عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

با حضور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در شبکه برکت «راهکارهای پیشگیری و مقابله با پدیده خشکسالی و بحران کم آبی و استفاده بهینه از آب در فرآیند تولید محصولات کشاورزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه سال جاری گفتگوی دکتر حسین کربلائی خیاوی با موضوع «راهکارهای پیشگیری و مقابله با پدیده خشکسالی و بحران کم آبی و استفاده بهینه از آب در فرآیند تولید محصولات کشاورزی» به صورت زنده از شبکه برکت پخش گردید.

در این برنامه تلویزیونی دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اینکه تغییر شرایط اقلیمی، کشاورزی را هم مانند سایر امور تحت تاثیر قرار داده که بارزترین آن خشکسالی و بحران آب است، اظهار داشت: خشکسالی پدیده موقت و گذرا نیست، بهترین راهکار مقابله با پدیده خشکسالی مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری آن در اراضی دیم و آبی است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان داشت: ترویج و به کارگیری اصول صحیح مهندسی در کشاورزی، بهره‌گیری از ارقام و بذور اصلاح شده، پربازده و مقاوم به آفات و بیماری‌های گیاهی، به کارگیری روش‌های به زراعی سازگار با تغییرات اقلیم، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توجه به دیمزارها، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی به مزارع از جمله اقداماتی است که برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

وی کشاورزان پیشرو را مصداق بارز استفاده از دانش در بخش کشاورزی برشمرد و بیان داشت: اگر دستاوردهای تحقیقاتی، دانش و تجربیات کشاورزان پیشرو به بهره‌برداران انتقال یابد به طور یقین بخش کشاورزی با جهش تولید بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

دکتر حسین کربلائی خیاوی آینده پژوهی در کشاورزی را با توجه به شرایط سال‌های آتی کشور مهم برشمرد و ابراز داشت: رسالت اصلی ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینهٔ علوم زراعی و باغی، خاک و آب، فنی مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی و حفاظت خاک و آبخیزداری بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای آینده پژوهی و پایداری تولید در حوزه کشاورزی اعلام داشت: با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور و به منظور افزایش بهره‌وری آب، توجه جدی به اصلاح الگوی کشت، تولید ارقام مقاوم به شرایط نامساعد محیطی، تنوع بخشیدن به ارقام مختلف زراعی و باغی، سوق دادن کشت‌های بهاره به پاییزه، اصلاح و بهینه‌سازی روش‌های آبیاری از طریق توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، استفاده از بذور متحمل به شوری و خشکی، اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشایی، توسعه گلخانه‌ها و توجه جدی به دیمزارها ضرورت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از محصولات کشاورزی در دنیا با کشت دیم تولید می‌شود و کشورهای مطرح جهان به سمت تولید محصولات کشاورزی با این روش سوق پیدا کرده‌اند، گفت: با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی با تولید محصولات اساسی و از طرفی نیاز به مدیریت منابع آبی به شکل بهینه، ضروری است کشت دیم مورد حمایت قرار بگیرد و با رفع موانع و مشکلات، ظرفیت آن در کشور تقویت شود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی بر لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش برای جهش تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی این است که میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کند.

وی در خصوص اصلاح الگوی کشت بیان داشت: تغییر زمان کشت حبوبات دیم و چغندرقند از بهاره به پاییزه، آبیاری به روش تیپ با آرایش کشت دو ردیف با یک نوار و سه ردیف با دو نوار تیپ بین آن‌ها در سیب‌زمینی، کشت پاییزه سیب‌زمینی برای مصرف تازه خوری که کاهش حداقل شش بار آبیاری را به دارد، تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی در سیستم هواکشت از جمله اقدامات انجام شده است.