عمومی | دانشگاه تهران

سامانه اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتی‌های لایروب ساخته شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حسین موسی‌زاده ، دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران درباره ضرورت تجهیز کشتی‌های لایروب به سامانه غلظت‌سنجی، گفت: در لایروب‌ها برای اینکه بتوانیم میزان و غلظت رسوبی که از حوضچه بنادر مکش می‌شود را اندازه‌گیری کنیم، نیازمند طراحی و نصب سامانه غلظت‌سنج در خطوط لوله لایروب هستیم تا داده‌های غلظت رسوب (لای) به صورت بی‌سیم به اتاق کاپتان کشتی ارسال شود و در آنجا به صورت گرافیکی به نمایش درآید و داده‌ها ثبت شوند.
وی استفاده از سامانه‌های غلظت‌سنجی در کشتی‌های لایروب را به منظور افزایش بازده مصرف سوخت، بهینه‌سازی زمان لایروبی، بهینه شدن استفاده از نیروی انسانی و جلوگیری از استهلاک کشتی لایروب، ضروری دانست.
دکتر موسی‌زاده درباره ویژگی‌های سامانه طراحی شده توسط محققان دانشگاه تهران، توضیح داد: طراحی، بکارگیری و تست این سامانه در آزمایشگاه مکاترونیک گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران انجام شده است. تست سامانه نشان داد که بکارگیری سامانه اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتی‌های لایروب، تا ۵۰ درصد می‌تواند موجب افزایش بازدهی عملیات لایروبی شود.
وی افزود: البته تست عملیاتی و میدانی روی کشتی لایروب نیز به مدت یک ماه در بندر امیرآباد بهشهر توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تهران به انجام رسیده و این تست میدانی نشان داد که دستگاه از کارایی کامل برخوردار است و نتایج آزمایشگاهی تایید شد.
بر اساس اعلام مجری طرح، سامانه غیرهسته‌ای تعیین غلظت رسوب و بار عبوری در مقیاس لایروبی در کشتی‌های لایروب بر اساس قراردادی میان دانشگاه تهران و سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۷ و با هدف اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در فرایند لایروبی طراحی و ساخته شده است. همچنین دو رساله دکتری، دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد و پروژه کارشناسی توسط تیمی از دانشجویان رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر حسین موسی‌زاده در این زمینه انجام شده است.
دکتر موسی‌زاده درباره تجاری‌سازی این دستاورد نیز گفت: انتظار این است که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی از ساخت این سامانه به تعداد لایروب‌هایی که در ایران فعال است، حمایت کنند.