عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرستار بیمارستان برازجان؛ حوادث منجر به تروما یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دشتستان محسوب می‌شود

نادیا اخلاقی در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اظهار داشت: امروزه تروما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و ناتوانی در دنیا مطرح است که پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سرطان‌ها به‌عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در تمامی رده‌های سنی محسوب می‌شود.
وی تروما را به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین معضلات پزشکی مطرح و عنوان داشت: سالیانه بابت درمان، توان‌بخشی و نگهداری مادام‌العمر از بیماران ترومایی که آسیب‌های جدی و غیرقابل‌برگشت می‌بینند، مبالغ زیادی هزینه می‌شود و علاوه بر آن آسیب‌ها و فشارهای روانی و اجتماعی خیلی سختی به بیمار، خانواده و اطرافیان بیمار وارد می‌گردد.
اخلاقی تروما را آسیب‌ها و صدماتی که به دنبال برخورد عوامل فیزیکی یا شیمیایی به بدن انسان تعریف و تصریح کرد: این آسیب‌ها می‌توانند عوارض و صدمات جبران‌ناپذیری را به ارگان‌های اصلی بدن از جمله سر و جمجه، قفسه سینه، شکم و اندام‌های تحتانی و فوقانی وارد کنند و متاسفانه گاها باعث مرگ شوند.
اخلاقی حوادث ترومایی را از نظر شدت خفیف، متوسط و شدید خواند و افزود: شدت انرژی و آسیب‌های وارد شده به بدن بر حسب میزان اثرات آنها در سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که به تبع در موارد ترومایی نوع شدید احتمال مرگ‌ومیر و یا ناتوانی دائمی بیمار وجود خواهد داشت.
سرپرستار بخش اورژانس بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اضافه کرد: در فصول خنک و هوای مناسب و معتدل در طول سال که استفاده از موتورسیکلت مطلوبیت بیشتری برای افراد جامعه بخصوص جوانان دارد، تصادفات منجر به حوادث ترومایی هم در شهرستان دشتستان و سایر نقاط استان بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به فرهنگ صحیح استفاده از وسایل نقلیه در بین مردم بخصوص نسل جوانان عنوان داشت: رعایت اصول ایمنی استفاده از وسایل ایمنی و همچنین رعایت سرعت مجاز و مطمئنه توسط رانندگان وسایل نقلیه بخصوص رانندگان موتورسیکلت می‌تواند باعث کاهش بیماران ترومایی شده و به تبع آمار مرگ‌ومیر و ناتوانی ناشی از حوادث ترومایی را به نحو چشمگیری کاهش خواهد داد.

اخلاقی در ادامه اضافه کرد: مردم عزیز در مواجهه با حوادث منجر به تروما ضمن رعایت خونسردی خود بلافاصله به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده و در صورت نداشتن اطلاعات پزشکی از هرگونه اقدام شتاب‌زده و یا حرکت دادن بیمار خودداری نمایند چراکه ممکن است یک حرکت و جابجایی بیمار باعث پارگی عروق و صدمات شدیدتر و جبران‌ناپذیر به بیمار گردد.
وی یادگیری سی پی آر اولیه (مقدماتی) یا همان احیاء قلبی – ریوی را برای عموم مردم جامعه لازم دانست و گفت: اگر مردم عزیز جامعه با اقدامات اولیه سی پی آر آشنایی لازم داشته باشند، در مواجهه با چنین حوادثی بلافاصله به بررسی وضعیت پاسخگویی بیمار پرداخته و تا رسیدن اورژانس ۱۱۵، وضعیت راه هوایی و وضعیت تنفسی بیمار را چک می‌نمایند و با این عمل می‌توانند جان یک فرد را نجات دهند.
اخلاقی خاطرنشان کرد: بیمار پس از ورود به اتفاقات بیمارستان، بلافاصله ضمن چک شدن موارد فوق، وضعیت نورولوژیک بدن و همچنین آسیب‌های مخفی در بیماران ترومایی مورد معاینات پزشکی و پرستاری لازم قرار گرفته تا در ادامه بهترین خدمات تشخیصی - درمانی را از طرف بیمارستان دریافت نمایند.
انتهای پیام/ ب.ا- ۴۰۸۰