مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

اغاز به کار نخستین همایش "نقش دانشگاه‌ در اقتصاد ملی" در دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی، مراسم افتتاح نخستین همایش "نقش دانشگاه‌ در اقتصاد ملی" با حضور قائم‌ مقام و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسا، معاونان و اساتید دانشگاه های مختلف کشور و مقاماتی از سازمان برنامه و بودجه با هدف افزایش تاثیر دانشگاه ها در توسعه و اقتصاد کشور همچنین تخصیص بهتر منابع بودجه ای به انها در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دکتر سعید سمنانیان دبیر اولین همایش نقش افرینی دانشگاه ها در اقتصاد ملی در این مراسم گفت: نظام اموزش عالی را باید در چارچوب برنامه ششم‌ توسعه رصد و بازنگری کنیم و در پیشبرد اهداف و احکام این برنامه به راهکاری برای مصرف بهینه منابع برسیم.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برگزاری پنل های تخصصی در این همایش یاداور شد: همه سیستم های کشور از جمله اموزش عالی نیاز به رصد و اصلاح دارند و باید بتوانیم خطرها و چالش های نظام اموزش عالی را طی بازه زمانی کوتاه و بلندمدت پیش بینی و برای حل انها چاره اندیشی کنیم.

دکتر سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در این همایش با تاکید بر نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در تولید ثروت در جامعه اظهار کرد: این سوال وجود دارد که چرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی، نقش افرینی دانشگاه ها در تولید ثروت محقق نشده است.
وی در این همایش یک روزه که در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است، با اشاره به وجود نواقصی در اموزش عمومی یاداور شد: با هماهنگی هایی که با وزارت اموزش و پرورش صورت گرفته، حرکتی برای تغییر اموزش عمومی اغاز شده است؛ زیرا اموزش عمومی ما در مرحله انتقال پاره ای حفظ کردنی ها به دانش اموزان است.
دکتر نمکی، با اشاره به رابطه سرمایه گذاری در امر اموزش به ویژه اموزش عالی با افزایش تولید ناخالص داخلی گفت: قسمت عمده ای از عقب افتادگی ها در توسعه کشور، به دلیل وجود اشکالات در توسعه یافتگی دانشگاه ها است.
معاون سازمان برنامه و بودجه به برخی از مشکلات توسعه یافتگی اشاره کرد و افزود: دانش اموخته های دانشگاه ها مهارت متناسب با ارائه خدمات برای رفع نیازهای جامعه را ندارند؛ از این رو بسیاری از صنایع مایل به جذب تکنیسین به جای جذب یک دانش اموخته مقطع دکتری هستند.
وی همچنین اموزش های طولانی، گران و غیرمرتبط را دیگر مشکل دانشگاه ها برشمرد و گفت: امروزه تب مدرک گرایی و ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد؛ این امر علاوه بر بار اضافی برای اموزش عالی، تبعات دیگری ازجمله افزایش انتظارات خانواده و فرد دانش اموخته را برای کسب شغل و موقعیت های بهتر در زندگی درپی دارد.
وی مساله محوری نبودن اموزش ها را از دیگر مشکلات دانست و ادامه داد: بسیاری از پژوهش ها حتی به رفع مسائل منطقه ای که پژوهش در ان صورت گرفته است نیز نمی پردازد و صرف نوشتن مقاله برای فرد کافی است.
دکتر نمکی تک بعدی بودن تربیت دانشجویان، ضرورت تغییر در نگاه به مسائل به ویژه مسائل اصلی مملکت، جزیره ای عمل کردن دانشگاه ها و مراکز مختلف و ایجاد نشدن مراکز جدید را بر اساس دیدگاه فایده و هزینه از دیگر چالش های نظام فعلی اموزش عالی برشمرد.
وی گفت: باید بدانیم چه فردی، در چه زمانی، با چه کیفیتی و با چه هزینه ای تربیت می شود تا منابع کشور به شکل بهتری به اموزش عالی اختصاص یابد.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در پایان صحبت هایش از تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع دانشگاه ها در سال گذشته برای اولین بار خبر داد و تاکید کرد: منظور از طرح چالش ها در نظام اموزش عالی این نیست که بودجه دانشگاه ها کاهش یابد؛ بلکه می خواهیم بدانیم چطور منابع ملی را بهتر در دانشگاه ها هزینه کنیم.

قائم مقام وزیر علوم: تعدد مراکز اموزشی یک اسیب مهم در جامعه
دکترعبدالله باقری، قائم مقام وزیر علوم نیز در اولین همایش نقش افرینی دانشگاه در اقتصاد ملی گفت: امروزه توفیقات اموزش عالی را مرهون حمایت‌های اعضای هیئت علمی و مدیران اموزش عالی در تولید زیرساخت‌ها و سیاست گذاری و برنامه ریزی انان هستیم.

وی افزود: در دوره قبل انتظار از دانشگاه این بود که نیروی کارشناس برای دستگاه‌های اجرایی تربیت کند تا به بخشی از تولید علم کمک کند که در این خصوص دانشگاه‌ها نقش خوبی را ایفا کردند، اما در اواخر دوره ۸۰ دچار انحرافاتی در زمینه اموزش‌های عالی شدیم که بخشی از این انحرافات به دولت قبل مربوط می‌شود که حل این انحرافات اسان نیست.

دکتر باقری اظهار کرد: در دوره جدید انتظار از اموزش عالی این است که فارغ التحصیلانی همراه با مهارت کافی تربیت کند و به مسائل اجتماعی و اقتصادی توان پاسخگویی داشته باشد، در مجموع دانشگاه موتور حرکت شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به تهدید‌های فرا رو در جامعه گفت: تهدید‌هایی در جامعه وجود دارد که اگر حل نشود مشکلاتی را به وجود می‌اورد. مانند توان دانشگاه در نظارت جامعه به خصوص نیاز‌های در حال تغییر، نقش دانشگاه‌ها به عنوان تنها تولید کننده دانش که امروز متزلزل شده است، تعدد مراکز اموزشی که یک اسیب مهم در جامعه تلقی می‌گردد.


قائم مقام وزیر علوم در ادامه با اشاره به برخی از توفیقات اموزش عالی تصریح کرد: اموزش عالی در برخی از موارد توفیقات چشمگیری داشته است مانند اینکه ایران بعد از عربستان بیشترین تعداد مقالات پر استناد را دارد و این به این معنا است که امادگی ورود به عرصه‌های بین المللی را داریم.

وی گفت: زیر ساخت ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان مهمترین موضوعات توسعه اقتصاد دانش است و هم اکنون ۱۶۵ هزار پارک علم و فناوری در سامانه معاونت علمی به ثبت رسیده است.

دکتر باقری با اشاره به برنامه وزارت علوم گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم این است که نیروی محرک توسعه دانش بنیان باشد و به مشکلات فرا روی جامعه در همه ابعاد پاسخ دهد.

وی در پایان عنوان کرد: امید است با تلاش مدیران اموزش عالی و حمایت برنامه بودجه بخشی از چالش‌های پیش رو در اموزش عالی حل شود.

لازم به ذکر است در این همایش یک روزه سه پنل تخصصی با موضوعات؛ هماهنگی بین برنامه های اموزش عالی با نیازهای بخش های اقتصادی- اجتماعی کشور، توسعه متوازن و ارتقاء کیفیت در اموزش عالی و بهبود مدیریتی و اقتصادی اموزش عالی در حال برگزاری است.