جلسه بازآموزی برنامه‌های سلامت جهت بهورزان و مراقبین سلامت به‌صورت ماهیانه انجام شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتی با اشاره به عملکرد دیگر واحدهای حوزه سلامت شهرستان دشتی افزود: در یک سال گذشته خرید مکمل غذایی و شیر خشک و سبد غذایی ویژه کودکان دچار سوءتغذیه شدید با کمک خیرین و هماهنگی با آزمایشگاه‌ها جهت انجام آزمایش رایگان و اعزام این کودکان به مرکز استان جهت ادامه روند درمان و عمل جراحی رایگان و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌ای تغذیه‌ای و غذایی و اجرای مکمل یاری مگادوز ویتامین A جهت کودکان ۲ تا ۶ سال در بخش بهبود تغذیه جامعه انجام‌گرفته است.
وی به حوزه سلامت روان اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته آموزش‌های لازم در زمینه‌های مهارت فرزند پروری با رویکرد پیشگیری از اعتیاد، مهارت‌های زندگی و پیشگیری از سوءمصرف و مهارت‌های خود مراقبتی و مقابله‌ای به بیش از هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۱۵۵ جلسه آموزشی ارائه شد.
مهندس احمدی گفت: غربالگری قربانیان همسر آزاری در بانوان متاهل زیر ۶۰ سال، پیگیری موارد اقدام به خودکشی و انجام مصاحبه تفصیلی در موارد منجر به فوت و ارائه مداخلات روان‌شناختی به بهبودیافتگان کووید-۱۹ پوشش ۱۰۰ درصدی داده‌شده است.
وی با اشاره به برگزاری منظم جلسات ۳ ماهانه کمیته مرگ‌ومیر نوزادی شهرستان در یک سال گذشته افزود: این جلسات باهدف بهبود عملکرد مراقبین سلامت و کاهش مرگ‌ومیر زیر ۵ سال انجام گرفت که با نتایج خوبی را در پی داشت به‌گونه‌ای که مرگ زیر ۵ سال نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است.
مهندس احمدی همچنین از شناسایی و غربالگری سالمندان آسیب‌پذیر، توزیع رایگان مکمل‌های دارویی، ارائه کوپن و قوطی شیر خشک به کودکان محروم از شیر مادر، راه‌اندازی کلینیک شیردهی و ارائه آموزش‌های مجازی به ما دران باردار باهدف ایجاد آمادگی برای زایمان سالم در یک سال گذشته خبر داد.
وی همچنین از تعامل خوب و نزدیک شبکه بهداشت و درمان با داوطلبین و سفیران سلامت خبر داد و گفت: در یک سال گذشته از توان و ظرفیت داوطلبین و سفیران سلامت در بخش‌های مختلف استفاده شد.
مهندس احمدی همچنین اضافه کرد: در یک سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ فقره آزمایش بیوشیمی، هماتولوژی، سرولوژی، آنالیز ادرار، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، مالاریا، سالک، التور، ازدواجی، زنان باردار و اصناف جهت حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر در سطح شهرستان دشتی انجام‌گرفته است.
وی گفت: راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در بخش شنبه و طسوج و نیز راه‌اندازی داروخانه دوم شهرکاکی از برنامه‌های آتی حوزه سلامت شهرستان دشتی است.

جذب خیرین نقش مهمی در تکمیل زیرساخت‌های حوزه سلامت شهرستان دشتی داشته است


مهندس احمدی با اشاره به نقش مهم خیرین در تکمیل زیرساخت‌های حوزه سلامت شهرستان دشتی گفت: در یک سال گذشته شاهد افتتاح و بهره‌برداری از پروژه خیر ساز پایگاه اورژانس جاده‌ای گلستان ساحلی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی پروژه خیر ساز مرکز خدمات جامع سلامت روستای چارک با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال بوده‌ایم.
وی افزود: علاوه بر این دو پروژه هم‌اکنون ۳ پروژه خیر ساز دیگر شامل بیمارستان محلی امام جعفر صادق (ع) کاکی با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال، مرکز خدمات جامع سلامت امام رضا (ع) زیارت با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و آزمایشگاه مرکز خدمات جامع سلامت شهید فاریابی شنبه با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در حال اجرا می‌باشند.
وی افزود: همچنین کار تعمیرات اساسی خانه‌های بهداشت گلستان و شیخیان و نیز تامین و تکمیل تجهیزات خانه‌های بهداشت در سال جاری انجام شد.
مهندس احمدی به پروژه‌های در دست اقدام حوزه سلامت دشتی اشاره کرد و گفت: به‌زودی عملیات اجرایی پانسیون پزشکان مرکز خدمات جامع سلامت شهیدان توپال بادوله و نوسازی ۳ خانه بهداشت روستایی آغاز خواهد شد.

برنامه‌های فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان دشتی برخوردارند


مهندس احمدی ضمن تاکید به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در مجموعه بهداشت و درمان دشتی افزود: در یک سال گذشته جلسات ستاد اقامه نماز، شورای امربه‌معروف و نهی از منکر و شورای فرهنگی و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی جلسات گرامیداشت با حضور کارکنان حوزه سلامت برگزار شد. وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی فرهنگی، اجرای برنامه تجدید میثاق با شهدای والامقام و محفل انس با قرآن و استقبال خوب کارکنان حوزه سلامت دشتی در جشنواره‌های فرهنگی و قرانی که با کسب موفقیت‌هایی همراه بوده خبر داد.


انتهای پیام/ م. ا ۳۰۴۰