عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ عوامل ایجاد سرطان روده بزرگ را بشناسیم

زهره گره در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: دستگاه گوارش از مری، معده، روده ‌باریک و روده بزرگ تشکیل شده است.
وی افزود:کولون اسم دیگر روده بزرگ است، زمانی که سلول‌های بدخیم یا سرطانی در روده بزرگ تشکیل شوند، سرطان ایجاد می‌شود، سرطان روده بزرگ به نام‌های سرطان کولون، سرطان کولون و رکتوم یا سرطان کولورکتال هم موسوم است.
گره در خصوص عوامل ایجاد سرطان روده بزرگ بیان داشت: سرطان روده بزرگ در اکثر موارد، از پولیپ‌های روده نشات می‌گیرد که معمولاً علامت بالینی خاصی در بدن ایجاد نمی‌کنند ولی به مرور زمان تبدیل به سرطان می‌شوند.
وی اشاره کرد:  پولیپ‌های روده بزرگ، تکه‌های گوشتی برآمده است که از پوشش داخلی روده بزرگ نشات می‌گیرند، فردی که پولیپ روده دارد ممکن است در ظاهر علامت یا ناراحتی خاصی نداشته باشد، اما این پولیپ‌ها در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند؛ به‌طوری‌که سرطان کولون تقریباً همیشه از پولیپ‌ها یا ضایعه‌های پیش بدخیم روده منشا می‌گیرد، لذا باید پولیپ‌ها را از کولون خارج کرد تا از پیدایش سرطان جلوگیری شود.
مسئول مبارزه با بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: معمولا پولیپ‌های روده در همه سنین دیده می‌شوند، اما در سنین بالای ۵۰ سال شایع‌تر بوده و بیشتر می‌توانند خطرآفرین باشند، البته عوامل زیادی در میزان خطر و بدخیم بودن پولیپ‌ها نقش دارند، به‌طور مثال هر چقدر اندازه پولیپ‌ها بزرگ‌تر و تعداد آن‌ها بیشتر باشد، میزان خطر بدخیمی آن‌ها هم بیشتر می‌شود.
گره عنوان داشت: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در طی یک ماه اخیر یا تغییر در عادات اجابت مزاج در طی یک ماه اخیر (یبوست با یا بدون اسهال،دردشکم،احساس پربودن مقعد بعد از اجابت مزاج و یا کاهش قطر مدفوع)، کاهش بیش از ۱۰درصد وزن در شش ماه اخیر از علائم سرطان روده بزرگ هستند.

چه کسانى در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند؟


مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بسیاری از مردم آگاهی ندارند که به چه میزان در معرض خطر سرطان کولون هستند هر عاملی که شانس شما را برای ابتلاء به یک بیماری افزایش دهد، عامل خطر نامیده می‌شود که لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشید.
وی بیان داشت: این عوامل خطر برای سرطان کولون شامل سن ۵۰ سال یا بیشتر ، سابقه داشتن سرطان یا پولیپ روده بزرگ در بستگان درجه یک (پدر، مادر، برادر، خواهر یا فرزند) ،سابقه سرطان روده بزرگ در خانواده درجه دو که در سن زیر۵۰سال بروز کرده است(عمو،عمه،خاله،دایی،مادربزرگ،پدربزرگ) ، سابقه فردی بیماری‌های التهابی روده (کولیت السراتیو یا کرون)، ژنتیک، شیوه زندگی ناسالم که شامل مصرف دخانیات و مواد مخدر یا مشتقات آن (سیگار، قلیان یا تریاک،...)، نوشیدن الکل، تغذیه ناسالم (مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای آماده یا فست فود، مصرف کم سبزی و میوه تازه) و کم‌تحرکی است، چاقی،  دیابت، کبد چرب می شود.
گره گفت: سرطان کولون اختصاص به نژاد خاصی ندارد و تهدیدی برای سلامتی همه نژادهاست، اگرچه این بیماری در مردان کمی شایع‌تر از زنان است ولی واقعیت این است که مردان و زنان هر دو در معرض خطر سرطان کولون هستند.
وی عنوان داشت: خوشبختانه سرطان کولون از معدود سرطان‌هایی است که با غربالگری، تشخیص زودرس و درمان بموقع می‌توان بطور قابل توجهی آن را کنترل کرد. اساساً برنامه‌های غربالگری، افراد ظاهراً سالم و بدون مشکل خاص سلامتی را بیشتر مورد هدف قرار می‌دهند.
مسئول مبارزه با بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: این نکته از این جهت حائز اهمیت است که سرطان کولون معمولاً در مراحل اولیه خود آرام و بدون سر و صدا پیش می‌رود و ممکن است در مراحل پیشرفته علامت ایجاد کند که در این حالت کنترل و درمان آن مشکل‌تر هم خواهد بود. بنابراین زمان طلایی برای انجام غربالگری این بیماری، مرحله قبل از پیدایش علایم است. همچنین تشخیص زود هنگام و برداشتن پولیپ‌های روده بزرگ، امری حیاتی در پیشگیری از این سرطان است و با این کار شانس درمان و معالجه بیماری تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ ک.آ۳۰۸۰