هشدار مدیر حراست دانشگاه درخصوص تشدید فعالیت کلاهبرداران در ماههای پایانی سال
مدیر حراست دانشگاه با اشاره به تشدید فعالیت کلاهبرداران سایبری و اینترنتی در ماههای پایانی سال به همکاران هشدار داد مراقب باشند تا قربانی کلاهبرداران مالی نشوند.
دکتر ناصر خرمی مدیر حراست دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به افزایش فعالیت کلاهبرداران اینترنتی در ماههای پایانی سال گفت: بررسی پرونده های مربوط به این گونه جرایم نشان می دهد همواره پیشگیری، مقدم بر درمان است. بنابراین باید در هنگام انجام تراکنشهای مالی بسیار هوشمندانه عمل کنیم تا قربانی کلاهبرداران نشویم.
مدیر حراست دانشگاه با اشاره به تنوع و تعدد روشهای کلاهبرداری مالی گفت: متاسفانه اخبار واصله از واحدهای تابعه دانشگاه حاکی از این است که علیرغم تمام توصیه های حفاظتی ارایه شده، تعدادی از همکاران دانشگاه در سطوح مختلف پرسنلی، بهداشتی، درمانی و آموزشی به روشهای متعدد در دام این کلاهبرداران افتاده و حسابهایشان تخلیه شده است.
وی رسالت حراست دانشگاه را حفظ و حراست از ماموریت ها و اهداف و اموال سازمان و صیانت پرسنل برشمرد و خاطرنشان کرد: ماهیت اصلی اقدامات حراست دانشگاه همواره پیشگیرانه بوده است و در این راستا سعی داریم با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر به همکاران از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کنیم.
به گفته دکتر ناصر خرمی، در صورت بروز چنین جرایمی، طبیعتا همکاران باید مسیر قضایی مربوطه را با مراجعه به دادگاه و پلیس فتا طی کنند که بسیار زمانبر است و متاسفانه به دلایل مختلفی نظیر پیچیدگی روش های کلاهبرداران، تعدد این قبیل پرونده ها، انصراف شاکیان از شکایت و... نتیجه بخش نیست. بنابراین با انجام اقدامات پیشگیرانه باید سعی کرد قربانی این قبیل کلاهبرداری ها نشویم.
وی با اشاره به شیوه های متعدد این کلاهبرداری ها گفت: کلاهبرداران گاهی از طریق تلفن های شخصی (موبایل، شماره های اینترنتی و خاص) با کادر بیمارستان اعم از پرسنل یا پزشکان و اعضای هیئت علمی تماس گرفته و خود را از حوزه های مالی بیمارستان یا دانشگاه و یا حتی برخی سازمانهای نظارتی خاص معرفی می کنند و بعضا با تهدید و قدرت نمایی برای افراد در ایام تعطیل یا خارج ساعت اداری ، درخواست فوری عودت وجوه به شماره کارت اعلامی را دارند.
به گفته مدیر حراست دانشگاه، تماس گیرنده یا کلاهبردار برای جلب اطمینان شخص به بیان اطلاعاتی از وی که قبلا از طرق مختلف جمع آوری کرده است می پردازد و با این ترفند که مبالغ واریزی دانشگاه اعم از کارانه یا غیره اشتباها به حساب فرد واریز شده، از وی می خواهند برای جلوگیری از بروز اختلال و بسته شدن حسابش، سریعا به خودپرداز مراجعه و مبلغ را به شماره کارت اعلامی واریز کنند که متاسفانه در اکثر موارد، این روش منجر به موفقیت در کلاهبرداری شده است.
دکتر ناصر خرمی با تاکید بر این که درخواستهای تلفنی روش قابل اعتماد و مناسبی برای اقدامات مالی نیست، به همکاران هشدار داد: درصورت بروز مسایل مالی در بیمارستان یا اداره هرگز در ساعات غیراداری و با تلفن شخصی با فرد تماس گرفته نمی شود بلکه در ساعات اداری هماهنگی های لازم به صورت حضوری یا مکتوب با فرد انجام می پذیرد.
وی از همکاران دانشگاه خواست درصورت مواجهه با این گونه تماسها به هیچ عنوان تسلیم خواسته تماس گیرنده نشده و آن را به زمان اداری و حضور در محل کار خود موکول کنند تا بتوانند استعلام های لازم را از واحدهای نظارتی و حراستی انجام دهند.
دکتر ناصر خرمی در ادامه افزود: برخی موارد دیگر نیز تماس گیرنده وانمود می کند شخص برنده جایزه یک برنامه تلویزیونی شده و باید برای دریافت جایزه، شماره حساب یا کارت بانکی خود را ارایه دهد. سپس با ترفندهای مختلف فرد را مجبور به مراجعه حضوری به دستگاه خودپرداز کرده و در ادامه با تعدد درخواستها و سردرگم کردن قربانی پشت دستگاه (مثلا تغییر زبان دستگاه به انگلیسی و...) باعث می شوند فرد تمام موجودی خود را شخصا به حساب دیگری واریز کند.
به گفته مدیر حراست دانشگاه متاسفانه پیگیری های قضایی در این گونه موارد غالبا سخت به نتیجه می رسد. زیرا کلاهبرداران با یک سلسله عملیات بانکی پیچیده و چرخش های متعدد مالی مبالغ کلاهبرداری شده را جابه جا می کنند و بسیاری از کارتهای بانکی مورد استفاده در این شبکه های کلاهبرداری، متعلق به افراد بی خانمان و کارتن خواب است که حتی بر فرض شناسایی صاحب کارت بانکی، اقدامات برای بازگرداندن مبالغ به مالباختگان، موثر نیست.
دکتر ناصر خرمی با اشاره به یکی دیگر از روشهای مجرمانه سودجویان در کلاهبرداری از بیماران بستری در بیمارستانها خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی دراین خصوص باید از مسیرهای متعدد به خانواده و همراهان بیماران بستری در مراکز درمانی صورت گیرد و توجیه شوند که پرداختهای مالی به بیمارستان، تنها از طریق مراجعه حضوری به صندوق بیمارستان صورت می گیرد و به هیچ عنوان فرایند مالی از طریق پرداخت اینترنتی، کارت به کارت و فوری و یا با خرید و ارایه تجهیزات پزشکی در خارج ساعت اداری انجام نمی شود.
وی تاکید کرد: همکاران در صورت بروز این گونه موارد حتی اگر کلاهبرداری ناموفق بود مراتب را حتما به حراست اطلاع دهند تا آگاهی بخشی لازم به سایر پرسنل صورت گیرد.
مدیر حراست دانشگاه یادآور شد: در دو هفته اخیر گزارشهای ارسالی از مراکز مختلف حاکی از این است که تماس های تلفنی شروع شده و تمامی همکاران باید در این خصوص هوشیار باشند تا قربانی نشوند.
دکتر ناصر خرمی در ادامه سخنان خود استفاده از یک کارت بانکی با موجودی محدود برای خریدهای اینترنتی را توصیه کرد و گفت: پیشنهاد می شود افراد برای خریدهای اینترنتی از حساب یا کارت بانکی اصلی خود که تمام اندوخته مالی شان در آن قرار دارد استفاده نکنند بلکه کارت بانکی با موجودی محدود را به این گونه اقدامات اختصاص دهند تا در صورت وقوع کلاهبرداری، حساب پشتیبان فرد تخلیه نشود.
عدم واگذاری کارت بانکی به فروشنده، عدم اعلام رمز کارت با صدای بلند در فروشگاهها، وارد کردن رمز توسط خود فرد در دستگاه کارتخوان و خاموش کردن فیلترشکن در هنگام انجام عملیات بانکی و اداری از دیگر توصیه های حفاظتی مدیر حراست دانشگاه بود.
دکتر ناصر خرمی در خاتمه سخنان خود حراست دانشگاه را مشاوری همراه، امین و حافظ صیانت همکاران برشمرد و خاطرنشان کرد: حراست دانشگاه در نظر دارد با ارایه موارد حراستی و حفاظتی به صورت دوره ای، در راستای کاهش آسیب به بدنه دانشگاه و صیانت پرسنلی گام بردارد و همکاران در هنگام بروز مشکل حتما به حراست دانشگاه یا واحدهای تابعه مراجعه کنند تا انشالله شاهد کمترین آسیب به خانواده دانشگاه باشیم.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع