عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

راهنما سلامت؛ آنژیوگرافی چه کاربردی دارد؟



با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، ممکن است با واژه ها و اصطلاحات تخصصی مواجه شوید که آشنایی لازم با مفهوم آن ها را نداشته باشید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظر دارد برای آشنایی بیشتر عموم با این واژه ها، در قالب مجموعه "راهنماسلامت"به توضیح درباره آن ها بپردازد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، در دنیای پیشرفته پزشکی امروز از روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود. روش‌هایی که تا حد ممکن تهاجمی نباشند و نتایج دقیق ‌تری را نشان دهند.
یکی از پرکاربردترین روش‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، مغزی و عروقی، آنژیوگرافی است. پزشکان از طریق این روش می‌توانند عروق را به طور کامل مشاهده کنند.
از طریق آنژیوگرافی، عروقی که تنگ یا مسدود شده‌اند، شناسایی می شوند و بنابر تشخیص پزشک به کمک روش های غیر جراحی یا جراحی باز، انسداد برطرف می شود.
در عمل آنژیوگرافی از لوله‌ای به نام«کاتتر» استفاده می‌شود. این لوله از طریق شریان کشاله ران یا شریان دست وارد بدن می‌شود و به سمت قلب، مغز یا هر قسمت دیگری که نیاز باشد هدایت می‌شود.
سپس ماده حاجب (کنتراست) از طریق کاتتر داخل عروق تزریق میشود. ماده حاجب کمک می‌کند رگ‌ها در اشعه ایکس با وضوح بالا دیده شوند.
پرهیز از مصرف غذا و مایعات صبح روز آنژیوگرافی(۶ ساعت ) و مصرف  دارو ها تحت نظر پزشک از جمله مراقبت های عمومی پیش از انجام آنژیوگرافی است.
خطر کم، تشخیص دقیق، دوران نقاهت کوتاه و صرفه جویی در هزینه و زمان از مزایا و احتمال ایجاد عفونت در محل زخم کاتتر، بروز حساسیت نسبت به ماده رنگی و اشعه ایکس، تپش قلب و نامنظم شدن ضربان قلب و ضعف و حالت تهوع یا استفراغ در برخی موارد محدود از معایب انجام آنژیوگرافی محسوب می شود.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲