عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل های دارویی و گیاهی ممنوع

برای پیشگیری از کرونا؛
مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل های دارویی و گیاهی ممنوع
همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور، مصرف ویتامین ها و مکمل های دارویی و گیاهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شدت افزایش پیدا کرده است. در حالی که هنوز بین متخصصان و پزشکان و کارشناسان دارویی ابهاماتی در مورد تاثیر ویتامین ها و مکمل ها در درمان کرونا وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که مصرف خودسرانه و بیش از حد مکملهای دارویی می تواند عوارض زیادی را برای افراد مصرف کننده به همراه داشته باشد .
دکتر بهاره سادات یوسف ثانی متخصص سم شناسی و معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی در گفت و گو با روابط عمومی دانشکده در این باره گفت: جامعه ایرانی با شیوع ویروس کووید۱۹ به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری، شروع به مصرف مقدار زیادی ( Over Dose ) ویتامین و مکمل دارویی و گیاهی کرده است.
وی تصریح کرد: ما می دانیم ویتامین های سی، دی و زینک می توانند در تقویت سیستم ایمنی موثر و مفید باشند و در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید کرونا و درمان سریع تر کرونا کمک کننده باشد، اما مصرف خودسرانه ویتامین ها اکیدا ممنوع است و باید توسط پزشک تجویز شود و در غیر اینصورت می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.
این عضو هیات علمی در خصوص ایجاد عارضه بعد از مصرف خودسرانه ویتامین ها گفت: خیلی اوقات مردم بر این باور هستند که مصرف ویتامین های محلول در آب بی عارضه است و مشکلی ندارد درصورتی که مصرف بی رویه ی ویتامین سی در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و گوارشی میتواند بسیار مضر باشد و باعث تشدید مشکلات آنها شود.
  • ویتامین دی همه کم نیست!
دکتریوسف ثانی ادامه داد: مصرف بی رویه ویتامین های محلول در چربی مانند دی، ای، کا و ای (D,E,K,A) می تواند مشکلات و عوارض جانبی فراوانی را به دنبال داشته باشد و با توجه به باور غلطی که در بین آحاد جامعه در مورد کم بودن ویتامین دی در تمام ایرانی ها وجود دارد، افراد هشدار ها در مورد عدم مصرف خودسرانه این ویتامین  را جدی نگرفته و در نتیجه با مصرف بسیار زیاد دچار مشکلات کبدی می شوند. در حالیکه بیماران باید با مراجعه به پزشک و آزمایش خون، میزان کمبود ویتامین خود را متوجه شوند و با مصرف میزان مناسب ویتامین ها از بروز عوارض ناشی از مصرف بیش از حد جلوگیری کنند.
  • تداخل دارویی گیاهان دارویی !
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد خود درمانی بیماری کرونا با گیاهانی همچون سیر، زنجبیل و سیاهدانه هم گفت: مصرف داروهای گیاهی به همراه داروهای ضد انعقاد و یا رقیق کننده ی خون ممکن است تداخل ایجاد کند. همچنین مصرف بی رویه آنها می تواند باعث عوارض جانبی شدیدی از قبیل تشدید استرس، بی خوابی و ایجاد علایم حساسیت مانند خارش بدن شود به همین دلیل است ضروری است برای  مصرف بجا و صحیح اینگونه داروها و بررسی هرگونه تداخل احتمالی به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنند.
  • مواد غذایی مناسب، معدن مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی
یوسف ثانی در پایان عنوان کرد افراد سالم میتوانند با مصرف روزانه چند واحد میوه و سبزیجات تازه در طول روز ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت کنند و از مصرف غیر ضروری مکمل های دارویی و گیاهی مگر بر اساس و صلاحدید تجویز پزشک اجتناب کنند.
پایان/
هدیه محمدی