عمومی | دانشگاه تهران

گزارش ویژه‌برنامه «سرو ماندگار» در دانشگاه تهران / سخنان دکتر مقیمی، دکتر رستمی و سردار مقدم‌فر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عصر سه‌شنبه در ویژه‌برنامه «سرو ماندگار» که با شعار «عَلَم در امتداد قلم» همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همچنین اولین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی و شهید سلیمانی، هر دو برای جامعه‌سازی تلاش داشتند و هر دو مرزبان حوزه‌ای بودند که در آن ماموریت پیدا کرده بودند.

*دکتر رستمی: آیت‌الله مصباح یزدی و سردار سلیمانی هر دو در کنار هم و در جهت ورود به تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کردند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به همراهی عمیق و وسیع آیت‌الله مصباح یزدی با نهضت اسلامی، گفت: نگرانی نسبت به مرزبانی حریم دین، تلاش برای مقابله با انحرافات، پر کردن عرصه‌ها و سنگرهای خالی و به دست گرفتن ماموریت‌هایی که افراد دیگر حاضر به پذیرش آنها نبودند، در حرکت آیت‌الله مصباح یزدی دیده می‌شود.
وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه روشنگری و دفاع از مبانی دین، بدون اینکه تلاشی برای تصدی مناصب حکومتی و عرصه‌های اجرایی داشته باشد، مسئولیت و ماموریت خود را در حوزه علم و دانش می‌‌دیدند و یکی از اولین کارهای ایشان بحث وحدت حوزه و دانشگاه و هم‌افزایی و توجه به وزن هر دو مرکز علمی کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با اشاره به تلاش آیت‌الله مصباح یزدی برای جامعه‌پردازی، تاکید کرد: تمدن بدون جوشش و تولید انبوه و زایش علمی محقق نمی‌شود و علم بر بستر علوم انسانی و علوم انسانی بر بستر تفکر شکل می‌گیرد. آیت‌الله مصباح یزدی با اهتمام به توسعه فضاهای معرفتی، سعی می‌کردند مسیر تمدن نوین اسلامی را از طریق تحکیم مبانی علمی رقم بزنند.
وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی و سردار سلیمانی هر دو در کنار هم و در جهت تحکیم مبانی و زیرساخت‌ها برای ورود به تمدن نوین اسلامی تلاش و حرکت می‌کردند، در آغاز سخنانش اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تاکید دارند، شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی در این سه حوزه الگو هستند. خودسازی در این دو بزرگوار به طوری اتفاق افتاده است که مَنیتی در آنها وجود ندارد و هر دو تلاش بر جامعه‌پردازی دارند.

*سردار مقدم فر: شهید سلیمانی انسان تراز تمدن نوین اسلامی است

بر طبق این گزارش، سردار حمیدرضا مقدم‌فر، دبیر ستاد مردمی بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز در این ویژه‌برنامه، اظهار کرد: شهید سلیمانی را بیش از آنچه که این روزها گفته می‌شود، باید شناخت؛ البته این امر نیازمند تحقیق و پژوهش است.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی یک شخصیت جامع در ابعاد مختلف و انسان تراز تمدن نوین اسلامی است؛ گفت: پس از شهادت شهید سلیمانی و به برکت خون ایشان، قدرت و سرعت جبهه مقاومت به صورت کاملاً تزایدی بالا رفت.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: همه مردم نیازمند الگو گرفتن از شهید سلیمانی هستند اما امروز مدیران و مسئولین کشور بیش از مردم به الگوگیری از سبک مدیریت انقلابی و جهادی سردار سلیمانی نیاز دارند. حاج قاسم دست‌یافتنی است، فقط باید او را شناخت و رموز مدیریت شهید سلیمانی را باید کشف کرد.

*دکتر مقیمی: مدیران به جای اینکه در دفاتر خود بنشینند، باید در پهنه عملیاتی حضور داشته باشند

بر طبق این گزارش، دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، یاد و خاطره آیت‌الله مصباح یزدی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و با اشاره به تقارن «عَلَم در امتداد قلم»، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان تئوریستین مکتب فکری انقلاب اسلامی و تبئین‌گر دیدگاه‌های امامین انقلاب اسلامی، خوراک فکری فراهم کردند و شهید سلیمانی قهرمان عرصه میدان، این تئوری‌ها و مکتب فکری را در عرصه عملیاتی پیاده می‌کردند.
وی افزود: قرآن به ما می‌آموزد که حیات طیبه با تقوا در کنار عمل صالح شکل می‌گیرد. تقوا ناظر بر همان باورها و مبانی فکری درست است و عمل صالح هم پیاده کردن این مبناهای فکری است که تلفیق این دو می‌شود حیات طیبه.
نگارنده کتاب «رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی»، در تشریح موردکاوی خود درباره سبک مدیریتی سردار سلیمانی، گفت: در پی این مطالعه موردکاوی که با تحلیل مضمون بیش از ۶۰ مصاحبه و سخنرانی از سخنان شهید، همرزمانش و شخصیت‌های بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است، به یک مدل مدیریتی رسیدیم که در این مدل، یک سری مولفه‌ها به عنوان مولفه‌های زمینه‌ساز برای مطرح شدن و رشد رهبری اخلاص‌مدار احصا شده است.
وی از «پیشگامی» و «مدیریت میدانی» به عنوان عناصر مدیریت به سبک شهید سلیمانی نام برد و گفت: شهید سلیمانی اشاره می‌کنند که همه مدیران در عرصه‌های مختلف نظامی، اداری، دانشگاهی و … باید نقش امام را ایفا کنند یعنی جلودار باشند. یعنی مدیران به جای اینکه در دفاتر خود بنشینند، باید در پهنه عملیاتی حضور داشته باشند، عملیات را رصد کنند و با نظاره کردن پهنه عملیاتی، به فرماندهی بپردازند.
رئیس دانشگاه تهران، درس‌آموز دیگر از شهید سلیمانی را «هوشمندی فرهنگی» شهید سلیمانی دانست و گفت: شهید سلیمانی توانست با هوشمندی فرهنگی، قومیت‌ها، ملیت‌ها و زبان‌های مختلف را زیر چتر جبهه مقاومت دور هم جمع کند.

بر طبق این گزارش، مدیحه‌سرایی حاج سعید حدادیان و شعرخوانی میلاد عرفان‌پور شاعر آئینی، از دیگر بخش‌های این برنامه بود. همچنین کلیپی با محتوای شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، یوم‌الله ۹ دی و ایام فاطمیه در این ویژه برنامه پخش شد.
شرکت‌کنندکان در این ویژه‌برنامه، در پایان با حضور بر سر مزار شهدای گمنام آرمیده در دانشگاه تهران، به مقام شهدا ادای احترام کردند.