عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بررسی تدابیر مقابله با اُمیکرون در تهران بررسی شد



در نشست مجازی بررسی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کووید ۱۹ ناشی از سویه اُمیکرون با حضور روسای سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت  تدابیر مقابله با اُمیکرون بررسی شد .


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران  برگزار شد، روسای سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت به همراه مدیران و کارشناسان ۱۲۸ بیمارستان به بحث و بررسی  درخصوص تمهیدات تخصصی لازم برای مقابله با سویه اُمیکرون پرداختند.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در وبینار بررسی و آمادگی برای موج ششم کووید ۱۹ بر اثر ویروس اُمیکرون ضمن بیان مطالبی گفت: هم اکنون کشور گرفتار موج ششم کووید ۱۹ بر اثر ویروس اُمیکرون شده است .


وی با اشاره به این که در  ۴۸ ساعت گذشته شهرهای دیگری نیز با سرعت درگیر این موج شده اند تاکید کرد: باید آمادگی ها برای مقابله با این موج تنظیم و هماهنگ شود.

دکتر زالی با اشاره به اینکه مهمترین چالش در  موج ششم کووید ۱۹، تاب آوری نیروهای بهداشت و درمان کشور است، افزود: مهمترین گروه در خط مقدم مقابله با این ویروس، تیم های بهداشت و درمان هستند . هر پرستاری که از مدار خدمت خارج شود به اعضای دیگر تیم فشار مضاعف وارد می شود.

وی با اشاره به ضرورت ارایه آموزش مجدد در بیمارستانها گفت: یکی از دلایل شیوع این بیماری در کادر بیمارستانها در زمان استراحت کادر درمانی است که ماسک های خود را برمی دارند.

دکتر زالی تاکید بر این که تمامی  کادر بهداشت و درمان باید دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، افزود: ترجیح این است که با توجه به فراوانی انواع واکسن ها در کشور از جمله اسپایکوژن و واکسن های دیگر، کادرهای درمان دوز سوم را از نوع دیگری نسبت به واکسن های دوز نخست و دوز دوم تزریق کنند.

به گفته وی پایین بودن میزان مرگ و میر نسبت به سال گذشته نشان از بالا بودن کیفیت درمان و مراقبت ها  دانست و همچنین به میزان کشندگی کمتر ویروس اُمیکرون نیز اشاره کرد.

دکتر زالی با اشاره به تجربیات موج های قبلی کووید ۱۹ نسبت به تقویت کلینیک ها و تیم های تنفسی تاکید کرد و افزود: باید در تشکیل تیم های ترخیص نیز توجه ویژه ای به عمل آید.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های دارویی که از طرف وزارت بهداشت اعلام می شود، گفت: دوره اُمیکرون کوتاه است و احتمالا نیاز به مصرف برخی داروها نیست با این وجود باید ذخایر دارویی کشور در شرایط کافی و مناسبی باشد.

دکتر زالی  با اشاره به این که انجام و یا عدم  انجام  جراحی ها در این ایام بر عهده روسای بیمارستانها است گفت: به دلیل درگیری بیشتر اطفال با بیماری اُمیکرون، بحث کمبود انواع تخت های اطفال باید  مورد توجه قرار گیرد، زیرا بیمارستانهای خصوصی نیز در این چند سال برای تخت های اطفال سرمایه گذاری لازم را انجام ندادند.

وی با تاکید بر آمادگی بخش‌های  اورژانس کودکان به روسای بیمارستانها پیشنهاد کرد حتما برای موج ششم درخصوص بروز رسانی تاسیسات، دستگاه ها و لجستیک اکسیژن بیمارستانها اقدام کنند.

دکتر زالی با اشاره به اقدام بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن درمان سرپایی بیماران کرونایی، عنوان کرد: طبق بخشنامه قانونی، سازمان تامین اجتماعی نیز حتما این حمایت را در حوزه درمان سرپایی بیماران کرونایی خواهد داشت.

دکترپازوکی: تمهیدات روحی و روانی برای پرسنل وهمراهان بیماران اطفال

در ادامه این وبینار، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز عنوان کرد: از روسای بیمارستانها درخواست داریم کمال آمادگی را داشته باشند به خصوص در شهرستانهای غرب استان تهران که محدودیت های تخت وجود دارد بنابراین می توان از پتانسیل نیروهای مسلح و شهرداری استفاده شود.
وی گفت: به دلیل اینکه در موج ششم کووید ۱۹ شیوع ویروس اُمیکرون در اطفال بیشتر خواهد بود حتما تمهیدات روحی و روانی برای پرسنل وهمراهان بیماران لحاظ شود.

دکتر قناعتی: ویروس اُمیکرون به نسبت دلتا، شیوع بیشتر ولی شدت درگیری کمتری دارد

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست وبیناری عنوان کرد: ویروس اُمیکرون به نسبت دلتا در بحث فراوانی بیماری، شیوع بیشتری دارد ولی خوشبختانه شدت این ویروس کمتر است.

وی با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در کودکان افزود: براساس یکی از جدیدترین مقالات علمی، یک بیمار کرونایی می تواند ۴۰۰ نفر را مبتلا کند که متعاقبا نوع اُمیکرون درصد بیشتری شیوع خواهد داشت.

انتهای پیام
کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع