عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی کشت پائیزه و جهش تولید در دیمزارها در شهرستان نمین با حضور محقق ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل جلسه تخصصی کشت پائیزه و جهش تولید در دیمزارها با حضور معرفت قاسمی کلخوران عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در دفتر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین برگزار شد .

در این جلسه فنی و تخصصی که با حضور نمایندگان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مدیر جهاد کشاورزی، مسئول و اعضای کمیته فنی شهرستان نمین در طرح جهش تولید دیمزارها و کلیه کارشناسان مرتبط تشکیل شده بود، مسائل و مشکلات کشت‌های پائیزه شامل، غلات، دانه‌های روغنی و حبوبات سال زراعی جاری شهرستان مورد بررسی قرار گرفته و راهکارها و پیشنهادات برای حل مشکلات پیش رو تحلیل گردید.

مقرر شد تا کارشناسان پهنه و مجریان مرتبط ضمن بازدید مستمر از پروژه گندم بنیان منطقه سردسیری استان در روستای ننه کران و یادداشت منظم وضعیت ارقام، تیمارها و سناریوهای اجرا شده در پروژه، برنامه‌ریزی لازم برای اجرای کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی، اجرای روز مزرعه و ...با حضور محققان انجام بدهند. ضمناً پیشنهاد شد تا مزارع تحقیقاتی- مشارکتی اجرا شده در نقاط مختلف شهرستان در روستاها نیز مرتباً بازدید و در صورت اجرای کلاس‌های آموزشی و ترویجی در سامانه جهش دیمزارهای استان ثبت گردند.

تاکید بر کشت انتظاری حبوبات، گیاهان دارویی و علوفه‌ای از جمله ماشک دیم در اسفندماه سال جاری و نیز پایش مزارع کشت‌های پائیزه از نظر آفات، بیماری‌ها و کنترل علف‌های هرز و دقت در تغذیه مزارع و تمهیدات لازم جهت تامین و ذخیره‌سازی به‌موقع کود و سم مورد نیاز در مرحله داشت مزارع و ارتباط تنگاتنگ با تحقیقات جزو پیشنهادات و مصوبات این جلسه بود.