عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه علوم پزشکی فسا با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت و مسوولین شهرستان برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه علوم پزشکی فسا با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت و مسوولین شهرستان برگزار گردید و از خدمات دکتر خالقی رئیس پیشین این مجموعه تقدیر و حکم سرپرستی دانشگاه که چندی پیش از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شده بود به دکتر وکیل اعطاء گردید.

به گزارش وب دا فسا؛ در این مراسم امام جمعه فسا بیان کرد: حسب تجربه۲۰ساله‌ام،درارتباط بادانشگاه علوم پزشکی، باید اذعان کنم مرجعیت دانشگاه در سال‌های اخیر نسبت به گذشته به عنوان نهاد علمی دچار چالش شده است.‌ این امر علل و عواملی می تواند داشته باشد از جمله؛

۱-      عدم قاطعیت لازم در موضوعات و مسائل علمی مبتلا به

۲-      عدم حساسیت نوع و مواجهه‌ی صحیح نسبت به موضوعات مرتبط به خود

۳-      بی‌اعتنایی به شان و جایگاه و عدم لحاظ پرنسیب

حجت الاسلام والمسلمین حسین جمالی زاده افزود: الان به حرفه پزشکی در جامعه چه نگاهی می‌شود؟ از قرائنی مثل اقبال کنکوری‌ها می توان فهمید که نگاه جامعه چگونه است و چه تغییراتی داشته است.

وی اضافه کرد: جناب آقای دکتر وکیل که شخصیتی علمی، با تجربه و آگاه به امور دانشگاه هستند و زمام امور دانشگاه را بر عهده می گیرند چه جور نگاهی به این مسند و ریاست بر این مجموعه دارند؟

مشورت با کارشناسان خبره، پاکددست، مجرب و بی‌حاشیه را قدر بدانید

امام جمعه فسا گفت: دراین مدت ۴ ساله، جلسات تودیع زیادی داشته‌ایم ولی تودیع و معارفه در دانشگاه علوم پزشکی با جاهای دیگر فرق دارد، از آن جهت که این مسند با سلامت و جان مردم ارتباط مستقیم دارد، جدای از ماهیت علمی ا‌ی که دارد. توقع آن است که دراین جایگاه لااقل پرستیژ و پرنسیب را حفظ کنیم و یادمان باشد این لباس، بزرگانی چون دکتر قریب و دکتر پاک نژاد و امثالهم را به خویش دیده است.

حجت الاسلام جمالی زاده افزود: روی جایگاه علمی دانشگاه به عنوان تنها مرجع علمی سلامت و بهداشت و درمان مردم حساسیت داشته باشیم و اجازه ندهیم نظرات غیرکارشناسی در این زمینه جولان دهد. برای تقویت مرجعیت علمی این نهاد از رفتارهای علم‌زده و بُلد شدن شبه‌علم پرهیز شود. هر چیزی را به اسم علم و هر نظری را تحت عنوان علمی بودن در جامعه سرایت ندهید. به اسم علم برخی رشته‌ها یا چهره‌ها به کار تجاری مشغولند.

به گفته وی این حجم از داروها و ام آر آی و سی‌تی‌اسکن‌ها به اسم علم، آیا پذیرفتنی ست؟ یکی از پزشکان متخصص می گفت: "تبعات این سی‌تی‌اسکن های مکرر از یک بیمار کرونایی پنج شش سال آینده صدایش در می‌آید، زمانی که جبرانش ممکن نیست."

امام جمعه فسا گفت: نکته‌ی دیگر اینکه؛ بعضاً خبرهایی می‌رسد راجع به یک‌سری اتفاقات در دانشگاه که شائبه‌ی منافع شخصی، گروهی و جناحی از آن برداشت می‌شود که ممکن است شایعه باشد و یا کم باشد ولی بدانیم که قلیل و کم این مسائل در اینچنین مراکزی زیاد است و نباید اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: به آقای دکتر وکیل عرض می‌کنم؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین رمز محبوبیت شما در بین مردم، ماندگاری‌تان نزد آیندگان، مقبولیت‌تان نزد مسئولین مافوق و موفقیت‌ تان در اداره مجموعه، این است که تمامی امور مدیریتی‌تان اعم از عزل و نصب، انتخاب همکاران، واگذاری مسئولیت‌ها و گزینش نیرو، حتی برای سطوح پائین، دخل و خرج امور مالی و کلیه‌ی امور بر مبنای قانون و تشخیص علمی خودتان باشد.

حجت الاسلام جمالی زاده با بیان اینکه مشورت با کارشناسان خبره، پاکددست، مجرب و بی‌حاشیه را قدر بدانید، افزود: عزل و نصب‌هابراساس شایسته‌ سالاری باشد و به هیچ وجهی شائبه تحت تاثیر قرار گرفتن از سیاسیون و جریانات سیاسی و شخصیت‌های سیاسی درون و بیرون دانشگاه نباشد.

وی تاکید کرد: مشاوران از شایستگان بی‌حاشیه و غیروابسته به جریانات سیاسی، مومن و سالم، متخصص و اهل کار شبانه روزی خستگی ناپذیر، انقلابی (نه انقلابی شعاری وابسته به گروه‌های سیاسی) بلکه انقلابی در عمل یعنی عملاً پایبند به معتقدات دینی و ارزشی باشند و البته چنین افرادی به هیچ وجه اهل خودنمایی نبوده و از مطرح شدن و مسئولیت فراری‌اند. چنین افرادی کم هم نیستند ولی معمولا گمنامند. اینها را شناسایی کنید و به کار گیرید.مطمئنباشید! اگر چنین شیوه‌ای را در دستور کار خود قرار دهید هم مقتدر و هم عزتمند و هم موفق و هم مورد حمایت خواهید بود.

امام جمعه فسا بر توجه جدی به مسئله بهداشت که رهبری بزرگوار انقلاب هم اهمیت بهداشت را مقدم بر درمان برشمردند، تاکید کرد و افزود: درست است که در این دوران کرونا ضرورتا کفه‌ی کار به نفع درمان سنگینی می‌کرد لکن از بهداشت با همه‌ی شقوقش نباید غفلت شود.

وی تصریح کرد: دربخش درمان، نظارت کنید که حقیقتا غمخوار بیمار و خانواده بیمار باشید، پناه مردم باشید و مردم و خانواده‌ها آن را لمس کنند.مردم تَه‌ مانده امیدشان را به پای این دولت انقلابی گذاشته‌اند. هر کس در این دولت مسئولیت داشت باید از این سرمایه ارزشمند حراست کند و نگذارد مردم خدای نکرده ناامید شوند.

حجت الاسلام جمالی زاده اضافه کرد: نکته‌ی آخر اینکه به نهادهای نظارتی اعتماد کنیم و آنها هم دقیق و با قطع نظر از اشخاص و شخصیت‌ها و جناح‌ها و گرایش‌ها به وظیفه‌ی خویش عمل کنند.

وی در پایان ضمن عرض تبریک به آقای دکتر وکیل از زحمات و تلاش‌های آقای دکتر خالقی و همکاران ایشان تشکر و قدردانی کرد.

امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و قراردادی در حوزه سلامت باشیم/ نگاه ویژه مسئولین شهرستان فسا به حوزه سلامت نشان از شناخت آنها از بهداشت و درمان است

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نگاه و اشراف ویژه مسئولین شهرستان فسا از حوزه سلامت نشان از شناخت و درک عظیم از حوزه بهداشت و درمان است، گفت: در دوران کرونا اقدامات بسیار خوبی در شهرستان فسا در مقابله با کرونا و مدیریت بیماری انجام گرفته است و مدافعین سلامت وظایف خود را به نحو احسن انجام داده اند.

دکتر عباس عبادی با بیان اینکه رفت و آمدها در موضوع سازمانی یک امر طبیعی است، افزود: مسوولین جدید دانشگاه از تجربه دکتر خالقی استفاده نمایند و از ایشان خواهشمندم که در حوزه تجربه نگاری این بحران تلاش کنند .

وی تاکید کرد: خدامحوری، مردم محوری و مردم مداری سرلوحه کار مسوولین بوده و هست و این امر مهم با تاکید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت در خصوص تعیین تکلیف نیروهای قراردادای پرستاری گفت: در نامه ای که از سوی مقام عالی وزارت صادر شده بر لزوم هر چه سریع‌تر تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی تاکید شده و امیدواریم با مشارکت سازمان امور استخدامی کشور در سال ۱۴۰۱ شاهد تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و قراردادی در حوزه سلامت باشیم .

دکتر عبادی با بیان اینکه در حال حاضر ما بیش از یکصد هزار کمبود پرستار در سطح کشور داریم، گفت: باید ساختار توسعه حوزه سلامت در بیمارستان‌ها را افزایش بدهیم تا شرایط جذب پرستار افزایش پیدا کند .

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: توجه به حوزه بهداشت همانطور که مقام معظم رهبری در دیدارشان با پرستاران تاکید کردند، تقویت شبکه های بهداشت و استفاده از ظرفیت های مردم و همکاران پرستار، ماما و بهداشت به ما در نزدیک شدن به عدالت در سلامت کمک می کند.

وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی و حوزه سلامت شهرستان فسا توجه ویژه کند

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان برخی از مشکلات حوزه سلامت در این شهرستان خواستار توجه بیشتر وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی فسا شد .

دکترحجت اله فیروزی به مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان فارس در خصوص تجهیز بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی فوق تخصصی امام حسین(ع) فسا اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی فسا به تنهایی علاوه بر جمعیت ۲۴۰ هزار نفری شهرستان به بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در شرق فارس و استان های همجوار هم خدمت رسانی می کند .

وی با بیان اینکه ساخت فیزیکی ساختمان این بیمارستان به اتمام رسیده و به صورت موقت تحویل دانشگاه علوم پزشکی فسا شده است، گفت: تجهیز این بیمارستان و راه اندازی آن در مجموعه نظام سلامت علاوه بر این که به بیماران نیازمند شرق فارس خدمت رسانی خواهد کرد باعث اشتغال زایی بیش از ۵۰۰ نفر نیز خواهد شد .

وی در خصوص کمبود نیروی پرستار در این شهرستانگ فت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی پرستار در قالب نیروهای شرکتی و قراردادی در مراکز درمانی شهرستان فسا جذب شدند که وزارت بهداشت باید وضعیت این نیروها را هم تعیین تکلیف کند .

مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی امنیت شغلی کادر درمان را تامین کند

معاون استاندار و فرماندارویژه شهرستان فسا گفت: ازمدیریت جدید انتظار می رود که ارتباط با مردم و همچنین کادر درمان را گسترش و مردمی بودن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

دکتر علیرضا فیروزی افزود: دردانشگاهعلومپزشکی فسا مولفه ی آموزش پا به پای مولفه‌های بهداشت و درمان رشد نیافته و لازم است که در حوزه آموزش نیز از توسعه لازم برخوردار شود.

وی امنیت شغلی پرستاران و سایر کادردرمان را از مهم‌ترین مسائلی برشمرد که می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تجهیز و راه اندازی بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی امام حسین(ع) از مهمترین برنامه های پیش رو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن گرامیداشت ۹ دی روز بصیرت و سالروز شهدات سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: حوزه بهداشت و درمان و سلامت، حوزه بسیار وسیع و گسترده است و جهت توسعه و ارتقا نیاز به همکاری و همدلی و همکاری تمام دوستان است. ما در این مسیر دست همه دوستان را به گرمی می فشاریم.

دکتر محمد کاظم وکیل افزود: برای ارتقا دانشگاه برنامه های داریم و مهمترین برنامه ما تجهیز و راه اندازی بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی امام حسین (ع) است که امیدواریم وزارت بهداشت و درمان در زمینه مالی و تجهیزاتی به ما کمک کند که به این مهم دست پیدا کنیم.

در شرایط سخت تحریم و کرونا، دستاوردهای زیادی در حوزه بهداشت و درمان داشتیم

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:در زمانی بنده مسئولیت را قبول کردم که حوادث سختی رخ داد، ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد. از زلزله و سیل و آتش سوزی و کرونا همه اینا حوادث و تهدیداتی بود که پیش آمد و به لطف خدا و تفضل شهدا، همکاران بنده تهدیدات را به فرصت تبدیل کردند و آنچه رخ داد لطف و تلاش دوستان و مدیران پرتلاش بود و اگر قصوراتی رخ داد گردن بنده حقیر است.

دکتر علی اصغر خالقی افزود: در ایام کرونا گاها جلساتی تا ساعت ۱-۲ نیمه شب در دفتر امام جمعه محترم برگزار میشد. روزهای سختی گذشت. در ایام کرونا حتی یک شهروند فسایی پشت درب های بیمارستان نماند. در ایام کرونا از کوچکترین مباحث بهداشت و درمان غافل نشدیم.

در ادامه دکتر خالقی گزارشی از عملکرد، دستاوردها و افتخارات دانشگاه در ۴ سال گذشته را ارایه نمود.

دراین مراسم دکتر وکیل به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی فسا معرفی شد و از خدمات دکتر خالقی رئیس پیشین این مجموعه تقدیر به عمل آمد.