عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

کتاب «گیاهان دارویی شاخص شمال غرب ایران» توسط اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل کتاب گیاهان دارویی شمال غرب ایران منتشر شد. این کتاب توسط آقایان دکتر حسین کربلائی خیاوی، دکتر یونس رستمی‌کیا و مهندس علی صمدزاده از اعضاء هیات علمی مرکز گردآوری و تالیف شده است .

در مقدمه این کتاب آمده است منطقه شمال غرب کشور یکی از بکرترین و مستعدترین مناطق برای کشت و تولید انواع گونه‌های دارویی است و از شرایط اقلیمی مناسب و مطلوبی برای گسترش و تولید گیاهان دارویی برخوردار است اما متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نشده و به گونه­ ای هنوز تا نقطه ایده ­آل فاصله داریم . با توجه به اینکه دامنه تحمل اکولوژیک، شرایط رویشی و نیز بستر کاشت گونه‌های دارویی بومی شمال غرب ایران متفاوت با سایر مناطق ایران است، پتانسیل رویشی و زایشی بسیاری از گونه‌های دارویی بومی شمال غرب ایران ناشناخته است. کتاب مذکور، با چاپ رنگی هفتاد و دو گونه از گیاهان دارویی شاخص شمال غرب ایران، علاوه بر معرفی گونه‌ها (نام علمی، فارسی و محلی) به تشریح ریختار گونه‌ها، زمان گلدهی، قسمت‌های مورد استفاده و موارد مصرف آن‌ها در طب سنتی پرداخته است.