توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در شمال کشور / تاسیس سه دانشکده میانرشتهای در دانشگاه تهران گامی در راستای دانشگاه کارآفرین است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در برنامه زنده تلویزیونی شبکه ۴ سیما، در پاسخ به سوالی درباره سیاستها و راهبردهای کنونی دانشگاه تهران، به شعار محوری دانشگاه مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» اشاره کرد و لازمه تحقق سبک مدیریت جهادی در فضای آموزش عالی و دانشگاه تهران را لحاظ نمودن توامان سه مولفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی دانست.
دکتر مقیمی گفت: در عنصر اول مدیریت جهادی حتماً باید عقلانیت مبتنی بر خرد جمعی و رجوع به دیدگاهها و نظرات ذینفعان اصلی دانشگاه یعنی اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان و حتی ذینفعان بیرونی که با دانشگاه ارتباط و تعامل دارند، جاری و ساری شود.
وی همچنین بر طراحی و ایجاد مکانیزیمهایی برای تسهیل بهرهبرداری از دیدگاههای ذینفعان دانشگاه و ایجاد فضای مشارکت آنها در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری تاکید کرد و افزود: مولفه دیگر سبک مدیریت جهادی مدنظر در دانشگاه تهران، معنویت است که جاری و ساری شدن ارزشهای فرهنگی و آرمانهای نظام مقدس اسلامی در بدنه دانشگاه تهران و همچنین الگوگیری از سبک زندگی شهدای دانشگاه و پاسداشت مشاهیر دانشگاه از موارد آن است.
رئیس دانشگاه تهران در تشریح آنچه که تحت عنوان «عملگرایی» در ذیل مولفههای مدیریت جهادی ذکر کرد، گفت: یکی از مشکلات و چالشها در نظام مدیریت کشورمان این است که خیلی اوقات اسناد و برنامههای خوبی نوشته و تصویب میشوند ولی وقتی نوبت به اجرای آنها میرسد، متاسفانه معضلات زیادی بوجود میآید. این درحالیست که معتقدم در مدیریت جهادی، وقتی به یک حد از اقناع در تصمیمسازی و تصمیمگیری میرسیم، باید آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بخش دیگر شعار محوری دانشگاه تهران، در زمینه ماموریتهای مدنظر برای دانشگاه کارآفرین هم گفت: دانشگاه کارآفرین یعنی اینکه از مرحله دانشگاهی که صرفاً به دنبال ماموریت آموزشی و یا ماموریت آموزشی و پژوهشی باشد باید عبور کنیم و به دانشگاه کارآفرین برسیم. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که ضمن توجه به آموزش و پژوهش، باید آن را به فناوری و ایجاد کسبوکار و تولید ثروت از ایده تبدیل کند.
دکتر مقیمی تصریح کرد: منظور از ثروتآفرینی از ایدهها و دستاوردها، الزاماً ثروت اقتصادی نیست بلکه میتواند ثروت اجتماعی، فرهنگی و هنری هم باشد. یعنی لازم است فارغالتحصیلان را در عرصههای مختلف به عنوان کارآفرینانی مورد توجه قرار دهیم که باید خودشان نهادسازی کنند و خود پایهگذار کسبوکارها باشند تا بتوانند مشکل اشتغال را در کشور حل کنند.
رئیس دانشگاه تهران از تاسیس سه دانشکده جدید حکمرانی، گردشگری و تجارت در دانشگاه تهران با رویکرد میانرشتهای، به عنوان گامی در راستای دانشگاه کارآفرین نام برد و افزود: به عنوان مثال، با توجه به ظرفیتی که ایران در حوزه گردشگری دارد، قطعاً این حوزه میتواند جایگزین نفت شود. مقایسه درآمدهای گردشگری ایران با سایر کشورها نشان میدهد که وضعیت مناسبی در این حوزه نداریم. یک بخش از این نقیصه ناظر بر عدم پیگیری مطلوب مبناهای علمی این حوزه است که دانشگاه تهران لازم است برای رفع این نواقص، پیشگام باشد.
دکتر مقیمی در تبیین عنصر «مسئولیتپذیری اجتماعی» در شعار دانشگاه تهران نیز گفت: اعتقاد داریم که باید علم را اجتماعی کرده و منافع و رهاورد علم را به فضای جامعه بیاوریم. در فرصت حضور رئیس جمهوری در دانشگاه تهران، پیشنهاداتی در حوزه رصد چالشهای روز کشور و ارائه راهکار حل آنها حضورشان ارائه شد که ایشان هم استقبال کردند.
وی راهاندازی شبکه اینترنتی دانشگاه تهران را در راستای اجتماعی کردن علم دانست و خاطرنشان کرد: در این رسانه جدید به دنبال این هستیم که دستاوردهای دانشگاه را برای مردم تبیین کرده و از طرفی نیز نیازهای مردم را به بدنه دانشگاه منتقل کنیم. ما نیاز داریم که با نخبگان، مردم و سازمانها فضایی برای گفتوگو ایجاد کنیم.
دکتر سید محمد مقیمی در آغاز این برنامه تلویزیونی، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به ایستادن دانشگاه تهران در رتبه برتر ملی بر اساس ارزیابیهای نظامهای مختلف رتبهبندی و همچنین رتبه شانزدهم جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در جهان، دستاوردهای دانشگاه تهران را ناشی از فعالیتهای عالمانه بسیاری از دانشمندانی دانست که در دورههای مختلف تاریخی دانشگاه تهران منشا خدمات بودهاند.
رئیس دانشگاه تهران همچنین دستاوردهای دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار فراتر از قبل از پیروزی انقلاب دانست و توضیح داد: بررسی میزان فعالیتهای پژوهشی و مقالات و اسناد علمی منتشرشده در دانشگاه تهران نشان میدهد که ۹۸ درصد آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی و ۲ درصد مربوط به پیش از انقلاب اسلامی بوده است.