عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سلامت یک هدف اجتماعی و از جمله اولویت های مهم کشور است



مجمع سلامت شهرستان فیروزکوه با محوریت بررسی چالش های پسا کرونا در این شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، به نقل ا ز دبیرخانه سلامت و امنیت غدایی، دومین مجمع سلامت شهرستان فیروزکوه با شعار "سلامت برای همه، همه در برابر کووید " با حضور فرماندار و رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کارشناس مشارکت های مردمی و کانون های سلامت دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه ، رییس خانه مشارکت مردم در سلامت استان تهران، رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه، کارشناسان بهداشتی و روسای ادارات و ارگان های شهرستان، ۲۵ دی ماه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
ابوالقاسم مهری فرماندار فیروزکوه در جلسه مجمع سلامت شهرستان با اشاره به نقش موثر عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی بر سلامت، عنوان کرد: جلب مشارکت موثر گروه‌های مختلف مردم و همه بخش‌های جامعه، از مرحله تعیین مشکل در سطح محلی تا پیشنهاد راه حل، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های ارتقای سلامت، در سطح استانی و ملی، امری اجتناب ناپذیر است. لذا نظام مدیریت سلامت کشور، باید تفویض اختیار و مسئولیت به مردم در حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد که تشکیل مجمع شهرستانی ، گامی ارزشمند در تبلور این رویکرد ملی است.
وی ادامه داد: حفظ سلامت افراد جامعه و ارتقای شاخص های بهداشتی تا دستیابی به بالاترین میزان از مهمترین الویت های برنامه های جاری در این شهرستان است و در این راستا کلیه ادارات و ارگان ها بایستی تمام توان و امکانات خود را در جهت دستیابی به این مقوله بسیج کنند و از هیچ کوششی دریغ نکنند.
وجود پیامگزاران سلامت در تمامی دستگاههای اجرایی از موارد مهمی بود که فرماندار فیروزکوه آن را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: تا پایان ماه جاری تمامی ادارات و نهاد ها باید نسبت به تعیین و معرفی پیامگزار سلامت اقدام کنند. همچنین تربیت پیامگزاران سلامت به منزله تشکیل سازمانی رابطان یا مروجان سلامت در سازمان ها و نهاد های گوناگون بوده که می توان از این طریق توجه سازمان ها را به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت جلب کرد.
وی با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری کرونا از سطح فردی تا جامعه من جمله تاکید بر انجام سه نوبت واکسیناسیون و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به چالش های ایجاد شده در ایام کرونا پرداخت و افزود: خوشبختانه تعداد موارد بستری و بروز بیماری به مدد انجام واکسیناسیون کاهش یافته که لازم است اقدامات ویژه در جهت حفظ وضعیت مطلوب بکار گرفته شود و به چالش های بعد از کرونا توجه شده و ضمن شناسایی آنها به راهکارهای حل مشکلات پرداخته شود به طوری که مهمترین دغدغه ارگان ها و سازمان ها تامین سلامت مردم باشد.
در این نشست دکتر عبدالمجید حسینی رییس شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه ضمن تقدیر از رویکرد فرماندار شهرستان به مقوله سلامت مردم شهرستان، از ارگان ها و اداراتی که یاری گر مجموعه بهداشت و درمان در امر سلامت مردم بخصوص در ایام شیوع پاندمی کرونا بوده اند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: سلامت تنها معطوف به وجود بیماری های جسمی و روانی نیست ، بلکه نبود رفاه اجتماعی نیز سلامت اجتماعی افراد را به چالش می کشد و برای تحقق سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ارکان سلامتی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO )، نیازمند به توجه و تلاش بیشتر است.
وی ضمن تبیین دستاوردهای مجمع قبل و اهمیت توجه و برنامه ریزی به منظور دستیابی به اهداف موضوع دومین مجمع که چالش‌های سلامت در دوران پسا کرونا و انجام اقدامات لازم در این خصوص در سال آینده است، پرداخت.
دکتر حسینی به وضعیت روند شیوع بیماری کرونا در شهرستان، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا ، تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت، درصد پوشش واکسیناسیون جمعیت تابعه و اقدامات نظارتی و مراقبتی انجام شده در برنامه بسیج ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و بر انجام واکسیناسیون کرونا و استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود در جهت تکمیل پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف در کنار رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از تجمعات بی مورد و استفاده از ماسک تاکید کرد.
رییس شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه همکاری تمامی ارگان ها و نهادها و سازمان های مستقر در شهرستان را برای پیشگیری و مقابله با چالش های پسا کرونا لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: باید خود را برای مقابله با این چالش آماده و با همفکری، راهکار مطلوب و اجرایی پیشنهاد کنیم و خود را موظف و ملزم به رعایت و اجرای آن در سطح مجموعه تحت نظارتی و مدیریتی خود بدانیم.
در ادامه هر یک از ادارات به بیان گزارش عملکرد خود در جهت پیشگیری از بیماری کرونا پرداختند.
در پایان نیز مطابق با شیوه نامه برگزاری مجامع سلامت، متن بیانیه دومین مجمع سلامت شهرستان توسط پری سنجرانی کارشناس مسئول آموزش و ارتقای سلامت فیروزکوه مرور شد و حضار  نسبت به اجرای بهینه بیانیه مذکور متعهد شدند.
اهدای لوح تقدیر به مسئولین نهادها و دستگاههای فعال و برتر در حوزه سلامت در ایام شیوع کرونا نیز از برنامه های پایانی این مجمع بود که توسط فرماندار و مدیریت شبکه بهداشت انجام شد.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ ی.ق