عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

حضور محققین بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مناطق عشایری شهرستان گرمی و ارائه توصیه‌های فنی در خصوص پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ دکتر صحرایی و همکاران بخش تحقیقات علوم دامی مرکز با همکاری اداره عشایری شهرستان گرمی در گله تحت پوشش سامانه بهره‌وری پرورش گوسفند حضور یافتند و با بررسی و پایش وضیعت گله‌ها، میش‌های مولد و بره‌های ماده شیرخوار توصیه‌های فنی و کاربردی را در خصوص نحوه پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین در گله‌های تحت مطالعه ارائه کردند چرا که افزایش بازده تولیدمثلی و تولید بره، عامل اصلی در ارتقاء بازده اقتصادی گله‌داری و بهبود وضیعت معیشتی عشایر محسوب می‌گردد.

در سیستم پرورش سنتی در گله‌های عشایری گوسفند مغانی امکان اولین جفت‌گیری منجر به آبستنی بره‌های ماده جوان، به علت وضیعت بدنی نامطلوب و عدم کسب حداقل ۶۰ درصد وزن بلوغ جسمی، زودتر از سن ۱۸ ماهگی وجود ندارد که این امر منجر به تولید اولین بره در سن دو سالگی میش‌ها خواهد شد که عملاً باعث فرصت سوزی و از دست رفتن یک سال از عمر اقتصادی میش‌های مولد می‌گردد. در حالی که اغلب بره‌های ماده این توانایی را دارند که در سن ۷ تا ۹ ماهگی مصادف با اولین فصل تولید مثلی، فعالیت‌های تولید مثلی خود را شروع کنند. مدیریت علمی و تغذیه کمکی بره‌های ماده جوان در مراحل مختلف شیرخوارگی، بعد از شیرگیری، جفت‌گیری و زایمان می‌تواند اثرات منفی ناشی از آمیزش زود هنگام را بر وزن و وضعیت بدنی آینده بره‌های ماده را به حداقل رساند. در این سیستم مدیریتی، هرگونه منفعت حاصل از افزایش طول عمر اقتصادی گله، بستگی به وضعیت بره‌های ماده در زمان جفت‌گیری داشته و بیانگر اهمیت مدیریت مناسب در این دوره است. با توجه به موارد مذکور و با هدف ارائه و ترویج الگوی صحیح در پرورش بره‌های ماده و تولید میش‌های مولد، تسریع در بازسازی و ترمیم جمعیت میش‌های مولد گله، بهبود وضیعت معیشتی گله‌داران عشایری و ارائه توصیه‌های فنی و کاربردی در خصوص مدیریت پرورش و تغذیه بره‌های ماده جایگزین در مراحل مختلف این برنامه در طی ۱۲ ماه با حضور در گله‌های عشایری شهرستان گرمی تا کسب نتایج اثربخش اجرا خواهد شد .