عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

آیین اختتامیه دومین جشنواره ایثار دانشجویی به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه، آیین اختتامیه دومین جشنواره ایثار دانشجویی به میزبانی واحد استانی کرمانشاه با حضور حجت الاسلام نصیری فرد سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر عباسی معاون فرهنگی و دانشجویی و مهندس شیخ ربیعی مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، دکتر شرفی رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه و جمعی از مسئولین، مدرسان و دانشجویان دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه ضمن تشکر از ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی، به شرح فرآیند شکل گیری جشنواره ایثار دانشجویی از سال گذشته پرداخت.

دکتر شرفی هدف از برگزاری این جشنواره را پاسداشت مقام والای شهدا و ایثارگران نهضت انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع سلامت و تمامی ایثارگران آب و خاک نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره ایثار دانشجویی در چهل و هشتمین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی مصوب شد و مقرر گردید واحد استانی کرمانشاه با همکاری اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، نسبت به برگزاری آن اقدام نمایند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه ادامه داد: این جشنواره که فراخوان آن از ۱۵ مهر ۱۴۰۰ آغاز گردید در سه بخش ادبی، ادبیات نمایشی و هنری برگزار شد.

دکتر شرفی تصریح کرد: ۲۱۳ اثر از مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره واقع در واحد استانی کرمانشاه ارسال شد و هر اثر توسط ۲ داور متخصص در آن حوزه مورد داوری قرار گرفت.

دکتر شرفی اظهار داشت: بیشترین آثار از مراکز علمی کاربردی واحدهای استانی تهران غرب، کرمانشاه، تهران شرق، چهارمحال و بختیاری، کرمان، آذربایجان شرقی و بوشهر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در مجموع ارسال آثار نسبت به اولین جشنواره ایثار دانشجویی در سال ۱۳۹۹، رشدی بیش از صددرصد داشته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود، آشنایی نسل جوان با رشادت و از خودگذشتگی ایثارگران انقلاب اسلامی همچون سردار سلیمانی بعنوان مظهر اقتدار ملی را هدف اصلی برگزاری جشنواره ایثار دانشجویی دانست و از تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی نمود.

در ادامه این مراسم دکتر عباسی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه طی سخنانی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در جمهوری اسلامی ایران ریشه در سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارد.

دکتر عباسی ضمن اشاره به فرمایش امام علی(ع) که ایثار را شیوه نیکوکاران و بالاترین مرتبه ایمان می خواند، گفت: دین مبین اسلام با ایثار، رشادت و فرهنگ شهادت محفوظ مانده و در سراسر جهان توسعه یافته است.

وی افزود: اگر ایثارگری و رشادت رزمندگان انقلاب اسلامی نبود، اکنون ما قدرت بزرگ منطقه ای نبودیم و این فرهنگ ایثار و شهادت طلبی بود که استعمارگران و دشمنان انقلاب اسلامی ایران را به زانو درآورد.

دکتر عباسی تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت مجموعه ای از اعتقادات، باورها، ارزشها و اخلاقیاتی بود که در دوران دفاع مقدس متبلور شد و ۲۳۰ هزار شهید نشانگر این روحیه ایثار و شهادت طلبی در ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از نهضت بزرگ عاشورا است همانگونه که امام خمینی(رض) می فرمایند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: جامعه امروز ما بیش از پیش نیازمند فرهنگ ایثار و شهادت است و مسئولان فرهنگی خصوصا در دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در این زمینه فعال باشند.

دکتر عباسی خاطرنشان کرد: شهدایی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی در جبهه جنگ سخت در مقابل دشمن ایستادند اما وظیفه ما دانشگاهیان  ایستادگی و توسعه فرهنگ ایثار در جبهه نرم مقابل دشمن است تا بتوانیم زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) باشیم.

دکتر عباسی، انتقال فرهنگ و معرفی شهدای انقلاب اسلامی را وظیفه فعالان فرهنگی دانشگاه دانست و اضافه کرد: انتقال مفاهیم فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت می تواند با زبان علم و تکنولوژی مطابق با شرایط عصر حاضر، به شکل بهتری انجام شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشکر از تمامی کسانی که برای برگزاری دومین جشنواره فرهنگی هنری ایثار دانشجویی تلاش نمودند گفت: زندگی برای رضای خدا و عدم توجه به پاداش مادی، خود به معنای داشتن فرهنگ ایثارگری است.

آیین اختتامیه دومین جشنواره ایثار دانشجویی که با قرائت قرآن کریم آغاز شده بود با شعر خوانی آقای اصغر عظیمی مهر از شعرای توانمند استان کرمانشاه و خانم شقایق اسماعیلی، نفر اول بخش شعر این جشنواره همراه بود. سالن ورودی محل برگزاری اختتامیه با تصاویر و نمادهای دوران دفاع مقدس، مزین شده بود.

همچنین در پایان مراسم بیانیه هیات داوران دومین جشنواره ایثار دانشجویی توسط آقای اسدی مرام قرائت شد و از آقای علی اکبر یعقوبی فرزند شهید و کارمند دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان کرمانشاه، خانم شقایق اسماعیلی نفر اول بخش شعر و خانم دنیا قهرمانی نفر سوم بخش داستان نویسی که از دانشجویان مراکز علمی کاربردی کرمانشاه بودند به صورت حضوری تجلیل گردید و اسامی برگزیدگان جشنواره (مطابق جدول ذیل) اعلام شد.

عناوین

اول

دوم

سوم

داستان کوتاه

اسماعیل رمضانی

پوریا اسکندرزاده

دنیا قهرمانی

شعر

شقایق اسماعیلی

علی رضایی

زهرا گودرزی

مهران امیر محمدی

فیلمنامه نویسی

ندارد

غلامرضا آقا یاری

محمد حفیظی

نمایشنامه نویسی (صحنه ای )

سپرعلی کوچکی

احسان زارع زاده

مهدیه محمدخانی

نمایشنامه نویسی (خیابانی )

ستار یار احمدی

الهه گلستانی

سید ابراهیم طباطبایی

پوستر

احمد عبدی

امیر محمد عبداللهی

سید حمید جوکار

عکس

حمید عابدی

جبار غلامی

سالار چرمی